וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחת ולתמיד: כמה פירות וירקות באמת צריך לאכול ביום?

3.9.2017 / 15:12

מחקר רחב היקף שעקב אחר 135 אלף אנשים ב-15 מדינות קובע כי כמות הפירות, הירקות והקטניות הדרושה לאריכות ימים נמוכה משחשבו בעבר. אז כמה זה מספיק ומהי הדרך הבריאה ביותר לאכול מזונות אלו?

סלט פירות. ShutterStock
יצילו ממוות - אפילו בשיעור נמוך יותר/ShutterStock

בשנים האחרונות נראה שכל כמה זמן מתפרסם מחקר חדש שקובע בביטחון שעד עכשיו לא אכלנו מספיק פירות וירקות – ושאנחנו צריכים להעלות את המינון. השנה משרד הבריאות עדכן את ההמלצה שלו בנושא וקבע כי יש לאכול לפחות חמש מנות ירק ובין שתיים לשלוש מנות פרי בכל יום. בנוסף, פורסם השנה מחקר נרחב שקרא לאכול לא פחות מעשר מנות ביום כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של מזונות אלה.

עוד בנושא:
אלה 12 הפירות והירקות הכי מזוהמים שיש
השינוי הקטן בתפריט שיכול לשפר את המצב הנפשי תוך שבועיים בלבד
זה רשמי: 2 הדרכים הכי יעילות לגרום לילדים לאכול ירקות

הבעיה עם המחקרים האלה, לדברי מומחים, היא שהם נערכים בכל פעם על אוכלוסייה שונה, בתנאים אחרים, ובטכניקות מגוונות. כעת, מחקר נרחב שנערך על 135 אלף בני אדם ב-15 מדינות ברחבי העולם ועקב אחריהם לתקופה של כשבע שנים, מנסה להרגיע את הרוחות ומציע – לא צריך לאכול כל כך הרבה כדי לשמור על הבריאות.

ממסקנות המחקר, שפורסם בכתב העת הנחשב The Lancet, ניכר כי בקרב המשתתפים היה די בשלוש מנות של קטניות, פירות וירקות בלבד בכל יום כדי להפחית את הסיכון למוות ב-22 אחוזים לאורך שש שנות המחקר, בהשוואה לאלו שצרכו פחות ממנה אחת בכל יום. יותר מזה – החוקרים ראו כי מי שאכל יותר מנות בכל יום לא נהנה מיתרונות נוספים לבריאות. התוצאות נותרו בעינן גם אחרי שהחוקרים בודדו משתנים שעלולים היו להשפיע על התוצאות כמו גיל, מגדר, סטטוס רפואי, פעילות גופנית והרגלי תזונה נוספים.

קטניות. ShutterStock
מקור בריא וטבעי לחלבון איכותי, קטניות/ShutterStock

עד כה נבחנו אוכלוסיות הומוגניות מאוד

החוקרים ציינו כי מחקרים גדולים שנערכו על הצריכה המומלצת של פירות וירקות בעבר התבססו בעיקרם על נתונים מאירופה ומארצות הברית. בנוסף, במאמר הנלווה למחקר הם ציינו כי "גם היתרונות לצריכת פירות וירקות היו לא אחידים במחקרים שונים". הם הדגישו כי מעט מאוד מחקר בוצע על אוכלוסיות במזרח התיכון, בדרום אמריקה, באפריקה ובדרום אסיה. כדי להביא תוצאות מבוססות יותר הם סקרו מידע על 613 קהילות ממקומות שונים ברחבי העולם.

מובילת המחקר, הדוקטורנטית ויקטוריה מילר מאוניברסיטת מקמסטר שבקנדה, הדגישה בראיון לאתר Time כי היא וצוותה שואפים להביא בשורה של ממש למי שלא יכול להרשות לעצמו לעמוד בהמלצות הקיימות. "אפילו הפחתה קטנה מ-400 ל-375 גרם בכל יום יכולה להביא ערך חשוב למשקי הבית, בייחוד בקרב מי שמתקשה להרשות לעצמו לעמוד בכך".

עוד באותו נושא

מקרר או לא? כל השיטות להשאיר את הירקות שלכם בריאים

לכתבה המלאה

מהי הדרך הבריאה לאכול ירקות?

במחקר ביקשו החוקרים לבדוק מה בריא יותר – לצרוך ירקות טריים או מבושלים. הם מצאו כי צריכת ירקות טריים הפחיתה משמעותית את הסיכון למות, בעוד שאכילת ירקות מבושלים טמנה בחובה יתרונות קלים לבריאות בלבד. זאת לאחר שמחקרים קודמים לא הבחינו בין שני הסוגים האלה. החוקרים מדגישים כי נתון זה חשוב במיוחד מכיוון שבחלק ממדינות אסיה ואפריקה לא נוטים לצרוך ירקות טריים כמעט בכלל, בעוד שהבישול שלהם הוא מרכיב מרכזי ברוב המאכלים הנפוצים.

ציר ירקות. ShutterStock
עדיף לבשל פחות/ShutterStock

מחקרים רבים לאורך ההיסטוריה הראו כי צריכה מוגברת של פירות, ירקות וקטניות תורמת להעלאת רמות האנרגיה בגוף, לשיפור מצב הרוח, לשנה טובה יותר ולשיפור היצירתיות. בעוד שבמחקר הנוכחי קבעו כי אכילה של יותר מזונות כאלה לא תשפר עוד יותר את הסיכויים להאריך ימים, מומחים שלא היו מעורבים בו מדגישים שהרחקת המוות היא לא הדבר היחיד שחשוב בקשר הזה וכי מומלץ לאכול יותר מרכיבים בריאים כדי ליהנות מכל היתרונות הנוספים שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully