פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      דגן על: 5 סיבות להתחיל לאכול בורגול

      הוא היה כאן כבר בימי התנ"ך, הוא מעלה לרבים זיכרונות מבית סבתא והטעם שלו עשיר ומיוחד. אבל אלו לא הסיבות היחידות להוסיף את הבורגול לתפריט. הנה עוד כמה תמריצים לאכול יותר מהדגן המדהים הזה

      סלט בורגול ואנשובי עם יוגורט עיזים (דרור עינב)
      ריפות? סלט בורגול (צילום: דרור עינב)

      המילה "ריפות" כנראה לא אומרת לכם כלום, אך זהו שמו העברי של הבורגול המוכר והאהוב, המוזכר עוד בספר שמואל בתנ"ך, ומהווה מרכיב חשוב בתבשילים שכולנו אוהבים. הדגן הייחודי הזה מזוהה בעולם עם המטבח הים-תיכוני, שבשנים האחרונות זוכה לשבחים רבים מפי חוקרי תזונה שקבעו כי הוא המטבח האידיאלי לשמירה על אורח חיים בריא.

      הבורגול מיוצר מגרגירים של חיטה שעברה תהליכי יבוש וגריסה. ניתן למצוא אותו בקובה, מג'דרה, סלט טאבולה ומאכלים נוספים. הוא לא רק טעים, אלא גם טומן בחובו מגוון רחב של יתרונות בריאותיים חשובים.

      עוד בנושא:
      לא רק קינואה: 5 דגנים מלאים ללא גלוטן
      למה סיבים תזונתיים כל כך בריאים לנו?
      כמה פירות וירקות באמת צריך לאכול ביום?

      1. הוא מחולל פלאים בדרכי העיכול

      בבורגול יש שיעור גבוה ביותר של סיבים תזונתיים שעוזרים לשפר תהליכים בדרכי העיכול ולמנוע מצבים רפואיים שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה לסבול מהם, כמו עצירות, נפיחות, התכווצויות וקלקול קיבה. מחקר שפורסם ב-2004 בכתב העת The American Journal of Clinical Nutrition אף מצא כי הבורגול, כמו דגנים מלאים אחרים, עשויים לתרום לשינוים מטבולים חיוביים שעוזרים להפחית את העלייה במשקל בטווח הארוך.

      סלט בורגול (ShutterStock)
      מלא סיבים תזונתיים. סלט טאבולה (צילום: Shutterstock)

      2. הוא מפחית את הסיכון לסוכרת

      הרבה אנשים כלל לא יודעים שהם בסיכון מוגבר לחלות בסוכרת בשלבים מאוחרים יותר בחייהם. החדשות הטובות הן שבאמצעות קבלת החלטות תזונתיות בריאות יותר אפשר להפחית משמעותית את הסיכון הזה.

      אחת הדרכים היעילות ביותר לעשות זאת היא צריכה של פחמימות מורכבות, אשר מתפרקות לאט יותר ומונעות "צניחה" פתאומית של הסוכר בשלב מאוחר יותר ביום. הבורגול הוא פחמימה מורכבת וצריכה שלו עוזרת לווסת את רמות הסוכר בדם בצורה נכונה יותר. בכך גם הפרשת ההורמון אינסולין מווסתת בצורה מוצלחת יותר, שמסייעת להפחית את הסיכון לעמידות אליו.

      3. הוא תורם לחיזוק העצמות

      בבורגול יש הרכב ייחודי של מינרלים התורמים לפעילותן התקינה של מערכות רבות בגוף האדם, כאשר אחת מהחשובות שבהן היא בנייה של העצמות וחיזוקן. ככל שאנחנו מתבגרים, כך גם צפיפות העצמות שלנו יורדת בהדרגה, מה שהופך אותן לפגיעות יותר ומגביר את הסיכון לשברים. כדי להימנע מכך דרושה לנו כמות גדולה של זרחן, מנגן, ברזל וזרחן. בבורגול ניתן למצוא את כל המינרלים החשובים האלה בריכוזים גבוהים יחסית - מה שהופך את המאכל הזה לאידאלי לשיפור בריאות העצמות.

      4. הוא שומר על הלב

      לסיבים שבבורגול יש יתרון נוסף מלבד התרומה למערכת העיכול - הם עוזרים למנוע הצטברויות של כולסטרול בלב ובכך מסייעים להפחית את הסיכון למחלות לב. עם זאת, לא כאן מסתכמת תרומתו של הבורגול לאיבר החשוב ביותר בגופנו. הבורגול מכיל גם כמות לא מבוטלת של אשלגן שידוע כמרכיב שיכול להפחית את לחץ הדם. בכך הוא עשוי להפחית את הסיכון להתקפי לב ולבעיות נוספות. אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה - בהחלט מומלץ לא לוותר על דגן העל החשוב הזה.

      צבשיל בורגול (ShutterStock)
      בורגול הוא כוכב במטבח הים-תיכוני. ארוחה עם בורגול (צילום: shutterstock)

      5. הוא מחזק את מנגנוני ההגנה שלנו

      אבץ הוא מרכיב נוסף בבורגול שהופך אותו לפצצת בריאות מיוחדת במינה. במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Hazardous Materials ב-2008 נמצא קשר מובהק בין צריכה של אבץ לבין שיפור תפקודה של המערכת החיסונית. בורגול מכיל כמות גבוהה יחסית של אבץ - מנה אחת שלו כוללת כמעט 20 אחוזים מהצריכה היומית המומלצת. בנוסף, נוגדי החמצון הרבים שבו עשויים לסייע בהפחתת הסיכון לדלקות ולמוטציות תאיות שעלולות לגרום לסרטן.

      אילו סוגים של בורגול מומלץ לצרוך?

      ישנם שני סוגים מרכזיים של בורגול שיספקו לכם את מלוא היתרונות הבריאותיים הנהדרים שסיפרנו לכם עליהם:

      בורגול "רגיל" - עשוי מחיטה מלאה ומנוקה, הנגרסת לאחר הבישול ומיובשת בתנורים מיוחדים. הבורגול עשיר בוויטמינים מקבוצת B ובכל המינרלים שהצגנו לכם. משתמשים בו בעיקר בסלטים, בהכנת ירקות ממולאים ובתבשילים רבים נוספים.

      בורגול חום - בניגוד לבורגול הלבן, הסוג הזה הוא גס יותר, בעל גוון חום כהה וטעם עשיר ואגוזי. הוא עשוי מחיטה אדומה שבורה ונחשב עשיר יותר בטעמו ממקבילו הלבן. גם הוא עשיר בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.