וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יותר בריא: תפוח ירוק או תפוח אדום?

18.3.2018 / 0:18

עד כמה משמעותי יכול להיות ההבדל הבריאותי בין פירות וירקות שנבדלים זה מזה רק בצבעים - כמו ענבים שחורים וירוקים או כרוב לבן וסגול? מתברר שמאוד. אז מה הבחירה הבריאה? התשובות בפנים

מערכת וואלה

בווידאו: כך תכינו מגש פירות מרשים ובריא

פירות וירקות הם נדבך חשוב ביותר בתזונה בריאה ואין ספק שבחירה בפרי לקינוח בתום ארוחה או כשמתחשק משהו מתוק, היא עדיפה על שוקולד או על עוגה. אבל האם ייתכן שגם בתוך הקטגוריה הבריאה הזאת ישנם פירות דומים מאוד שבכל זאת נבדלים זה מזה בתרומתם הבריאותית? האם למשל יש הבדל משמעותי בין בחירה בתפוח אדום או ירוק? מה בריא יותר - ענבים שחורים או ירוקים?

אז התשובה, כך מתברר, היא כן. וההבדלים הללו בין הפירות יכולים להיות אפילו די משמעותיים. הנה כמה דוגמאות מעניינות ומפתיעות:

עוד בנושא:
חוקרים מזהירים: כנראה שעד היום שטפתם תפוחים לא נכון
כמה ירקות ופירות צריך לאכול ביום, ואיזה הכי מומלצים?
לא תאמינו כמה סוכר באמת יש בפירות האהובים עליכם

כרוב סגול לעומת כרוב לבן

כרוב לבן וכרוב סגול על מדף בחנות. ShutterStock
הסגול מנצח. כרוב לבן וכרוב סגול/ShutterStock

מה ההבדל? כרוב סגול מכיל יותר ויטמין A, ברזל ופלבנואידים בהשוואה לכרוב הלבן.

שני סוגי הכרוב נחשבים למקור מצויין לפיטוכימיקלים שמסייעים לגוף להתגונן מפני סרטן ולוויטמינים מקבוצת B שחיוניים לתהליכי ייצור האנרגיה בגוף. אבל לכרוב הסגול יש יתרון, משום שהוא מכיל פי עשרה יותר ויטמין A (מועיל לבריאות העיניים והראייה), פי שניים ברזל וצבעו העז נובע בין השאר משום שהוא מכיל 36 נוגדי חמצון שונים שמסייעים בהגנה על התאים מפני סרטן ואפילו משפרים את הזיכרון.

תירס טרי לעומת תירס מקופסה

תירס. ShutterStock
מי היה מאמין שתירס מקופסת שימורים יהיה בריא יותר מטרי? תירס מקופסה/ShutterStock

מה ההבדל? תירס משומר מכיל 44 אחוזים יותר בטאקרוטן לעומת תירס טרי.

תירס מכיל חומצה פולית, סוג של ויטמין B שחיוני במיוחד לנשים בגיל הפוריות משום שרמות גבוהות שלו בגוף מפחיתות בשיעור משמעותי מומים מולדים בעמוד השדרה. בנוסף, הוא מכיל ויטמין C, ויטמין B1 ונוגדי חמצון מסוג בטאקרוטן שמחזקים את המערכת החיסונית. אולם, בגרסתו המשומרת התירס מהווה מקור טוב יותר לבטאקרוטן משום שבתהליך השימור מתפרקים קירות התא הנוקשים שקיימים בגרגר התירס, והופכים אותו לקל יותר לעיכול ועיבוד על ידי הגוף.

בצל רגיל לעומת בצלצלי שאלוט

בצלצלי שאלוט. ShutterStock
גם טעם מעודן וגם מלא ויטמין סי. בצלצלי שאלוט/ShutterStock

מה ההבדל? בבצלי השאלוט יש כמות גדולה פי שלושה של ויטמין C.

