וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאות עושות את זה טוב יותר

21.12.2016 / 11:34

חוקרים מאוניברסיטת הרווארד מצאו ששיעורי התמותה של חולים היו נמוכים יותר אצל רופאות מאשר אצל רופאים, כמו גם מספר האשפוזים החוזרים. מה סוד הקסם שלהן, ומתי הן יקבלו שכר שווה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איך היא עושה את זה? מתוך האנטומיה של גריי/מערכת וואלה!, צילום מסך

לחולים יש סיכוי טוב יותר לשרוד אם הם מטופלים על ידי נשים, כך מגלה מחקר חדש מאוניברסיטת הרווארד. המחקר, שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine, מגלה ששיעור התמותה אצל מטופלים של רופאות נשים נמוך משמעותית מאשר מטופלי רופאים גברים.

החוקרים בחנו נתונים שהתקבלו מתכנית ביטוח בריאות למבוגרים בארה"ב, ובדקו למעלה ממיליון וחצי אשפוזים של אנשים מבוגרים בארבע השנים שבין 2011 ו-2015. הם מצאו כי לא רק ששיעור התמותה בקרב פציינטים של רופאות נמוך יותר משמעותית, אלא שגם שיעורי האשפוז מחדש ומספר הביקורים בחדר המיון של הפציינטים שלהן נמוך יותר.

עוד בנושא:
ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים
דמעות של מתמחים: האם המערכת שוברת גם אותם?
גם רופאים יכולים להתנהג רע, בעיקר כשאתם מורדמים

32 אלף מקרי מוות מיותרים?

החוקרים מצאו כי 11 אחוזים מהחולים שטופלו בידי רופאות מתו תוך חודש מהאשפוז, בהשוואה ל-11.5 אחוזים מהמטופלים של רופאים גברים. כמו כן, כ-15 אחוזים מהחולים שטופלו בידי נשים היו צריכים לחזור לבית החולים תוך חודש, בהשוואה ל-15.5 אחוזים מהמטופלים של רופאים.

הבדל של חצי אחוז עשוי להישמע קטן, אבל כשמסתכלים על המספרים, מדובר בעשרות אלפי בני אדם. "אנחנו מעריכים כי היה ניתן להפחית ב-32 אלף את מקרי המוות אם רופאים גברים היו משיגים את אותן התוצאות כמו רופאות נשים", כתבו החוקרים. "מחקרים קודמים הראו כי לרופאות יש סגנון תקשורת שיותר ממוקד בחולה, הן יותר מעודדות ומרגיעות, והביקורים אצלן ארוכים מאלה שאצל הרופאים הגברים", הוסיפו.

רופאה מנתחת אילוסטרציה. ShutterStock
רופאות נשים ממוקדות יותר בחולה/ShutterStock

"יש הרבה נתונים שמראים שרופאים גברים ורופאות נשים עובדים קצת אחרת. הנתונים מראים שנשים נוטות להיות טובות יותר בלדבוק בראיות ולעשות את הדברים שאנחנו יודעים שעובדים הכי טוב", אמר ד"ר אשיש ג'ה, מצוות החוקרים, לרשת החדשות אן בי סי. הוא הוסיף כי חשוב לגלות מה תורם להבדלים האלה בתוצאות, כדי לאמן את כלל הרופאים לשפר את דרכיהם.

רוך וקושי

מספר מחקרים בעבר ניסו להתחקות אחר ההבדלים בשיטות הטיפול של רופאים גברים ורופאים נשים. מחקר משנת 1991 של חוקרים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס מצא כי ביקורים אצל רופאות אורכים זמן רב יותר מאשר אצל רופאים (22.9 דקות בממוצע לעומת 20.3), כשחלק גדול יותר מהביקור אצל רופאות מוקדש לשיחה. כמו כן טענו החוקרים כי הרופאות התבטאו בצורה חיובית ופתוחה ושיקפו רצון לשתף פעולה ולבנות קשר עם המטופל.

רופאה עייפה. ShutterStock
רופאה עייפה/ShutterStock

מחקר שפורסם השנה בידי ד"ר רעות שוהם, פסיכולוגית ארגונית העובדת בבתי חולים ומלווה רופאים ומנהלים, מצא שוני באופן שבו רופאים ורופאות מתמודדים במצבי עימןת עם מטופלים, דבר שעשוי להיות בעל השפעה משמעותית על טיב הטיפול הרפואי. בין היתר נמצא כי בעוד שרופאים נוקטים ב"אסטרטגיה קשה" במצבי עימות עם מטופלים ומנסים לשכנע את המטופלים בצדקתם, רופאות משתמשות באסטרטגיה רכה המדגישה את השותפות של המטופל בתהליך קבלת ההחלטות.

במאמר מערכת שפורסם היום יחד עם המחקר החדש, קראו הרופאות ריטה רדברג ואנה פרקס להעניק שכר שווה לרופאות, לאחר שמצאו כי רופאות מרוויחות כ-20 אלף דולר בממוצע פחות מעמיתיהן הגברים ומקבלות פחות הזדמנויות לקידום. הן קראו לכינונה של "מערכת הממוקדת באופן הולך וגובר בתשלום עבור תפקוד", כזו שבה "התנהגויות המובילות לתוצאות משופרות מתוגמלות, כך שניתן יהיה לצמצם את פערי השכר בין המגדרים", כתבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully