וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיתוח הישראלי שמסייע בהפחתת עודף משקל קיצוני

ד"ר ג'פרי ברוקס, מאמר אורח

12.2.2018 / 14:49

להליך הלא כירורגי, במסגרתו מוחדר בלון שמקטין את כניסת המזון לקיבה, שיעורי הצלחה גבוהים במיוחד עם הפחתה של כמחצית מהמשקל העודף, והוא יכול אפילו למנוע את הצורך בניתוח לקיצור קיבה

ליגה לשחקנים בעלי משקל עודף במקסיקו. רויטרס
שליש מאוכלוסיית העולם סובל מעודף משקל/רויטרס

השמנה ועודף משקל קיצוני הפכו בעשורים האחרונים למגפה עולמית, ושליש מאוכלוסיית העולם סובל ממשקל יתר. מגפת ההשמנה לא פסחה על ישראל: כ-36.7 אחוזים מהאוכלוסייה בישראל מוגדרים כבעלי עודף משקל וכ-17 אחוזים סובלים מהשמנת יתר קיצונית (מדד BMI גבוה מ-30).

השמנה היא גורם סיכון לתחלואה במחלות כרוניות רבות וביניהן סוכרת, מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, סרטן השד, סרטן המעי הגס סרטן הרחם ועוד. השמנה קשורה גם בשיעורי תמותה גבוהים יותר ובתוחלת חיים קצרה יותר.

הפחתה במשקל תורמת ישירות לצמצום הסיכון מנזקים רפואיים הנלווים לעודף משקל. אחת הטכנולוגיות להפחתת משקל, שצוברת תאוצה בשנים האחרונות היא בלוני הקיבה. מדובר בטכנולוגיה שאחד היתרונות הגדולים שלה הוא שאינה כרוכה בהליך כירורגי.

עוד בנושא:
האם ניתוח לקיצור קיבה הוא האינסולין החדש?
שמנים בראש: השמנת יתר משפיעה על מבנה המוח ותפקודו
איך השמנה עלולה לגרום לסרטן אצל נשים?

אילוסטרציה. ShutterStock
הפחתת משקל מתמשכת לאורך שנה/ShutterStock

הטיפול מבוצע בהליך פשוט על ידי רופא מומחה בגסטרואנטרולוגיה, ובמהלכו מוחדר לקיבה דרך הפה בלון, שאותו ממלאים בנוזל. הבלון מקטין את מעבר כניסת האוכל לקיבה ומפריע לתנועות של הקיבה שגורמת לריקון אטי וממושך. לאחרונה אף פותח בלון קיבה מתכוונן (Spatz Adjustable Balloon), המאפשר גמישות טיפולית לאורך זמן, לצד הפחתת משקל מתמשכת לתקופה של שנה.

עוד באותו נושא

לא רק משקל: היתרון המפתיע של ניתוח לקיצור קיבה

לכתבה המלאה

שיעור הצלחה של קרוב ל-90 אחוזים

טכנולוגיית בלון הקיבה המתכוונן (בלון הספאץ), שהיא פיתוח חדשני וייחודי של כותב שורות אלה, מתאפיינת בכך שניתן להקטין או להגדיל את נפח הבלון בהתאם לצרכי המטופל, דבר שהוכח כמשפר את יעילות הטיפול. שיעורי ההצלחה בירידה במשקל של בלון הקיבה המתכוונן נעים בין 71 ל-88 אחוזים, בהשוואה לבלונים סטנדרטיים, ששיעור ההצלחות בהם נע בין 46 ל-48 אחוזים. בנוסף, בלון מדגם ספאץ מכפיל את זמן הטיפול האפקטיבי למשך שנה, בניגוד לבלונים הסטנדרטיים הקיימים, שבהם הטיפול הוא לחצי שנה בלבד.

טכנולוגיית הבלון המתכוונן הוכחה כטיפול יעיל ובטוח, שהביא להפחתה של כ-50 אחוזים בממוצע מעודף המשקל. ממחקר שפורסם בכתב העת Obesity Surgery בשנת 2014, עולה כי 73 מטופלים עם עודף משקל קיצוני שטופלו באמצעות טכנולוגיית הבלון מתכוונן הפחיתו בממוצע 45.7 אחוזים מעודף משקלם, וירדו בממוצע 21.6 ק"ג.

ד"ר ג'פרי ברוקס. ג'פרי ברוקס,
סייע לירידה ממוצעת של יותר מ-20 קילוגרמים. ד"ר ג'פרסי ברוקס ובלון הספאץ/ג'פרי ברוקס

מהמחקר עולה כי האפשרות לכוונן את הבלון בהתאם לצרכי המטופלים שיפרה משמעותית את הירידה במשקלם: 83 אחוזים מהמטופלים נדרשו לכוונון הבלון במהלך הטיפול. מתוכם 16 אחוזים נדרשו להקטין את הבלון בגלל חוסר סבילות, והפחיתו בדרך זו עוד 13.2 ק"ג בממוצע ממשקלם. 70 אחוזים מתוכם ביקשו להגדיל את הבלון, כדי להגביר את האפקטיביות שלו. בקבוצה זו 74 אחוזים הראו שיפור משמעותי בהפחתה נוספת במשקלם והשילו בדרך זו עוד 9.4 ק"ג בממוצע שהיוו 40.9 אחוזים מעודף משקלם.

מהנתונים עולה עוד כי לא היו מקרי תמותה או סיבוכים קשים או לא הפיכים כתוצאה מהטיפול, למרות ששלושה מטופלים נזקקו להתערבות רפואית כדי להוציא את הבלון במהלך הטיפול.

ממצאים אלה תואמים לנתונים שנאספו בקרב 618 מטופלים בישראל ואשר הוצגו בכנס האיגוד הגסטרואנטרולוגי שנערך בחודש שעבר בתל אביב. נתונים אלו מראים כי כלל המטופלים הפחיתו בממוצע 50.54 אחוזים מעודף המשקל שלהם.

הבלון מוקטן ומוגדל בהתאם לצרכי המטופל

מהנתונים עולה עוד כי היכולת להתאים את גודל הבלון לצרכיו של המטופל, שיפרה באופן משמעותי את ביצועי הטיפול. קצת למעלה ממחצית מהמטופלים ביקשו להתאים את הבלון לאחר שהוכנס לקיבתם - 8 אחוזים מהמטופלים (48) ביקשו להקטינו, לאחר שהתקשו להתרגל אליו או חשו אי נוחות. מנגד, כ-36 אחוזים (219 מטופלים) ביקשו להגדילו כדי להגביר את האפקטיביות שלו. 19 מטופלים נוספים (3.2 אחוזים) ביקשו לבצע התאמה כפולה של הבלון: הקטינו ובהמשך הגדילו אותו. בקרב האנשים שהקטינו את הבלון, שיעור הירידה בעודף המשקל עמד על כ-60 אחוזים. בקרב מי שביקש להגדיל את הבלון, שיעור הירידה בעודף המשקל עמד על 55.5 אחוזים. בקרב מי שביצעו התאמה כפולה, שיעור הירידה בעודף המשקל עמד על 76.2 אחוזים. שלושה מטופלים פרשו מהמחקר בגלל חוסר סבילות.

ניתוח לקיצור קיבה. GettyImages
חלופה טובה למטופלים לפני הבחירה בניתוח. ניתוח לקיצור קיבה/GettyImages

היכולת להאריך את הטיפול למשך שנה שיפרה אף היא את ביצועי בלון הקיבה. בקרב נשים שטופלו בבלון וסיימו את הטיפול כעבור חצי שנה בלבד, ההפחתה בעודף המשקל עמדה על 39 אחוזים. לעומתן, נשים שהמשיכו את הטיפול לתקופה של שנה, הפחיתו למעלה מ-56 אחוזים מעודף המשקל. מגמה דומה נרשמה גם בקרב גברים: מי שטופל בבלון במשך חצי שנה בלבד, הפחית 38.5 אחוזים מעודף המשקל, ומי שסיים את הטיפול בתום שנה, רשם הפחתה של 45.8 אחוזים בעודף המשקל.

בישראל מאושרים ניתוחים בריאטריים (ניתוחי קיצור קיבה) לבעלי עודף משקל קיצוני מעל BMI 40 או לאחר כישלון של ניסיון ממשי לירידה במשקל או לבעלי BMI של 35 ומעלה עם 2 מחלות רקע. טכנולוגיית בלון הקיבה המתכוונן, מהווה חלופה טובה עבור מטופלים עם BMI 40 ומעלה המעוניינים בטיפול יעיל בטוח והפיך בטרם הם מבצעים את ניתוח קיצור הקיבה שהוא כמובן בלתי הפיך.

כמו כן, טכנולוגיית בלון הקיבה המתכוונן מיועדת גם לשלבים הראשונים של השמנת יתר קיצונית החל מ-BMI 29 ומעלה. למטופלים אלו עדיין לא מומלץ לעבור ניתוח קיצור קיבה, אך הם נדרשים להוריד מעודף משקלם על מנת לשמור על בריאותם. באוכלוסייה זו התערבות מוקדמת וטיפול בטכנולוגיית בלון הקיבה המתכוונן עשויה אף למנוע את הצורך בניתוח קיצור קיבה בעתיד.

הכותב הוא רופא מומחה בגסטרואנטרולוגיה, ומפתח טכנולוגיית Spatz Adjustable Balloon

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully