פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      5 דרכים תזונתיות לצמצם את הסיכון לחלות בסרטן

      גם הספקנים שביניכם בוודאי מבינים היום את הערך העצום והחשיבות שיש לתזונה על הבריאות שלנו. חדשות לבקרים אנחנו שומעים על מחקרים שעוסקים בסוגי מזון בודדים שמונעים מחלות, אבל החשיבות היא בעיקר בגיוון ובצריכה מתונה

      5 דרכים תזונתיות לצמצם את הסיכון לחלות בסרטן

      בווידיאו: האם סרטן הוא תולדה של מזל רע או גנטיקה ואורח חיים? צפו בדיון

      בוודאי קראתם פה במדור או באתרי בריאות אחרים, מחקרים שעסוקים בקשר בין מאכל מסוים ובין מניעת מחלת הסרטן. האמת היא שכדי לראות את היתרונות שהתזונה מציעה לנו במניעת מחלות כרוניות שונות, יש צורך בשינוי תזונתי מקיף ולא רק בהימנעות או באכילת מאכל כזה או אחר.

      ואם אתם מאלה שמפקפקים ביכולת של תזונה לערוך שינוי כה משמעותי שעשוי בין היתר לעזור במניעת מחלות כמו סרטן, נתונים מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן המכון האמריקאי הלאומי לסרטן מראים כי 45 אחוזים ממקרי המוות מסרטן נובעים מגורמי סיכון שאנו יכולים לשלוט בהם והם כוללים עישון, שתיית כמות גדולה מדי של אלכוהול וכמובן תזונה לא בריאה.

      עוד בנושא:
      אכילת פירות וירקות תציל ממוות
      12 מאכלים מסרטנים שכולנו מתפתים לאכול
      רגע לפני המנגל: חוקרים ישראלים מזהירים מבשר וול דאן

      1. בחרו בתזונה שמבוססת על מזון מן הצומח

      סלט עדשים שחורות מונבטות שקדים ירוקים ופרחי עונה, המטבח של רמה (דרור עינב)
      התבססו על תזונה צמחונית (צילום: דרור עינב)

      כבר בשנת 2014 פרסמו במכון האמריקאי לחקר הסרטן פרסום לא שגרתי שקבע המון כי דיאטות שכוללות בעיקר מזון מלא מהצומח כמו ירקות, דגנים מלאים, פירות וקטניות מורידות בצורה חדה את הסיכון לסוגי סרטן רבים, כמו גם למחלות נוספות. המכון הזה הוא אחד מגופי המחקר הגדולים בעולם, אשר יחד עם הקרן העולמית לחקר הסרטן מוביל את המחקר לגבי הקשר שבין אורח חיים לתחלואה מסרטן. קביעה של ארגון גדול ושמרני המצדדת במעבר לתזונה מהצומח הייתה אז ועודנה בעלת חשיבות גדולה.

      ירקות, פירות וצמחים אחרים מכילים פיטוכימיקלים - תרכובות שמגנות על התאים מפני נזק שיכול להוביל להתפתחות סרטן. ההמלצה היא לאכול מגוון ולכלול מינימום של 2.5 כוסות של ירקות ופירות בכל יום במגוון צבעים.

      2. צמצמו צריכה של בשר אדום

      היפוך בשר במחבת (ShutterStock)
      לאכול, אבל מעט מאוד. בשר צלוי (צילום: shutterstock)

      כן, כבר אמרנו וכתבנו את זה מיליון פעמים, אבל כנראה צריך לחזור על זה שוב - צריכה יומית של בשר אדום אינה מומלצת והיא עלולה להוביל להתפתחות מחלות לב וסרטן. "בבשר אדום יש ברזל בכמויות גדולות, התורם ליצירת רדיקלים חופשיים במעי הגס", מסביר ד"ר יוסף ברנר, המנהל בדימוס של המכון האונקולוגי בבית החולים וולפסון ומנהל המרכז הרפואי ניו-הופ לטיפולים משלימים בסרטן. "חומרי העיבוד והשימור בבשר הם רעילים. במקום בשר אדום, עדיף לצרוך עוף ודגים".

      מצד שני, יש לזכור כי בשר אדום הוא גם מקור מצוין לחלבון, ולכן צריכה מידתית של בשר אדום למשל, פעם-פעמיים בשבוע אינה צפויה להזיק, בעיקר אם מדובר בבשר טרי, ולא מעובד. צריכת בשר אדום מעובד על בסיס יום-יומי אינה מומלצת".

      3. הקפידו לא לצרוך יותר מדי אלכוהול

      ויסקי עם קרח (ShutterStock)
      מייצר כימיקלים מסוכנים בגוף. דרינק (אילוסטרציה: shutterstock)

      בגדול מדובר בעצה לחיים ולא רק כזו למניעת מחלות. צריכה יומית, אפילו בכמויות קטנות, קשורה לסיכון גבוה יותר לסרטן השד. שתיית אלכוהול, בוודאי בכמות גדולה, גורמת לייצור של כימיקלים מסוכנים בגוף שגורמים נזק בלתי הפיך בתאי הגזע - מה שמעלה את הסיכון לפתח את המחלת הסרטן.

      מדענים מאוניברסיטת קיימברידג' ערכו מחקר על עכברי מעבדה ובחנו את הנזק הגנטי הנגרם ל-DNA ולכרומוזומים שלהם על ידי אצטלדהיד - חומר כימי מזיק המיוצר כאשר הגוף מעבד אלכוהול. ממצאי המחקר הראו דרכים נוספות בהן האלכוהול מעלה את הסיכון לפתח 7 סוגי סרטן שונים, כולל צורות נפוצות של סרטן השד והמעיים. הממצאים גם הראו כיצד הגוף מבקש להגן על עצמו מפני הנזק שאלכוהול יכול לגרום.

      הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי סיווגה את האלכוהול בקבוצה הראשונה של החומרים המסרטנים על ידי הצגת "ראיות משכנעות" שהוא אכן גורם לסרטן בבני אדם. מחקר שפורסם בשנת 2011 מצא כי אלכוהול אחראי על כ-4 אחוזים מכלל מקרי הסרטן בבריטניה, מה ששווה ערך ל 12,800 מקרים בשנה.

      4. תאכלו אוכל אמיתי ולא תחליפים

      תוספי תזונה וויטמינים על מדף בסופר (ShutterStock)
      יותר מדי ויטמינים ותוספי תזונה. מדף תוספי תזונה בבית מרקחת (צילום: ashutterstock)

      מדי פעם עולה שם של איזה עשב או תחליף אחר שאמור למנוע סרטן, אבל המרכיבים שבמזון הבריא שלכם יכולים להחליף אותם בקלות ולהיות טובים בהרבה בכל מה שקשור למניעת מחלות. למעשה, צריכה גבוהה מדי של תחליפים מסוגים שונים, כמו ויטמינים, עלולה להגדיל את הסיכון לחלות בכמה סוגי סרטן.

      מחקר מקיף מאוד של אוניברסיטת קולורדו שהתרחש בשנת 2014 גילה כי צריכה מוגזמת של תוספי תזונה עלולה להגדיל את הסיכון לחלות במחלת הסרטן ובמחלות לב, וכי "היא מביאה יותר נזק מתועלת".

      המחקר, שהוצג בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לחקר סרטן, התנהל במשך עשור. לאחר ניסויים ראשוניים במודלים של בעלי חיים החוקרים עברו לאנשים שנטלו תוספים תזונתיים ופלצבו (תרופת דמה). "מצאנו כי התוספים למעשה לא הועילו לבריאות שלהם. בפועל, חלק מהאנשים חלו יותר בסרטן בזמן שנטלו את הוויטמינים", כתב עורך המחקר, ד"ר טים ביירס, חוקר סרטן מאוניברסיטת קולורדו בהצהרה שפרסם.

      מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא המשפחה שלכם באשר לנטילת תוספי תזונה מכל המינים.

      5. צמצמו את כמות השומן בגוף שלכם

      השמנה בטנית (ShutterStock)
      לשמור על משקל מאוזן (צילום: shutterstock)

      עודף שומן בגוף, במיוחד סביב הבטן, מגדיל את הסיכון לכתריסר סוגים שונים של סרטן. שומן הוא אומנם חומר שכולנו נולדים איתו אבל הוא משפיע על רמות ההורמון ומשחרר חומרים שיכולים להגביר דלקות וחלוקת תאים מוגברת, מה שמהווה סביבה אידיאלית להתפתחות סרטן.

      אם אתם צורכים הרבה סוכר ושומן וסובלים מעודף משקל אתם מצויים בקבוצת סיכון לסרטן. כאשר יש שומנים רבים בגוף הם מייצרים הפרעות במעיים ותורם ליצירת רדיקלים חופשיים ורעלנים בגוף. סוכר (חד-סוכר) גם הוא חומר מסרטן. הוא מוביל להפרשת אינסולין והורמונים נוספים, הפוגעים במערכת החיסון.

      למעשה אחד הדברים הכי חשובים שאדם יכול לעשות כדי למנוע סרטן הוא לשמור על משקל מאוזן ובריא.