וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך זה שיש סוגי גידולים קטלניים יותר מאחרים?

18.4.2018 / 6:43

חוקרים מלונדון ניסו להבין איך זה שאותו סוג של גידול סרטני כביכול גורם לתוצאות שונות לחלוטין אצל אנשים שונים. המסקנה - לא כל הגידולים נולדו שווים ואחרים אפילו "נולדו כדי להיות רעים"

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בווידיאו: ארגון הבריאות העולמי מודיע שבשר אדום מסרטן

מחקר חדש ופורץ דרך גילה מדוע גידולי סרטן אצל חולים מסוימים קטלניים יותר מאשר אצל אחרים, למרות שהם נראים זהים. מדענים ממכון פרנסיס קריק בלונדון פיתחו שיטה שמנתחת את ההיסטוריה של הגידול הסרטני וצופה את העתיד שלו. המחקר שבחן מקרים שונים של סרטן הכליות גילה כי חלק מהם נוצרו "רעים" ואילו אחרים לא הפכו אגרסיביים ואף יכול להיות שלא דרשו טיפול כלל.

"אין לנו באמת כלים להפריד בין הגידולים שלא צריכים טיפול ובין האחרים", הסבירו החוקרים. "סרטן אחד יכול להרוג במהירות, בעוד חולה עם סרטן זהה לכאורה יכול לחיות במשך עשרות שנים לאחר הטיפול. המשמעות היא חוסר ודאות הן עבור המטופל והן עבור הרופא". המחקר שנערך על כמאה חולי סרטן הכליה התפרסם בכתב העת המדעי Cell.

עוד בנושא:
איך מתמודדים עם החיים בצל סרטן כרוני?
זה אפשרי: כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים
מחקר חדש: 90% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה

"סרטן שנוצר כדי להיות רע"

צוות המדענים של המכון הצליח לחשב את ההיסטוריה של הסרטן, מה שעובד אם תרצו בדומה למבחן אבהות או מעין מבחן שושלת על סטרואידים. ככל שגידול סרטני גדל בעטיה של חלוקה מהירה ולא מבוקרת של תאי גידול, נוצרות בו מוטציות. מוטציות אלה שמתרחשות בחומר הגנטי של התאים גורמות לכך שחלקים שונים עשויים להיות נבדלים מחלקים אחרים באותו הגידול.

החוקרים לקחו עשרות דגימות מחלקים שונים של אותו הגידול, וגילו כיצד הם קשורים זה לזה. השיטה הזו מאפשרת למדענים להרכיב את ההיסטוריה האבולוציונית של הגידול כולו. "זה גם יכול להראות לנו לאן הגידול עומד להתפשט", הסבירו במכון.

המדענים הצליחו לזהות ולקטלג גידולים סרטניים בכליות לשלושה סוגים: גידול ש"נוצר כדי להיות רע" (Born to be bad), גידול שפיר וגידול ביניים. הגידולים ש"נולדו להיות רעים" אופיינו במוטציות מהירות ונרחבות שגדלו במהירות כה רבה, עד שהיו צפויות להתפשט בגוף לפני שיזוהו. ניתוח להסרת הגידול המקורי עשוי לטענת חוקרים לעכב את השימוש בתרופות שיכולות להאט את המחלה. הגידולים השפירים היו ההיפך המוחלט. הם היו צפויים לגדול כל כך לאט עד שהיו עשויים לא להוות בעיה עבור החולה, אלא רק להיות תחת תחת מעקב. גידולי הביניים היו צפויים להתפשט תחילה רק למיקום אחד אחר בגוף, וניתן לטפל בהם בעזרת ניתוח.

עוד באותו נושא

תורשתי או לא: אילו סוגי סרטן קשורים לגנטיקה שלכם ואילו פחות?

לכתבה המלאה
סרטן. ShutterStock
נולד כדי להיות רע? גידול סרטני/ShutterStock

על אף שהמחקר נערך על גידולים של סרטן כליה, החוקרים מאמינים כי ניתן לשכפל ולהכיל את ממצאיו על סוגי גידולים אחרים. המחקרים גם גילו כי המוטציות המוקדמות ביותר שמובילות לסרטן כליות עשויות להתרחש עד חצי מאה לפני שהסרטן בכלל זוהה.

במשך שנים חולים ורופאים מתמודדים עם העובדה שלמרות שקיימות אבחנות דומות מאוד למטופלים שונים, התוצאות של הטיפולים יכולות להיות שונות מאוד. הממצאים מעניקים יכולת לחזות את הנתיב שמחלת הסרטן תיקח באופן אינדיבידואלי עבור כל חולה, וזה עשוי להוביל לטיפול אישי טוב יותר.

פרופסור צ'ארלס סוונטון, ראש הקבוצה במכון פרנסיס קריק אמר כי: "הבנת הסרטן והתפתחותו לאורך זמן עשויה להיות קריטית ויכולה להפנות את הדרך לגישות טיפוליות חדשות. "במחקר זה אנו מראים ששינויים גדולים בגנום נראים כגורם סיכון גבוה במיוחד להתקדמות מוקדמת ולמוות לאחר הניתוח. אנו מקווים שבעתיד העבודה תסייע בהתאמת התערבות כירורגית ורפואית לחולים הנכונים בזמן הנכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully