וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך עוזרים לילד שהוא "לא כמו כולם"?

איריס אורבך, מאמר אורח

26.3.2018 / 7:42

ילדים נמוכי קומה מתמודדים עם שונות פיזית שיכולה להוביל לקשיים חברתיים. אתם אולי לא יכולים לגרום להם לגבוה, אבל אתם יכולים להגביה את הערך העצמי שלהם. מדריכת הורים מסבירה איך לעשות את זה נכון

אמא מודדת גובה לילדה. ShutterStock
אתם יכולים לעזור לילד לשחק בצורה הטובה ביותר עם הקלפים שחולקו לו/ShutterStock

גובה הוא מאפיין פיזי מולד, שהחברה מייחסת לו חשיבות ומשמעות. מצד שני, גובה הוא גם נתון יחסי, אם לילד נמוך יש מזל ובכיתה שלו יש מספר ילדים נמוכים, מצבו כנמוך קומה טוב יותר משל ילד שהוא הנמוך היחיד בכיתה של גבוהים.

בסופו של דבר, גובה הוא רק נתון פיזי אחד, שלצערנו, אינו ניתן לבחירה. מה שכן נתון לבחירה הוא איך הילד יתפוס את הנושא ומה הוא יעשה עם זה. ההורים לא יכולים להגביה את הילד, אבל כן יכולים להגביה את הערך העצמי שלו ולסייע לו לשחק הכי טוב עם "הקלפים" שנולד איתם. אם זיהינו שהילד שלנו נמוך קומה, קודם כל חשוב לעקוב אחר התפתחותו, לבדוק עם רופא אם יש מקום להתערבות רפואית ובאופן כללי להעניק לו אורח חיים בריא על מנת לעזור לו לנצל את מלוא פוטנציאל התפתחות הגובה.

עוד בנושא:
הקשר המפתיע בין המזון שהילד שלכם אוכל לביטחון העצמי שלו
הילד מפחד ללכת לביה"ס? אולי הוא סובל מחרדה חברתית
כישורים חברתיים זה משהו שאפשר ללמד בגיל צעיר?

ילד מודד את הגובה שלו בגינת משחקים. ShutterStock
בגילאים הצעירים הפערים ניכרים לעין, אך הם מצטמצמים בהמשך החיים. ילד מודד את גובהו/ShutterStock

במישור הרגשי, אלה העצות שעשויות לסייע לילד:

1. לדבר בבית באופן פתוח ולגיטימי על הנושא, ולתת לילד לבטא את מחשבותיו, חוויותיו ורגשותיו. לא להתעלם וגם לא להעצים, הכל במידה.

2. בלי גוננות יתר - ילד ער למצוקה של הוריו, או לרגשות האשמה שלהם ולצורך שלהם להגן עליו. הגנת יתר של ההורים תשאיר את הילד קטן, חלש ותפריע לו להתמודד. לא לרחם, לא לגונן ולא להתנצל על זה - להתערב רק במקרים חריגים. מצד שני יש להתנהל בתבונה וברגישות ולתווך לסביבה במקרה הצורך.

3. תמונת עתיד חיובית - בתקופת הצמיחה הפיזית בגילאי בית הספר, הפערים בגובה ניכרים מאוד לעין. אבל בגילאים בוגרים, אין כבר חשש כזה וככל שגדלים, הפערים מצטמצמים. הסבירו לילד, שככל שהוא יגדל יהיה שיפור. תהיו השראה בעצמכם ומודל להתנהלות חיובית גם אם אתם לא מיישרים קו עם הגובה הממוצע.

4. שיקוף תכונות חיוביות - ילד שישמע מהוריו על התכונות הטובות והכישורים שלו יוכל לבנות סיפור מנצח על עצמו ויהיה בעל יכולת התמודדות טובה יותר.

עוד באותו נושא

איך מגדלים ילד עם ביטחון עצמי

לכתבה המלאה
ילדות משחקות במגרש ספורט. ShutterStock
הילד הוא מכלול ענק של תכונות וכישורים, מצאו משהו שהוא טוב בו וטפחו אותו/ShutterStock

5. פיתוח חוזקות ויכולות - גובה אינו הנתון היחיד שמגדיר אותנו. הילד הוא מכלול ענק של תכונות וכישורים הניתנים לפיתוח ולטיפוח בלי שום קשר לגובה. כאן התפקיד שלנו לעזור לו לדייק ולאתר את הייחוד שלו, מה הוא אוהב ומה מעניין אותו. בעניין זה כדאי לבחור חוג שמנצל לטובה את הגובה שלו או שהגובה אינו מהווה בו מגבלה, ולעזור לו לפתח מיומנויות של יכולת פיזית, מנטלית ורגשית.

6. העשרת הקשרים החברתיים - בגיל הגן יש לנו יכולת לעזור לו לרקום קשרים ומפגשים חברתיים. זו יכולה להיות תחילתן של חברויות מופלאות שילוו אותו בהמשך חייו, או רק פיתוח מיומנויות חברתיות ותפיסה חיובית של העולם החברתי. בחור צעיר, שהשתחרר לא מזמן משירות צבאי, סיפר לי שמה שעזר לו להתמודד עם היותו נמוך קומה זה שהוא היה בחבורה של ארבעה בנים מהגן והשתייכותו לקבוצה מגובשת ונאמנה, סיפקה לו מעין מעמד שחסך ממנו הרבה הצקות בביה"ס.

7. פרשנות אחרת - שוני וחריגות מהמקובל, מעוררים פחד עמוק והישרדותי אצל ילדים ודרך ההתמודדות הלא מודעת שלהם היא לצחוק על זה. זה לאו דווקא רוע ואכזריות, זה יותר פחד וחולשה. מצויד בהבנה הזו, הילד יוכל למצוא הסבר נוסף להערות ולהגיב אליהן באופן הרבה יותר אפקטיבי ופחות רגשי. תגובה עניינית מצדו תפחית באופן משמעותי את ההצקות של הסביבה.

ילדים מחופשים לגיבורי על אוחזים ידיים. ShutterStock
בנו אצל הילד ערך עצמי שלא יתערער בקלות מכל הערה מרושעת/ShutterStock

8. לעזור לו להרגיש גדול ויכול - התייעצו עם הילד בנושאים שונים, אפשרו לו להעלות רעיונות משלו, בקשו ממנו עזרה אישית, תנו לו להתנסות ולהיות עצמאי, לבחור ולהחליט וחזקו אצלו את התחושה שאפשר לסמוך עליו. כך בונים ערך עצמי חיובי שיחזק אותו מבפנים כך שלא כל הערה, מרושעת ככל שתהיה, תפיל אותו.

9. ליישר קו עם בני גילו - בכל הקשור לבילויים ואופנה, אפשרו לו ליישר קו, כמובן בהלימה לערכים שלכם. למשל, לרכוש לו בגדים כמו של בני גילו. סיפרה לי נערה צעירה, כשכל חברותיה התחילו לרכוש בגדים בחנויות לבגדי נוער, הוריה המשיכו לקנות לה בגדים בחנות לבגדי ילדים או נער שהוריו הגבילו אותו ביציאה לבילויים מהחשש שיתקשה להגן על עצמו בגלל היותו נמוך וקטן מימדים. בדקו שאתם לא מפלים אותו מבלי לשים לב.

10. פיצוי יתר - ילדים נמוכי קומה ירצו להוכיח שהם לא פחות טובים והם ינסו לפצות בהתבלטות לטובה ובהצטיינות. אך יש גם סכנה שהילד לא יעצור שם ויחתור לפיצוי יתר בגלל תחושת הנחיתות שלו וישאף להוכיח עליונות על האחרים, דבר שעוד יותר ירחיק אותו מתחושת השייכות הבריאה לה הוא זקוק ומייחל. פיצוי יתר יכול לבוא לידי ביטוי גם בהתנהגות ביריונית, חוצפה, מרד ועוד. שימו לב כיצד הילד שלכם מתמודד ותופס מקום בחברה. אם הוא מפתח את אחת ההתנהגויות המזיקות, יש להדריך וללמד אותו התנהגויות מועילות שיחזקו אותו.

קו אדום מוסרי

ההתמודדות עם פערי גובה בגילאי בית ספר ובמיוחד בגיל ההתבגרות קשים, גם כי הפערים ניכרים מאוד לעין בגיל הזה, וגם כי ילדים יודעים לזהות חריגות ולהגיב להן באופן ישיר ומכאיב. הורים יכולים לעזור לילד לבנות ערך עצמי מבוסס, איתן ויציב.

ולכל הילדים שזכו להיוולד בגובה ה"נכון" - למדו אותם שאפשר להעיר לחבר על התנהגות לא מתאימה, אך לעולם לא ללעוג לו על תכונה שהוא לא בחר בה כמו גובה. הגדירו קו מוסרי אדום.

איריס אורבך, מדריכת הורים ומשפחות במכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully