וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 טעויות שאנשים עושים בזמן טיפול פסיכולוגי

איתמר פסקל, מאמר אורח

17.4.2018 / 14:22

כבר מצאתם פסיכולוג, גייסתם את התקציב הנדרש ואפילו הודעתם בעבודה שפעם בשבוע תצאו מוקדם - אז לא חבל שהכל ירד לטמיון? הפסיכולוג הקליני איתמר פסקל מסביר אילו טעויות רבים עושים בטיפול פסיכולוגי, ואיך להימנע מהן

טיפול פסיכולוגי. ShutterStock
זה לא המקום לשמור בבטן. טיפול פסיכולוגי/ShutterStock

הרבה מאוד אנשים מגיעים לטיפול פסיכולוגי כדי להתמודד עם קושי או כאב, ליצור שינוי בנתיב שמפריע להם בחיים או להבין מדוע הם פועלים בכיוון שאינו בריא להם ולמצוא לו חלופה. זה מצוין. אבל לפעמים, על אף שגם המטפל וגם המטופל רוצים שהטיפול יצליח, צצים במהלך הטיפול מספר מוקשים שעלולים לסכל את הצלחתו. הנה 5 מכשולים כאלה, וגם הדרך להימנע מהם.

עוד בנושא:
נפרדנו כך: איך תדעו שזה הזמן לעזוב טיפול
איך לבחור מטפל בצורה הטובה ביותר?
גם הנפש שלכם צריכה ניקוי רעלים

לצנזר את עצמך מול הפסיכולוג

אחד הדברים שמגדילים את סיכויי ההצלחה של טיפול פסיכולוגי הוא אמון. כאשר מטופל מצנזר את עצמו ומסתיר מהמטפל חלק מהעולם שלו, מסיבות שונות כגון חשש משיפוטיות, הוא מקטין את האפשרות ליצירת מרחב של התקדמות בטיפול. המטפל הוא איש מקצוע מנוסה והוא מסוגל להתמודד עם הקשיים הרגשיים שעולים במהלך שיחות הטיפול, גם אם הם כוללים ביקורות לגבי הבחירות וההעדפות שלך. גם כאשר מדובר במקרים שלא הייתם מספרים עליהם לאחרים - כמו בגידה בבן הזוג או שימוש בחומרים ממכרים - חשוב לדבר עליהם עם המטפל.

לשמור בבטן

פסיכולוג הוא לא קורא מחשבות. יתכן שאמירה או פרשנות שהוא נתן הייתה לא מדויקת ואולי אפילו עוררה בך כעס. דבר כזה יכול לקרות בטיפול, אבל מה שחשוב הוא איך מתמודדים עם זה. אם אתם בוחרים להישאר עם התחושה הקשה במקום לחלוק אותה עם הפסיכולוג ולעבד אותה, או נמנעים בשבוע הבא מלפגוש אותו, אתם מחבל בסיכויי ההצלחה של הטיפול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אשה מתביישת. ShutterStock
יש סיכוי מסוים שהפסיכולוג יעליב אתכם - פשוט דברו על זה. אישה מכסה את פניה/ShutterStock

רצוי גם לא לחכות לסוף המפגש על מנת להעלות את הנושא, אלא לפתוח את הפגישה בשיחה על האופן שבו אתם מרגישים לגבי אותה אמירה\פרשנות, כדי שתוכלו להקצות לכך את הזמן הנדרש. טיפול פסיכולוגי צריך להיות מרחב בטוח, ואתם צריכים להרגיש מסוגלים להביע בו את כל מה שעולה על רוחכם וליבכם.

לבטל פגישות

התהליך הטיפולי בנוי כתהליך מתמשך ועקבי של בניית אמון, תרגול והתקדמות לעבר מטרה. ביטול פגישות, בעיקר ברגע האחרון, פוגע בהתקדמות ובהצלחה של התהליך, ולכן אם לא מדובר במקרה חירום או בחופשה מתוכננת מראש, חשוב לנסות ולקיים את הפגישה, לא בשביל הפסיכולוג אלא בשביל הטיפול.

לא לתרגל מחוץ למסגרת הפגישות

בטיפול CBT, לדוגמה, מטופל יוצא מהמפגשים עם "שיעורי בית" שעליו לבצע. המטפל עשוי לתת למטופל תרגילי התמודדות לביצוע או תרגילים לחיזוק דפוסי חשיבה חיובית. תהליכים אלו מסייעים מאד לטיפול הפסיכולוגי ומאפשרים למטופל להשתמש בכלים שלמד. אם לא מתרגלים מחוץ למסגרת הפגישות זו בעיה, ומדובר בבעיה גדולה אף יותר אם נמנעים מתרגול בשל חשש להתמודד עם פחדים או הרגלים.

אילוסטרציה. ShutterStock
הטיפול לא נגמר כשאתם קמים מהספה. טיפול פסיכולוגי/ShutterStock

בהקשר זה חשוב לומר שמומלץ לשתף את המטפל גם בשינויים גדולים כמו התחלת דיאטה או הפסקת עישון. החלטות מסוג זה דורשות משאבים קוגניטיביים ויכולות להקשות על המטופל להתחייב למטלות שדורשות אף הן משאבים קוגניטיביים

לערב אנשים שונים במתרחש בטיפול

טיפול פסיכולוגי נוגע בסוגיות אישיות ואינטימיות כל כך, שהמטופל לפעמים לא נגע בהן עם האנשים הקרובים לו ביותר - בן או בת הזוג שלו, הוריו או חבריו הקרובים ביותר. גם אם האנשים שסביב המטופל יודעים על הטיפול, כדאי לשים גבולות לגבי היקף המידע שהם נחשפים אליו. פעמים רבות נדרשת יותר מפגישה אחת על מנת לעבד מידע הנחשף בטיפול ו"עיבוד" שלו עם אנשים מהסביבה עלול להוביל להשפעה מבלבלת ולפגיעה באמון העצמי.

גם במקרה בו נוצר מצב שבו המטפל אמר משהו שטיבו לא ברור לך, לא מומלץ לשאול לחוות דעתם של החברים והמשפחה בנושא, אלא לשאול את המטפל ישירות. בטוח שהוא יודע הכי טוב למה הוא התכוון.

הצלחה של טיפול פסיכולוגי מורכבת גם מיצירת יחסי אמון ותקשורת טובה בין המטפל והמטופל, גם מהיכולת להתמודד עם ההשפעות של הטיפול מחוץ למסגרת הטיפולית, ומהיכולת להתמיד ולתרגל. הימנעות מהטעויות הנפוצות ובחירה נכונה של הפסיכולוג יסייעו להגדלת סיכוי ההצלחה של הטיפול.

איתמר פסקל הוא מנהל מכון ת"א לפסיכותרפיה המציע טיפול פסיכולוגי באמצעות פסיכותרפיה ו-CBT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully