פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      7 עצות תזונה נוראיות שהורסות לכם את הדיאטה

      במלחמה קשה כמו הדיאטה, נשמח לכל עזרה שתוכל להטות מעט את הכף לטובתנו. אז בחלק מהמקרים נבחר לקחת עצה שתספק לנו "קיצור דרך", אבל במצבים מסוימים דווקא עצה כזאת עלולה לעשות בדיוק את ההיפך

      7 עצות תזונה נוראיות שהורסות לכם את הדיאטה
      צילום: יוסי ציפקיס, בימוי: גיא גורן, עריכה: נועה לוי

      בווידאו: ההוכחה שלא כל הקלוריות זהות

      דיאטה ממחישה יותר מכל שדווקא יש דבר שעומד בפני הרצון - הרעב, והוא עלול להיות אויב עקשן ומעצבן במיוחד. דיאטה היא במידה רבה שעתו הקשה ביותר של כוח הרצון, ובתוך המלחמה הזאת, כל עזרה נראית לנו כברכה. זו הסיבה שיש כל כך הרבה מיתוסים, אמונות שגויות ו"תרופות סבתא" סביב הנושא הזה. כל אלה אמורים להציע קיצור דרך למספר הנכסף על המשקל, אבל ברוב המקרים רק מרחיקים את השגת המטרה.

      זה בדיוק הזמן להפריך כמה מהעצות הגרועות ביותר שרבים מאיתנו קיבלו בתהליך הלא פשוט הזה. אז רגע לפני שאתם יוצאים למערכה נוספת - כדאי שתדעו איך לעשות את זה כמו שצריך.

      עוד בנושא:
      זו הסיבה שאתם צריכים להפסיק לספור קלוריות
      האם אכילת פסטה טובה לדיאטה? המחקר הזה אומר שכן
      הפסקתי לאכול סוכר למשך 30 ימים. זה מה שקרה

      "מאכלים נטולי גלוטן בריאים יותר"

      מפעל ללא גלוטן
מוצרים ללא גלוטן (יותם רונן , צילום: יותם רונן)
      אם אין לכם צליאק, אין סיבה להימנע. מוצרים ללא גלוטן (צילום: יותם רונן)

      דיאטות נטולות הגלוטן הפכו מנחלתם של חולי הצליאק ויהודים בחג הפסח לטרנד בינלאומי שמבטיח את שיפור הבריאות ושמירה טובה יותר על הגזרה. חשוב להבהיר שנכון להיום אין שום מחקר משמעותי שיכול לגבות את האמונה שמוצרים נטולי גלוטן טובים יותר לבריאות, ועל אחת כמה וכמה לירידה במשקל.

      להיפך, הגלוטן הוא דווקא מקור לסיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים שתורמים למערכת העיכול ומשפרים את הבריאות. כמובן שאכילת לחם ללא מעצורים לא תועיל לכם, אבל כמו בכל דבר בחיים - המידתיות היא הדבר החשוב באמת.

      "מים עם לימון בבוקר עוזרים לשרוף שומנים"

      כוס מים עם לימון (ShutterStock)
      זה לא מזיק, אבל גם לא מועיל. מים עם לימון (צילום: Shutterstock)

      במקרה של העצה הזאת יש דווקא ביסוס מדעי כלשהו לטענה הרווחת. הלימון מכיל פקטין - סוג של סיב תזונתי שנספג בגוף ומסייע לשפר את בריאות מערכת העיכול ולהקל על עצירות. עם זאת, עצם השתייה של מים עם לימון לא תתרום יותר מדי למערכת העיכול מכיוון שהרכיב הזה מצוי בדרך כלל בקליפה או בציפה. יש לכך יתרונות אחרים, אבל זה בהחלט לא יעזור לכם לרזות.

      "כמה ארוחות קטנות במהלך היום יעזרו לרדת במשקל"

      סלט עטוף בניילון נצמד (ShutterStock)
      זו ארוחת הביניים שלכם? סלט עטוף בניילון נצמד (אילוסטרציה: shutterstock)

      גם בעצה הזאת יש היגיון מסוים. הרי כמה ארוחות קטנות במהלך היום יעזרו להילחם בתחושת הערב שעלולה לגרום לכם לנשנש בלי הכרה את המאכל המושחת הראשון שתשיגו. אבל בואו נודה באמת - למי מאיתנו יש זמן להכין כמה ארוחות קטנות במהלך היום ועוד לחשוב האם הם מאוזנות ומכילות את כל הרכיבים התזונתיים הדרושים לנו?

      בנוסף, כשאנחנו אוכלים ארוחות קטנות במהלך היום אנחנו עלולים לאכול יותר קלוריות מאשר בשלוש ארוחות מסודרות - בלי שנשים לב. לכן, מומלץ לאכול שלוש ארוחות מרכזיות במהלך היום ולדאוג לנשנושים זמינים ובריאים שיעזרו להילחם בהתקפי הרעב שבינן.

      "הדבר החשוב ביותר הוא להפחית בצריכת הקלוריות"

      שקדים וסוכריות (מערכת וואלה! NEWS)
      אותה כמות קלוריות, לא אותו ערך תזונתי. שקדים וסוכריות גומי (צילום: רעות סהר)

      אם אכלתם 50 קלוריות מתפוח, או 50 קלוריות מעוגת גבינה - האם התרומה לגוף ולמשקל זהה? כמובן שלא. ספירת הקלוריות היא לא הדבר החיוני ביותר בדיאטה. חשוב לא פחות לשאוף לאכול דברים בריאים יותר, שעתירים בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. ספירת הקלוריות אמנם עוזרת לנו לקבל מושג כלשהו על העמידה ביעדים, אבל אסור שהיא תהיה המדד היחיד להצלחת התהליך.

      "צריך להתנזר מפחמימות ולהרבות באכילת חלבונים"

      בשר על מחבת (ShutterStock)
      גם להרבה חלבונים יש חסרונות. סטייק (אילוסטרציה: shutterstock)

      לא, אנחנו ממש לא ממליצים לכם להעמיס עכשיו עוגת גבינה ובורקסים על הצלחת, אלא פשוט להשתחרר מהמחשבה שכדי להצליח בדיאטה אתם צריכים להעלים את הפחמימות מחייכם. פחמימות מורכבות מסייעות לווסת את רמת הסוכר בגוף ולהימנע מהתקפי רעב פתאומיים שדווקא יגרמו לכם לנשנש יותר וללא הבחנה.

      גם חלבון מן החי בשיעורים גבוהים אינו בריא לגוף ועלול דווקא לגרום לעצירות, גזים וכאבי בטן. למעשה, מחקר שבחן נתונים על 7,000 בני אדם מצאו שדווקא האנשים שאכלו הכי הרבה חלבונים היו בסבירות של 90 אחוזים לסבול מעודף משקל.

      "ניקוי רעלים יעזור לרדת במשקל"

      ניקוי רעלים על ידי מיצים (ShutterStock)
      עזבו אתכם משייקים, הכבד שלכם מנקה רעלים עצמאית. ערכה לניקוי רעלים(אילוסטרציה: shutterstock)

      כמו ההימנעות מגלוטן, ניקוי רעלים הוא עוד טרנד בינלאומי שמבטיח לחזק אתכם במערכה הקשה על המשקל האידאלי. מה שלא מספרים לכם בהרשמה לסדנאות האלו זה שכולנו התברכנו בשני איברים שיודעים לעשות את הפעולה הזאת בצורה נהדרת בכוחות עצמם - הכבד והכליות. כל עוד אתם לא סובלים ממחלה באיברים האלו, לגוף שלכם אין שום בעיה לבצע את התהליך הזה בעצמו והוא לא צריך עזרה בדמות מיצים דוחים שלא הייתם שותים בשום מצב אחר.

      והנה עוד כמה סיבות להימנע מצום מיצים

      "ממתיקים מלאכותיים עדיפים על סוכר"

      פחית דיאט קולה (ShutterStock)
      טובה רק למצפון. פחית דיאט קולה (אילוסטרציה: shutterstock)

      ברור שהמצפון שלנו שקט יותר כשאנחנו מוותרים על הסוכר ומשתמשים בתחליפים דיאטטיים במקום. צר לנו להרוס את ההרגשה הטובה, אבל אנחנו מוכרחים לספר לכם שמחקר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מצא שצריכה יומית של משקאות דיאטטיים מגבירה ב-36 אחוזים את הסיכוי להשמנת יתר וב-67 אחוזים את הסיכון לסוכרת מסוג 2.

      הסיבה לכך היא שכאשר אנחנו צורכים תחליפי סוכר, הגוף עדיין "חושב" שצרכנו סוכר. לכן, מופרש אינסולין שאמור לספוג אותו, אך כשהסוכר לא נקשר אליו, אנחנו חווים "ירידת סוכר" המלווה ברעידות, עייפות ורעב פתאומי. אז תחליף הסוכר עצמו אמנם לא גורם לכם להשמין - אבל התגובה הזאת ככל הנראה לא תעזור למאמצים לשמור על המשקל.