טעמם המתקתק והמעודן יותר (בהשוואה לבצל רגיל) הפך את בצלצלי השאלוט לחביבי מטבחי הגורמה בעולם, אבל גם בפרופיל התזונתי שלו הוא מתעלה על הבצל הגנרי. יש בו יותר סידן, מגנזיום, אשלגן ואבץ בהשוואה לבצל רגיל, אם כי בשניהם תמצאו תכולה גבוהה של פלבנואידים שמפחיתים את הסיכון למחלות לב ושל סיבים פרה-ביוטיים שמגדילים את אוכלוסיית החיידקים המועילים במעיים.

ענבים שחורים לעומת ענבים ירוקים

ענבים. ShutterStock
ככל שהקליפה כהה יותר, הענב בריא יותר/ShutterStock

מה ההבדל? ענבים שחורים מכילים יותר פיטוכימיקלים מענבים ירוקים.

ביחס לפירות אחרים, ענבים הם לא מקור מצטיין לוויטמינים ומינרלים, היתרון המרכזי שלהם הוא תכולת הפיטוכימיקלים - רכיבי תזונה צמחיים. מספר מחקרים מצאו קשר בין אכילת ענבים ובין הזדקנות טובה יותר של המוח וסיכון מופחת למחלות לב. ככל שקליפתו כהה יותר, הענב בריא יותר. ענבים אדומים ושחורים מכילים חומרים שונים שנקשרו במניעה של סוגי סרטן שונים, כמו סרטן השד, המעי הגס והריאות.

טיפ חשוב: שמירת ענבים בקירור מפחיתה משמעותית את רמות הפיטוכימיקלים שלהם. עדיף להניח אותם בקערה מחוץ למקרר.

עוד באותו נושא

התמונה הזו תשכנע אתכם לחצות את הענבים של הילדים שלכם

לכתבה המלאה

תפוח עץ גאלה לעומת גרנד סמית

תפוחים אדומים וירוקים. ShutterStock
הבדל של יותר מכפית סוכר. תפוחי גאלה ותפוחי גרנד סמית/ShutterStock

מה ההבדל? בתפוח ירוק מסוג גרני סמית (המכונים בישראל: גרנד סמית) יש 6 גרם פחות סוכר מאשר בתפוח עץ מסוג גאלה.

תפוח עץ גאלה בגודל בינוני עשוי להכיל כ-23 גרמים של סוכר, בזמן שתפוח ירוק יכיל 17 גרמים של סוכר בלבד. מדובר בהבדל שווה ערך ליותר מכפית סוכר. תפוחים מכילים סיבים מסיסים שעוזרים להאט את קצב ספיגת הסוכר לזרם הדם ומפחיתים כולסטרול. מחקר דני גילה שלאנשים שאוכלים תפוח באופן קבוע היו רמות גבוהות יותר של חיידקים טובים במעיים ואילו מחקר פיני מצא שמי שאוכל תפוח אחד ביום במשך ארבעה שבועות הפחיתו את רמות הכולסטרול ה'רע' שלהם (LDL) בעד 40 אחוזים.

תפוז רגיל לעומת תפוז דם

תפוז דם. ShutterStock
מרגישים שאתם עומדים להיות חולים? חפשו תפוזי דם/ShutterStock

מה ההבדל? בתפוז דם יש 40 אחוזים יותר ויטמין C.

כשעונת השפעת מתחילה אנחנו ממהרים להצטייד בתפוזים כדי לסחוט מהם מיץ שיחזק את המערכת החיסונית שלנו ואולי יגן עלינו מפני מחלות החורף. התפוז הכתום המוכר הוא זה שנפוץ על המדפים במחוזותינו והוא זה שעליו כולנו חושבים בהקשר הזה. אבל דווקא תפוז הדם עשוי להיות בחירה טובה יותר, משום שהוא עשיר יותר ברכיבים תזונתיים ובנוגדי חמצון דוגמת ויטמין C (שגם מסייע בספיגה טובה יותר של ברזל בגוף).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully