וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשכחו מידיים רועדות: יכולות של מנתחים משתפרות עם הגיל

15.5.2018 / 14:18

יש כאלה שיבחרו שלא ללכת לרופא מבוגר מחשש שמצבו הפיזיולוגי אינו בשיאו, ואילו אחרים יעדיפו את הניסיון ושיקול הדעת. מחקר שנערך על מאות אלפי מקרי ניתוחים מצא שהגיל הוא דווקא יתרון

רופאים שוטפים ידיים לפני ניתוח. shutterstock, ShutterStock
המיומנויות משתפרות עם הגיל. רופאים שוטפים ידיים לפני ניתוח/ShutterStock, shutterstock

היכולות של מנתחים משתפרות ככל שהם מתבגרים, ואין הבדל בין היכולות שלהם ליכולות של נשים מנתחות, כך קובע מחקר חדש מארה"ב. "הסיכון של אנשים שעברו ניתוח למות חודש לאחר מכן צונח ככל שגיל המנתח עולה", אמרו עורכי המחקר מבית הספר לרפואה על שם דייויד גפן בלוס אנג'לס במאמר שפורסם בכתב העת BMJ.

בנוסף, המחקר מצא כי היו הבדלים מינוריים בתמותה בקרב חולים של מנתחים גברים או נשים למעט חריגה אחת. "מטופלים שטופלו על ידי מנתחות בשנות החמישים לחייהם היו בעלי התמותה הנמוכה ביותר בכל הקבוצות", אמר העורך הראשי בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס. התוצאות האלה מצטרפות למחקר שנערך על ידי אוניברסיטת הרווארד ופורסם בסוף שנת 2016 שקבע כי לחולים יש סיכוי טוב יותר לשרוד אם הם מטופלים על ידי נשים.

מעט ידוע על האופן שבו גיל ומין משפיעים על איכות העבודה של המנתח: מיומנויות יכול להשתפר עם הזמן באמצעות ניסיון, או שדווקא המנתח עלול לאבד מיומנות עם ההזדקנות או שהוא מתקשה לעקוב אחרי השינויים הטכנולוגים בתחום.

עוד בנושא:
יד ראשונה מרופא: מה יש לכם בארון התרופות?
למה מתמחים צריכים לראות רופא יותר מכולנו?

רופא מנתח עם מסיכת רופאים. ShutterStock
מסתמכים על המוניטין והמלצות בפניה למנתח. רופא עייף/ShutterStock

כדי לחקור את הנושא החוקרים בחנו נתוני תמותה 30 ימים לאחר ניתוחי חירום שנערכו בין השנים 2011-2014. בין 892,200 החולים שטופלו על ידי כמעט 46,000 מנתחים, הסיכון הכולל למוות תוך 30 יום מניתוח היה 6.4 אחוזים. לאחר התאמה לגורמים אחרים, שיעורי התמותה היו 6.6 אחוזים אם המנתחים היו מתחת לגיל 40; 6.5 אחוזים למנתחים בשנות ה-40 לחייהם; 6.4 אחוזים למנתחים בשנות ה -50 לחייהם ו-6.3 אחוזים בקרב בני 60 ומעלה.

למרות התוצאות עורכי המחקר ביקשו להדגיש כי זה לא אומר שמטופלים צריכים לבקש לעבור ניתוח רק אצל מנתחים מבוגרים. "בעולם האמתי, אנשים בוחרים את המנתח שלהם על בסיס המלצות מרופא המשפחה שלהם או מחברי משפחה, כמו גם על מוניטין ויחסי אנוש של המנתח".

עוד באותו נושא

פעם בחיים: רופאים מספרים על הרגעים בקריירה שלעולם לא ישכחו

לכתבה המלאה

לוקחים את המקרים הקשים ביותר

לימוד איכות הטיפול שהרופאים מספקים הוא מורכב ביותר, הוסיפו החוקרים. "אנחנו חושבים שיש מבחר רחב מבחינת איכות ועלות הטיפול שהם מספקים. בסופו של דבר, מה שחשוב הוא אם ההתערבות של המנתח שיפרה את איכות חייו של המטופל".

"גורמים רבים יכולים להסביר את ההבדלים הקשורים לגיל", מסבירה ד"ר נטלי קובורן, ממרכז סאניברוק למדעי הבריאות בטורונטו, שכתבה מאמר מערכת על המחקר. "אכן יש נטייה לתוצאות טובות יותר עבור חולים שמנותחים על ידי מנתח מבוגר והסיבה לכך היא כנראה תוצאה של ניסיון ושיפוט".

לדבריה, מאוד קשה להעריך כמה טובה עבודתו של מנתח אם הוא עורך רק קומץ של סוגי ניתוחים לעומת כזה שעורך, כמו מנתח כללי, מספר פרוצדורות שונות לאורך השנה. "לפעמים נדמה כי דווקא ניתוחים עם תוצאות גרועות ביותר נעשו על די המנתחים הטובים ביותר, כי הם פשוט לוקחים את המקרים הקשים ביותר".

  • עוד באותו נושא:
  • ניתוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully