פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      האם אכילת פסטה טובה לדיאטה? המחקר הזה אומר שכן

      רגע אחרי שהחמץ חזר לחיינו אנחנו מקבלים חיזוק מחוקרים בקנדה שמוכנים לשים את היוקרה המדעית שלהם על המשקל ולהגיד בפה מלא פחמימות - פסטה זה לא משמין! לפחות לא כשאוכלים במידה

      האם אכילת פסטה טובה לדיאטה? המחקר הזה אומר שכן
      buzzfeed food

      בווידיאו: זו הדרך המהירה ביותר להכנת פסטה

      לא ברור לנו אם מישהו בקנדה לא אכל חמץ כל השבוע והתגעגע, אבל המחקר הנוכחי שמגיע מבית החולים האוניברסיטאי סיינט מייקל בטורונטו נותן לכולנו עוד סיבה לאכול פסטה, וכמה שיותר. נכון, היא נחשבת לאויב מספר אחת של הדיאטה, אבל האם הפסטה סתם סובלת מיחסי ציבור גרועים בכל מה שקשור לבריאות שלנו?

      החוקרים ערכו מטא אנליזה של 30 ניסויים מבוקרים שכללו כמעט 2,500 אנשים שאכלו פסטה במקום פחמימות אחרות כחלק מתזונה בריאה הכוללת מאכלים בעלי אינדקס גליקמי נמוך. אינדקס גלקמי הוא מדד המדרג כמה מהר מזון משפיע על רמות הסוכר בדם. הסוכר הגבוה במזון כמו אורז לבן, לחם לבן ותפוחי אדמה מתעכל ונספג במהירות על ידי הגוף, בעוד שמזון עם מדד גליקמי נמוך כמו ירקות ירוקים ועדשים נשרף באיטיות.

      החוקרים ציינו כי למרות שיש סוגים רבים של פסטה, הם בדרך כלל בעלי אינדקס גליקמי נמוך יותר ממזונות עמילניים אחרים כמו לחם לבן. ולמרות שכמות הסיבים בה נמוכה יחסית, לפסטה יש דירוג גליקמי דומה למזונות עשירים בסיבים כמו שעורה, קטניות, שיבולת שועל, וכן דירוג נמוך יותר מאשר לחם מחיטה מלאה, דגני בוקר מסובין ותפוחי אדמה עם הקליפה. בממוצע, בפסטה לבנה יש תכולת מיקרו נוטריינטים גבוהה יותר מאשר במוצרי חיטה לבנים אחרים.

      עוד בנושא:
      דע את האויב: אילו פחמימות טובות לכם?
      יש גם פסטה בריאה: 6 תחליפים מומלצים למאכל האהוב

      סלט פסטה ירוק (ShutterStock)
      סובלת מיחסי ציבור רעים, ולא תמיד בצדק. סלט פסטה (צילום: shuterstock)

      התוצאות שפורסמו בכתב העת BMJ Open הראו כי אכילת פסטה לא תרמה לעליה במשקל ובשומן הגוף. אנשים המעורבים בניסויים הקליניים אכלו בממוצע 3.3 מנות פסטה בשבוע במקום פחמימות אחרות. מנה אחת שווה לבערך חצי כוס פסטה מבושלת. הממצאים הראו כי הם איבדו בערך חצי קילוגרם במשך מעקב של 12 שבועות. "התוצאות לא רק הראו שהפסטה לא תרמה לעליה במשקל אלא אפילו הראו ירידה במשקל", אמרו החוקרים. "בניגוד לכל מה שאנחנו מכירים, אולי פסטה יכולה להיות דווקא חלק מדיאטה בעלת אינדקס גליקמי נמוך".

      עורכי המחקר הדגישו כי תוצאות אלו ניתנות להכללה לפסטה הנצרכת יחד עם מזונות אחרים, כחלק מתזונה של אינדקס גליקמי נמוך. הם מבהירים כי נדרשת עבודה נוספת כדי לקבוע אם העדר עלייה במשקל יופיע גם בשילוב פסטות בדיאטות אחרות כמו תזונה ים תיכונית למשל.

      "כשאנחנו שוקלים את הראיות ניתן לומר בביטחון מסוים כי לפסטה אין השפעה שלילית על תוצאות משקל הגוף כאשר הוא נצרך כחלק מתבנית תזונה בריאה", אמרו החוקרים. "הסיבה שלפחמימות יש שם רע היא שאנחנו נוטים לאכול יותר מדי מהם ואז להוסיף להן שומן וסוכר, כלומר קלוריות נוספות. זה לא הפחמימות שגורמות לעלייה במשקל, זה גודל המנה שאנחנו אוכלים והתוספות שאנחנו מוסיפים להן".