וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאגוזים ועד חומרי ניקוי: כל הסכנות שאורבות לילדים שלכם בחופשת פסח

22.3.2018 / 7:05

חופשת פסח זה כיף גדול לילדים (ולפעמים גם להורים) אבל היא טומנת בתוכה גם לא מעט סכנות, יותר מכל חופשה אחרת. ארגון בטרם מציג את כל הסכנות, ואת כל הדרכים להישמר מפניהן

כיצד מבצעים היימליך? מדריך/מערכת וואלה

בסרטון: שלא נגע - כך תצילו את הילד שלכם מחנק

הימים שלפני חג הפסח טומנים בחובם לא מעט סכנות: ההורים עסוקים בהכנות לחג - ניקיונות, קניות, בישולים - ואילו הילדים נמצאים בחופשה ארוכה במיוחד. גם אחרי שמסיימים עם הניקיונות - יש לא מעט סכנות שחשוב להישמר מפניהן. ארגון בטרם לבטיחות ילדים מציג את כל כללי הבטיחות שאתם חייבים להכיר רגע לפני שהילדים שלכם יוצאים לחופשה.

עוד בנושא:
הפריט שנמצא כמעט בכל בית ומסכן את חיי הילדים שלכם
כך תוודאו שהגן או המעון של ילדכם בטוח עבורם
בואו לבדוק: האם ביתכם בטוח לילדים?

1. הרעלות מחומרי ניקוי

בשנים האחרונות חלה עלייה בהרעלת ילדים מחומרי ניקוי בשבועיים שלפני חג הפסח. מנתוני המכון הארצי למידע על הרעלות, מרכז רפואי רמב"ם ומשרד הבריאות נמצא כי בתקופה זו נרשמה עלייה של 25-33 אחוזים מספר הפגיעות. 45-60 אחוזים מהנפגעים הם ילדים עד גיל 6 שנים, וכ-95 אחוזים מהם נחשפו לרעלים בביתם.

ילדה עם חומרי ניקוי. ShutterStock
עלייה מתמדת בהרעלת ילדים מחומרי ניקוי. ילדה יושבת ליד חומרי ניקוי/ShutterStock

כיצד מונעים הרעלות מחומרי ניקוי? מאחסנים חומרי ניקוי והדברה במקום גבוה ו/או נעול הרחק מהישג ידם של ילדים ומחזירים למקום בתום השימוש; משאירים את חומרי הניקוי באריזתם המקורית ולא מעבירים אותם לבקבוקי או כוסות שתייה מחשש לבלבול.

2. נפילות מחלונות פתוחים

"רשתות למניעת כניסת חרקים לבית אינן מגנות מפני נפילות ילדים"

החשש מנפילת ילדים מחלונות עולה בתקופה שלקראת החג. מדי שנה בתקופת האביב סוגרים את אמצעי החימום ופותחים חלונות הן בשל מזג האוויר הנעים והן על מנת לאוורר מצעים בעת ניקיונות החג.

כיצד מונעים נפילות מחלונות? התקינו סורגים המונעים נפילה או השתמשו באביזרים להגבלת פתיחת החלונות ל-10 ס"מ בכל חדרי הבית. שימו לב כי רשתות בחלונות למניעת כניסת חרקים לבית אינן מגנות מפני נפילות ילדים.

3. אכילת אגוזים

אגוזים הם בין המאכלים המסוכנים לילדים עד גיל 5, מחשש לחנק. חנק היא סיבת המוות המובילה בגילאי לידה עד שנה, ומאפיינת בעיקר ילדים עד גיל שלוש. ילדים קטנים פגיעים במיוחד לחנק מכמה סיבות: דרכי הנשימה של ילדים קטנים אינן מפותחות דיין, והן צרות וקטנות יותר משל המבוגר; קנה הנשימה של פעוטות מתחת לגיל 5 צר מאוד (דמיינו מטבע של שקל) וקרוב מאוד לוושט, כך שבקלות מאכל שהיה אמור להגיע לקיבה עלול להגיע לקנה הנשימה ולחסום אותו.

קערה מלאה באגוזים. ShutterStock
אסור בהחלט עד גיל 5. קערת אגוזים/ShutterStock

כיצד מונעים חנק מאגוזים? נמנעים מהגשת אגוזים לילדים עד גיל 5. חרוסת שיש בה אגוזים טחונים מכמה סוגים - כל עוד יש שברי אגוזים (חתיכות) - אסורה עד גיל חמש. אם המרקם של החרוסת חלק לגמרי ואין חשש לשברי אגוזים - מותר. עוגות המכילות אגוזים מותרות להגשה לילדים הצעירים מגיל 5 רק כשהאגוזים גרוסים לאבקה.

4. הרעלות מהדברה

לקראת הפסח הרבה מהמשפחות מזמינות מדביר. אמנם הרעלות מחומרי הדברה אינן שכיחות כמו הרעלות מחומרי ניקוי או מתרופות אך הן עלולות להיות קשות מאוד.

כיצד נמנעים מהרעלות מחומרי הדברה? על מנת להימנע מהרעלה מזמינים אך ורק מדביר בעל רישיון בתוקף של המשרד להגנת הסביבה. בקשו מהמדביר את ההנחיות הבאות: כמה זמן יש להיעדר מהבית לאחר הריסוס, כמה זמן לאוורר את הבית וכיצד לנקות את הבית לאחר הריסוס. הימנעו מפיזור רעל עכברים עטוף במזון.

5. שיפוצים

הרבה מאוד אנשים משפצים את הבית לקראת פסח. סביבת שיפוץ עלולה להיות מסוכנת, במיוחד אם יש לכם ילדים צעירים בבית. הפגיעות עלולות להיות מגוונות: חשיפה לחומרים מסוכנים כמו טרפנטין, חבלה מריהוט או ארגזים שעלולים ליפול, נפילה מפתחים ללא סורגים או מעקות בעת הבנייה, היפגעות מציוד בנייה ועוד.

שיפוץ שיפוצים עיצוב הבית נדלן נדל"ן. ShutterStock
סביבה מסוכנת מאוד לילדים. בית בשיפוצים/ShutterStock

כיצד נמנעים מהיפגעות ילדים בעת שיפוץ הבית? חשוב לאתר את המפגעים ולמנוע גישת ילדים אליהם. אין להשאיר ילד ללא השגחה צמודה בסביבה עם מפגעי בטיחות. חשוב לאחסן חומרים וציוד מסוכנים הרחק מהישג ידם של ילדים בכל עת. בעת פירוק הרהיטים הכבדים, כמו ארונות, מדפים, מגרות, מרחיקים את הילדים ולאחר מכן מקפידים לקבע לקיר ארונות וספריות.

6. כוויות

לקראת ליל הסדר עסוקים בבישול, ולעיתים הילדים עלולים להימצא בסביבה בה יש נוזלים רותחים ושמן טיגון, העלולים לגרום לכוויות. בנוסף, לקראת החג ילדים נכווים מנוזלים חמים מאפיית מצות ובעור חמץ.

כיצד מונעים כוויות בילדים? בערב החג, כשאנו עסוקים בבישול ובהכנות אחרונות לפני ליל הסדר, חשוב למלא אחר הנחיות בטיחות שישמרו על ילדינו: הרחיקו את הילדים מאזור הבישול, מחשש לכוויות מתנור האפייה, מסירים חמים או מנוזל רותח; הרחיקו תבשילים או משקאות חמים מקצה השיש. אל תניחו על מפה או על הרצפה סירים חמים, ילדים נכווים עקב נפילה לסירי בישול ודוודים שהונחו על הארץ; הרחיקו את ילדכם ממקום ביצוע הגעלת הכלים, ודאגו תמיד לרוקן את המים מהמכלים לאחר השימוש.

עוד באותו נושא

איך מטפלים בכוויות אצל ילדים?

לכתבה המלאה

7. טביעה בדליי מים ובגיגיות

בעת ניקיונות פסח אנו משתמשים לעתים קרובות בדליי מים ובגיגיות, ובכך חושפים את התינוקות והילדים הקטנים לסכנת טביעה. זה אמנם לא שכיח אבל קטלני. תינוקות וילדים בגיל הרך עלולים לטבוע גם במים שעומקם פחות מ-10 ס"מ, אפילו בדליים ובגיגיות.

אז מה עושים? מרוקנים דליים וגיגיות מיד בתום השימוש. בעיקר ליד מים חשוב לזכור - ילדים עד גיל 6 חייבים להיות תמיד תחת השגחת מבוגרים או בני נוער (מתבגר מגיל 12 ומעלה).

8. תאונות במרחב הציבורי

בתקופה שלקראת החג נהוג לתת לילדים לצאת החוצה על מנת שלא יפריעו בניקיונות. ילדים, בעיקר צעירים, עלולים להיפגע במרחב הציבורי ובדרכים - כאשר עיקר החשש הוא מפגיעה מכלי רכב, ממשחק לא בטוח ועוד.

רחוב בתל אביב. ShutterStock
אל תתנו לילדים קטנים להסתובב לבד. רחוב בתל אביב/ShutterStock

אז מה עושים? נקו ב"ראש שקט" - שילחו את הילדים הקטנים לגינה או למטה בהשגחה של בני נוער בעת שאתם מנקים או הקצו להם מקום בבית שם הם יוכלו לשחק בנחת. הקפידו כי המשגיחים בני 12 לפחות וכשמדובר על תינוקות עד גיל שנתיים מומלץ שמרטפים מעל גיל 14.

אפשר לנסות ולארגן סבב תורנות בין מספר משפחות. בכל "שעה" מבוגר ממשפחה אחת ייקח אחריות על ילדי המשפחות. בצורה כזו הילדים יימצאו כל הזמן תחת שמירה של מבוגר. בנוסף, הנחו את הילדים שלא לשחק במקומות בהם הושלכו רהיטים שבורים או גרוטאות, אלא במקום בטוח, כגון גן שעשועים או גינת הבית.

9. נסיעות לטיולים

חשוב לתכנן בקפידה את הטיול ולבחור במסלול המתאים למשפחה ולילדים מבחינת תנאי השטח ומבחינת אורך המסלול והאקלים, ולהימנע מהתייבשויות, מכות חום, טביעה במאגרי מים, נפילה מצוקים.

אז מה עושים? לפני שיוצאים לטיול מבררים פרטים על מסלול ההליכה, מטיילים רק במסלולים מסומנים, מתעדכנים בתחזית מזג האוויר הצפויה באזור ונערכים בהתאם. יש להצטייד בכמות מים גדולה וכובעים. בסביבת מים יש להשגיח על ילדים באופן צמוד - במרחק נגיעה. בנוסף - לא יורדים ממצוקים ולא מתקרבים אליהם. טיפוס על צוקים וירידה מהם מותרים רק במקומות המאושרים לכך ורק למי שעבר הכשרה מתאימה ומשתמש בציוד תקני.

10. חופשות בצימרים ומלונות

בתקופת החג בוחרות משפחות רבות לבלות את החופשה עם הילדים מחוץ לבית. כשיוצאים לחופשה עם הילדים לא יוצאים לחופשה מהילדים, ומקפידים שהם לא ייפגעו חלילה כתוצאה מגישה לבריכה ללא השגחה או נפילה מגובה.

ילד ושחה. ShutterStock
אל תבחרו במלון שבו הילדים עלולים להגיע למים ללא השגחה. ילדה שוחה בבריכה/ShutterStock

אז מה עושים? חופשה עם ילדים מצריכה ברור מוקדם לגבי תנאי המקום. האם בצימר יש קומת גלריה? האם בבית המלון דלת חדר האמבטיה ננעלת באופן אוטומטי? האם ניתן לנעול את דלת היציאה למרפסת חדר האירוח? כמי שאחראים לשלומם, העדיפו מקום נופש מתאים לילדים. מזמינים חדרים שיש בהם תנאים בסיסיים לאירוח ילדים- מיטת תינוק, מיטה נמוכה או מזרן על הרצפה. אל תשנו עם ילדים בחדרי אירוח שבהם יש קומת גלריה פתוחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully