וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך אל האושר: אילו מאכלים עושים אותנו שמחים יותר?

ד"ר ליאת אדרי, מאמר אורח

13.2.2018 / 6:42

אושר הוא דבר מאוד מורכב שתלוי בהרבה מאוד גורמים ונסיבות החל מגנטיקה, דרך מזל ואישיות, וכלה באוכל שאתם אוכלים. ד"ר ליאת אדרי, מומחית בביולוגיה רפואית, מסבירה מה כדאי שתוסיפו לתפריט ומדוע

ShutterStock

בווידיאו: מחקר מצא מתי אנחנו צפויים לחוות את האושר הגדול בחיינו

האם אושר הוא עניין של בחירה או של גנטיקה? אם להאמין למחקרים וכדאי להאמין להם - האושר שלנו תלוי במידה רבה ביצירת סרוטונין, "הורמון האושר", והוא בתורו זקוק למרכיבים שיוצרים אותו. אז האם אותם מרכיבים מהם עשוי האושר נמצאים במזון שאנחנו אוכלים?

קחו למשל ויטמין C, מרכיב עיקרי וחשוב בגופנו, החיוני לא רק לתפקוד תקין של מערכת החיסון, אלא גם ליצירת שלושת המוליכים העצביים שהם חלק מתגובת האושר שלנו: סרוטונין, דופמין ונוראדרנלין. דווקא כעת, בתקופת החורף המאופיינת במחלות ובחום גבוה, נהיה יותר מאתגר לשמור על כמות נאותה של ויטמין זה בגופנו. הסיבה לכך היא שעם הגעת מחלות החורף, רבים משתמשים בתרופות להורדת חום כגון אדוויל, אספירין ועוד, שמרוקנות את מאגרי הוויטמין C בגוף. לכן, חשוב לפצות על כך ולצרוך אותו ממקורות אחרים.

אנחנו לא יכולים לייצר ויטמין C, והכמות שלו בגוף שלנו תלויה באספקה חיצונית ואיכותית. ההמלצה של הרפואה הקונבנציונאלית היא ליטול 1 גרם של ויטמין C ביום, ובחורף ליטול עד 2 גרם ביום לחיזוק מערכת החיסון.

עוד בנושא:
פירות וירקות יעשו אתכם שמחים. באמת
אוכל שמח: 7 מאכלים שיגרמו לכם להרגיש טוב

איפה נמצא הכי הרבה ויטמין C

אחת הדרכים להגדיל את כמות ויטמין זה בגוף היא דרך האוכל. ויטמין C מצוי ברוב הפירות והירקות הטריים. הירקות העשירים בו הם ברוקולי, פלפל, כרובית, אפונה ירוקה, שעועית ירוקה, עגבנייה, ירקות עלים ירוקים ותפוח אדמה. בפירות הדר ובקיווי יש 80 מיליגרם של ויטמין C. גם פירות יער מכילים כמות גבוהה של ויטמין C יחסית לגודלם הקטן.

מומלץ לשתות שייק הכולל תערובת של פירות יער עם אצת מים מתוקים - ספירולינה, שיספקו לגוף חומרי גלם חשובים. מומלץ לצרוך גם חמוציות מיובשות וגוג'י ברי העשירות בוויטמין C, ועדיף להשרות אותם בתה חם אך לא רותח, שכן מדובר בוויטמין רגיש, מסיס במים ומתפרק בחום אם הוא נמצא בטמפרטורת גבוהה לאורך זמן.

ויטמין C נצרך ביתר שאת גם בזמן סטרס ומתח כיוון שהוא אחראי לבניית הורמון האנרגיה והלחץ הנוראדרנלין. לכן, יש להקפיד על אורח חיים מאוזן ולנסות להפחית מתחים ככל הניתן.

עוד באותו נושא

אילו מזונות יעשו אתכם עצובים ואילו שמחים? בואו לגלות

לכתבה המלאה
נשנושי ברוקולי ומוצרלה של אורלי פלאי. נמרוד סונדרס
מומלץ גם בזמני סטרס ולחץ. ברוקולי/נמרוד סונדרס

מינרלים חשובים נוספים, שאינם מדוברים מספיק בהקשר של ירידת האושר שלנו, הם סידן, מגנזיום ואבץ. הסידן הוא מינרל חשוב לתהליכים ביולוגיים רבים. במערכת העצבים יש לו תפקיד חשוב ביותר - להעביר את האות החשמלי מתא לתא. הסידן נספג דרך תעלות הנמצאות בקצה תא העצב ופועלות בעזרת ויטמין D.

ויטמינים נוספים שתורמים לספיגת סידן הם הוויטמינים C ו- A. המזונות המומלצים ביותר לצריכת סידן הם ירקות ירוקים, אצות - ובראשן הספירולינה שכמות הסידן בה היא פי עשרה מכמות הסידן בחלב ניגר, עשבי תיבול, שומשום ומוצריו קטניות, סויה וגריסי פנינה.

ירידה בכושר הקוגניטיבי

במזונות האלה נמצא מינרל נוסף - אבץ. האבץ והמגנזיום שותפים יחדיו לפעילות של המתווכים העצביים. מחסור במינרל זה עלול לגרום לבעיות התנהגות, קשיים בלימודים וירידה בכושר הקוגניטיבי. המוח הוא האיבר שבאופן יחסי מכיל את הכמות הגדולה ביותר של אבץ, במיוחד ההיפוקמפוס - אזור המיוחס ללמידה ולזיכרון וקליפת המוח.

לילי בן שלום ממסעדת ראצ'ה מכינה צ'ורצ'חלה. דרור עינב
מצרך חשוב בתפריט היומי שלכם. אגוזים/דרור עינב

אשר למגנזיום, תפקידיו בגוף רבים ומגוונים וכוללים בניית עצם, יצירת אנרגיה בשרירים, ויסות חום הגוף ויצירת חלבונים וחומצות גרעין. יסוד מתכתי חיוני זה נמצא בירקות עליים כהים, דוגמת תרד וברוקולי, סויה, בננות, זרעים, אגוזים למיניהם וקקאו. המינרלים מגיעים לירקות ולפירות מהאדמה - מהמים שהירקות והפירות מושקים בהם ושמכילים מינרלים ומלחים.

מתכון קטן לאושר

הנה ממתק טבעי המכיל את כל הרכיבים ליצירת הסרוטונין:

קחו בננה אחת ופרסו אותה לעיגולים.

זלפו עליה של 2 כפיות טחינה גולמית או ממרח שקדים ללא סוכר.

בזקו עליה חופן גריסי קקאו נא ו/או קינמון. אפשר להוסיף אגוזי מלך/פקאן.

ד"ר ליאת אדרי PhD היא מומחית בביולוגיה רפואית ומנחת הסדנה "מגנטיקה - היכולת שלך לשלוט בגנטיקה" שתתקיים ב- 14 לפברואר בנטע - המרכז לפיתוח קריירה

חטיף בננה. ShutterStock
הדרך אל האושר?/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully