וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מטפלים בכוויות אצל ילדים?

ד"ר אלקה בלה קוסינובסקי

3.2.2015 / 9:42

80 אחוזים ממקרי הכוויות בארץ ובעולם מתרחשים בקרב ילדים. הנתון המפתיע הזה מחייב הורים לנקוט משנה זהירות לא רק כשהילד נמצא ליד אש גלויה, אלא גם במטבח הביתי

כוויות בילדים. ShutterStock
סכנה מוחשית בבית/ShutterStock

רוב ההורים לא יודעים כמה הבית עלול להיות מסוכן עבור הילדים שלהם. אם החשש מפני כוויות עולה אצלכם בעיקר בל"ג בעומר או בטיולים שנתיים, תתפלאו לשמוע שהקומקום החשמלי מסוכן לא פחות מהמדורה.

כוויות נחשבות לפגיעה נפוצה מאד בישראל ובעולם, והסטטיסטיקה מראה כי עד גיל 20 כל אדם חווה בעצמו כוויה או ראה אחת בסביבתו הקרובה. אבל, הנתון הסטטיסטי המדאיג ביותר הוא ש-80 אחוזים מהסובלים מכוויות הם ילדים, מה שמחייב חשיבה מחודשת על אמצעי הזהירות בהם נוקטים ההורים בבית.

עוד בנושא:
איך מטפלים בכוויות קור?
מתי חייבים לרוץ עם הילד לחדר מיון?

סוגי הכוויות השונים

קיימים סוגים שונים של כוויות. כוויה נגרמת כתוצאה מחומר חם, מגע עם זרם חשמלי או מגע עם חומר כימי. תוצאות המגע או החשיפה לחומר החם, מייצרים הפרעה לשלמות העור, מה שגורם להצטלקותו ויתכן אף לזיהום.

העור שלנו מורכב משלוש שכבות שונות. השכבה החיצונית ביותר נקראת אפידרמיס, זו השכבה שאחראית על הגנה מחיידקים ושומרת על הלחות הנדרשת לגוף. השכבה האמצעית נקראת דרמיס והיא אחראית על גמישות העור וכן על אספקת הדם לכל צרכי העור, ואילו השכבה העמוקה ביותר הינה שכבת רקמה תת עורית רכה. את סוגי הכוויות השונים אפשר לחלק לפי עומק הפגיעה בעור.

פגיעה בשכבת האפידרמיס תגרום בדרך כלל כוויה קלה, ללא שלפוחיות, עם אודם קל ללא גבולות ברורים (האודם יעלם לתוך צבע ורדרד עד כדי היעלמות מוחלטת). המטופלים יסבלו ברוב המקרים מכאב קל עד בינוני.

פגיעה בשכבת הדרמיס תגרום לכוויה בינונית עם שלפוחיות, אודם עם גבולות ברורים וכמובן שהיא תהיה כואבת.

בפגיעה עמוקה עד לשכבת הרקמה התת עורית, הכוויה מוגדרת ככוויה קשה. הצבע של הכוויה במקרה הזה יהיה לבן היות וכלי הדם נפגעו, ניתן יהיה לראות גבולות ברורים והכוויה תיראה כמו נגיסה – חור של ממש.

במקרה של פגיעה עמוקה עד לשריר או לעצם, מדובר בכוויה חמורה ביותר שפוגעת בעומק הגוף. הכוויה תהיה בצבע שחור, נראה חור של ממש בגוף ונוכל לראות רקמת השריר או העצם.

מניעת כוויות

חשוב מאד לעסוק בפעילות מונעת כוויות, כשהכוונה היא שהורים יערכו מעין "סקר סיכונים" תקופתי בבית. אם בבית מסתובב תינוק קטן או ילדים עד גיל בית ספר – חשוב לוודא כי כל השקעים בבית מכוסים בכיסויים מתאימים ולאטום חוטי חשמל חשופים. אם אתם מחזיקים בבית מיחם או קומקום הניתן לכיוון מידות החום שבו – כוונו אותם לטמפרטורה של 50 מעלות צלזיוס. כשתכינו את הקפה, ההבדל בחיך בין מים חמים בטמפרטורה של 75 ל-50 מעלות כמעט ולא יהיה מורגש, אך אם מים חמים ישפכו על מישהו מבני הבית עלולות להיות לכך השלכות דרמטיות על הכוויה שתגרם.

עוד באותו נושא

ויהי עור: הצצה לבנק העור בירושלים

לכתבה המלאה
כוויות בילדים. ShutterStock
להרחיק את כל הדברים המסוכנים מהישג ידם. וזה כולל גם את הקומקום החשמלי/ShutterStock

גם אחסנת חומרי ניקיון כימיים בבית מחייבת ארון מיוחד לכך שפתיחתו תהיה בשליטת ההורים. בנוסף, חשוב להקפיד לא לאחסן חומרים כימיים באריזות לא מקוריות, כמו נוזל כלור שמאוחסן בבקבוק קולה, מה שעלול לגרום לשתייה של החומרים הכימיים הללו על ידי הילדים וליצירת כוויות. בכל מקרה חשוב לוודא שכל גורם סיכון בבית ממוקם בגובה מעל הישג היד של הילדים.

איך מטפלים בכוויות?

1. הטיפול הראשוני והחשוב ביותר, הוא הרחקת החומר הפוגע מהילד. אם הילד שפך על עצמו בטעות קומקום עם מים רותחים, דבר ראשון שחשוב מאד לעשות הוא להסיר ממנו את הבגדים. אל תשפכו מים קרים על הבגדים, אלא הסירו אותם קודם. כמובן שאם מדובר בפגיעה מזרם חשמל חשוב לנתק את המכשיר החשמלי הפוגע מהשקע.

2. שטפו את האזור הפגוע במים זורמים קרים.

3. ניתן להניח קרח על הכוויה. אבל, חשוב להקפיד על כך שהקרח לא יונח על העור החשוף אלא רק על פד גאזה נקי (הקרח לא סטרילי ועלול לזהם את הכוויה).

4. מומלץ להחזיק בבית משחות נגד כוויות. המשחות מוצעות לרכישה בכל רשתות הפארם ובתי המרקחת ללא צורך במרשם. אם ויש לכם משחות נגד כוויות מרחו את המשחה על הכוויה. כמובן, לאחר ששטפתם את הידיים שלכם עם סבון, על מנת למנוע זיהום הכוויה במגע ידיים לא נקיות.

5. אם אין לכם בבית משחות נגד כוויות – ניתן למרוח משחות אנטי בקטריאליות אנטיביוטיות.

6. גשו באופן מיידי לרופא. רופא יוכל לזהות את הכוויה ולהבין האם יש פה סכנה של זיהום המחייב מתן אנטיביוטיקה, סכנת כוויה פנימית בדרכי הנשימה, מערכת העיכול, עיניים – המחייבות טיפול אינטנסיבי. כמו כן, פגיעת כוויה עלולה לגרום לאיבוד נוזלים רב ולהתייבשות ועל כן הביקור אצל הרופא הינו חשוב מאוד.

ד"ר אלקה בלה קוסינובסקי היא מנהלת מלר"ד ילדים בבית החולים לניאדו

  • עוד באותו נושא:
  • כוויות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully