וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי גם אתם פוחדים להיות מאושרים? אלה התסמינים

11.4.2018 / 7:27

תחושה של אושר או שמחה גורמת לכם ישר לחשוד שמשהו פה לא בסדר? חוששים שאם יקרה לכם משהו טוב יקרה גם משהו נורא מיד אחר כך? יכול להיות שגם אתם סובלים מצ'רופוביה

ShutterStock

מכירים את התחושה הזאת שהכל פשוט מרגיש טוב מכדי להיות אמיתי ונדמה לכם שבזמן האחרון יותר מדי דברים קרו לטובתכם עד שזה נראה כמעט חשוד? רובנו מרגישים ככה לפעמים, אך יש אנשים שלא מצליחים להתגבר על התחושה הזאת וגם כשטוב להם איכשהו בראש שלהם כל הסיטואציה לוקחת תפנית אפלה מאוד.

אנשים שסובלים מסלידה בלתי מוסברת מאושר יכולים אולי להתנחם בעובדה שלמצב שלהם יש שם, קוראים לזה צ'רופוביה. המושג הזה מורכב מהמילה היוונית chairo שפירושה "אני שמח" והמילה פוביה שמשמעותה פחד. ובגדול, המשמעות היא שהאנשים הללו חרדים וחוששים לקחת חלק בכל דבר כיפי או שעשוי להסב להם אושר והנאה. חשוב לחדד ולהסביר שאלה לא הפעילויות עצמן שמפחידות את הצ'רופובים, כי אם הפחד העמוק שאם ישתחררו ויתנו לעצמם ליהנות ממשהו או לחוות אושר, משהו נורא ואיום יקרה להם.

עוד בנושא:
חוקרת ישראלית גילתה למה אנחנו לא מאושרים
התחזית: רמת האושר שלכם תצנח בהדרגה, אך תזנק שוב בגיל הזה
כך מיינדפולנס יעזור לכם להתגבר על חרדה

שיכורה על הספה. ShutterStock
הצ'רופובים הם לא בהכרח אנשים עצובים, לפחות לא כל הזמן/ShutterStock

צ'רופוביה אינה מונח שגור במיוחד וגם הקריטריונים שלה אינם מגובשים לחלוטין עדיין - היא אינה כלולה במהדורה האחרונה של ה-DSM5 (המקור המקצועי המוביל לאבחון הפרעות נפשיות), אולם ישנם אנשי מקצוע שמסווגים את הצ'רופוביה כסוג של חרדה.

אנשים שסובלים מצ'רופוביה ככל הנראה אינם אנשים עצובים, לפחות לא כל הזמן, אבל הם נמנעים מאירועים ופעילויות שעשויים להסב להם אושר או הנאה. אתר Healthline מנה כמה מהתסמינים של ההפרעה:

עוד באותו נושא

המחקרים מגלים: מה באמת יעשה אתכם מאושרים?

לכתבה המלאה

הפסיכיאטרית קארי ברון העלתה מספר סיבות אפשריות שעשויות לעמוד מאחורי צ'רופוביה והפרעה דומה לה בשם "הדונופוביה", שהיא הפחד לחוות עונג, בבלוג שהתפרסם ב-Psychology Today. "יש כל כך הרבה התייחסויות למרדף אחר האושר בתקופתנו, שזה נראה לנו חריג שהרגש החיובי הזה יכול לעורר במישהו פחד. אם קיים אצל אותו אדם קשר אושר/עונש שנוצר בילדותו, ייתכן שמדובר בתופעה נפוצה יותר מכפי שאנו נוטים לחשוב", כתבה.

כך למשל, החרדה הזאת עשויה לנבוע מפחד מקונפליקט עם אדם אהוב, או חוויה שלילית שנקשרה בזיכרון עם מאורע שמח. אם התקבע במוחכם הרעיון שבכל פעם שקורה משהו משמח קורה משהו רע מיד אחריו, ייתכן שבעתיד תרצו להמנע מהשתתפות באירועים שמחים.

תרופות נגד דיכאון. ShutterStock
הטיפול שמתאים לדיכאון לא יתאים במקרים של צ'רופוביה. נוגדי דיכאון/ShutterStock

"אם אתם חווים סלידה מעונג, יכול להיות שזה בגלל שמתישהו במהלך החיים שלכם זעם, עונש, השפלה וחוויות שליליות אחרות "שדדו" מכם את האושר שלכם. וכעת אתם חוששים להרגיש שוב שמחה או אושר מחשש ששוב הבועה תתנפץ בפניכם או שתחוו שוב מעשה של אכזריות מהסביבה.

לנטרל את הקשר בין הנאה לכאב

מטפלים לעתים מתבלבלים ומטפלים בסובלים מצ'רופוביה בצורה דומה למטופלים שסובלים מדיכאון, וזאת לאו דווקא הגישה הטיפולית שמיטיבה עמם. הפסיכיאטרית ברון אמרה שמומלץ להתחיל את הטיפול בחפירה לעומק העבר של המטופל ולנסות ללמוד מחדש "לסבול" סיטואציות של בזבוז זמן, הנאה פשוטה ואושר מבלי לחשוש מהשלכות שליליות לכך. באופן ספציפי, גישות טיפוליות כמו טיפול התנהגותי (CBT) או פסיכותרפיה מוכוונת תובנות מתאימות במיוחד לדבריה, ומסייעות להבין את הגורמים לפוביה ולנטרל את ההקשר השלילי שנוצר אצל המטופלים בין הנאה וכאב.

בסופו של דבר הדרך להתמודד עם צ'רופוביה היא לשנות את האופן בו אתם חושבים. אם אתם מזהים בעצמכם את התסמינים שמאפיינים את התופעה, סביר להניח שמדובר במנגנון הגנה רגשי שפיתחתם בעקבות קונפליקט או טראומה בעברכם. טיפול בצ'רופוביה עשוי לקחת זמן, אך בסופו של דבר הוא יכול להוביל לשינוי משמעותי שיאפשר לכם לחוות אושר וליהנות מהרגע.

  • עוד באותו נושא:
  • חרדה
  • אושר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully