וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתוח לקיצור קיבה הוא האינסולין החדש?

31.12.2015 / 14:00

מזה שנים יודעים הרופאים כי ניתוחים לקיצור קיבה משפרים מאוד את מצבם של חולי סוכרת ובחלק מהמקרים מעלימים את המחלה לחלוטין. מחקר חדש שיוצא לדרך בישראל, מבקש להפוך את הניתוחים הללו לטיפול שגרתי בסוכרתיים, גם אם אינם סובלים מהשמנה

עריכה: ניר חן
"עד כה נעשו מאות ניתוחים בודדים בעולם והתוצאות הראו שב 70%-80% המחלה נעלמה לחלוטין, בחלק מהמקרים לכמה שנים טובות, אפילו עשר שנים"

בווידאו: מדבקת אינסולין עשויה להוות תחליף לזריקות היומיות של חולי סוכרת נעורים?

האם ניתוח לקיצור קיבה יהפוך בקרוב לטיפול שגרתי בחולי סוכרת, גם אם אינם סובלים מהשמנה קיצונית? מחקר רחב היקף שמובילים המועצה הלאומית לטיפול בסוכרת וקבוצת אסיא מדיקל בשיתוף משרד הבריאות, בוחן את האפשרות לבצע בחולי סכרת לא מאוזנים ניתוחי קיצור קיבה ללא קשר למשקלם. המחקר החל לפני כשנה והוא מתקיים בתשעה בתי חולים מכל אזורי הארץ, ביניהם: סורוקה, הדסה, תל השומר, בלינסון, איכילוב רמב"ם ובני ציון. בבסיסו, יחולקו חולי הסוכרת לשלוש קבוצות - הקבוצה הראשונה תעבור ניתוח קיצור קיבה בשיטת "שרוול", השנייה תעבור ניתוח מעקף קיבה (בייפאס), והקבוצה השלישית תטופל ע"י מיטב המומחים בארץ לסוכרת בטיפול השמרני - קרי, טיפול תרופתי מטרת המחקר להוכיח כי קיצור קיבה לא רק משפר באופן מיידי את מצבם של חולי הסוכרת, אלא מסוגל להעלים את המחלה לכמה שנים טובות.

"מזה עשרים שנה יש רמזים שניתוח קיצור קיבה מעלים לחולי סוכרת את המחלה ופעמים רבות זה קורה תוך ימים ספורים", מספר פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לטיפול בסוכרת וראש היחידה לטיפול בסוכרת בבית חולים הדסה עין כרם. "יש תיאור של מטופל שסבל מסוכרת מאד גבוהה, היה מקבל למעלה ממאה יחידות אינסולין ביום ותוך שבוע מהניתוח הפסיקו לתת לו תרופה והסוכרת שלו נעלמה". פרופ' רז מדגיש כי "זה לא הירידה הדרמטית במשקל, כי סוכרת לא יכולה להיעלם תוך שבוע בגלל זה". לדבריו, "עד כה נעשו מאות ניתוחים בודדים בעולם והתוצאות הראו שב 70%-80% המחלה נעלמה לחלוטין, בחלק מהמקרים לכמה שנים טובות, אפילו עשר שנים. זאת בגלל שסוכרת קשורה גם לגנטיקה וזקנה, מעבר לפעילות הגופנית והמשקל, ואנחנו רואים אצל אחוז גבוה מהמנותחים שהסוכרת חוזרת, בעיקר בקרב מי שעברו ניתוח שרוול".

ניתוח לקיצור קיבה. GettyImages
ב-20 השנים האחרונות יש רמזים שהניתוח יכול להעלים את המחלה, לעתים תוך ימים ספורים. ניתוח לקיצור קיבה/GettyImages

ההנחיות הישנות של משרד הבריאות התירו ניתוח קיצור קיבה לחולי סוכרת בוגרים (מעל גיל 18) עם מסת גוף (BMI) 40, כלומר חולים שסובלים מהשמנה קיצונית וכמו כן עבור חולי סכרת לא מאוזנים שמחלתם מעמידה אותם בסיכון לסבול מהתקפים לבביים ומוחיים ולחץ דם גבוה, כאשר מסת גופם עומדת על 35 ומעלה. אלא שפרופ' רז פנה לשר ליצמן עוד בקדנציה הקודמת שלו כסגן שר בריאות, על מנת לשכנע אותו להגדיל את מאגר המנותחים גם לחולים שמסת גופם קטנה יותר והיא עומדת על 30-35 BMI, כלומר סובלים מהשמנה שאינה קיצונית, כפי שנעשה בשנים האחרונות בכמה מקומות בעולם. ליצמן השתכנע והשניים סיכמו כי הדבר יכנס קודם לתהליך בדיקה מחקרית, כדי לוודא כי ההנחיות החדשות מיטיבות עם החולים הישראלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

התרופות לא תמיד מצליחות לאזן

"ככל שהאנשים האלו רזים יותר לפני הניתוח, כך יותר טוב. וצריך לזכור שגם לתרופות שהם לוקחים יש תופעות לוואי קשות. זה אותו הסיכון"

"אני מטפל המון שנים בחולים צעירים, בני 50-55 ללא מחלות נוספות, לא שמנים ונראים טוב, שמקבלים אינסולין בכמויות גדולות ועוד המון תרופות שגורמות להם למצבים קשים ומסובכים. למרות כל המאמצים שלי לא הצלחתי לאזן להם את הסוכר, ובמקביל נגרמו להם בעיות בריאותיות נוספות כתוצאה מהמחלה והחלטנו לתת להם סיכוי", מסביר פרופ' רז את היוזמה לנתח גם חולים 'רזים' יותר. "ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שבה משרד הבריאות נתן אישור רשמי לביצוע ניתוחי קיצור קיבה לחולי סוכרת שאינם סובלים מהשמנה חולנית. עד היום נעשה מחקר אחד בארצות הברית ואי אפשר להסתמך רק על מחקר אחד לפני שלוקחים החלטה כזאת".

ד"ר סקרן נאסר, מנהל המרכז הבריאטרי בבי"ח העמק בעפולה ומנתח בכיר במלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל, שמוביל את המחקר יחד עם פרופ' רז, מסביר כי אין לניתוח סיכונים גבוהים מהרגיל. "הסיבוכים בניתוחים לפי הסטטיסטיקה מדברים על אחוזי תמותה מאד נמוכים- 0.03%. מבחינת זיהום ודימום, רק חצי אחוז מהמנותחים סובלים מזיהומים קשים וסיבוכים, באופן כללי הסיבוכים מזעריים ביותר. ומצד שני, חולי סוכרת מסוג 2, שאינם מאוזנים, סובלים בחלקם מפגיעה בעיניים, בכליות, ברגליים, אין להם תוחלת חיים ואיכות חיים, ואנחנו יודעים שהתרופות לא מרפאות אותם. רופאי הסוכרת יכולים לכל היותר לאזן את החולים, אנחנו כמנתחים יודעים שהניתוח יכול לשפר בצורה ניכרת או יכול אפילו לרפא את הסוכרת. אז הנסיבות משמעותית בעד הניתוח, גם אם מדובר בחולה שאינו שמן". לדבריו, העובדה שמדובר בחולים שמסת גופם נמוכה יחסית דווקא מקלה לדבריו על הניתוח ועל ההחלמה ממנו. "גורמי הסיכון הם מסת גוף קיצונית, ניתוח בריאטרי קודם, וחולים מעל גיל 50. אבל ככל שהאנשים האלו רזים יותר לפני הניתוח, כך יותר טוב. וצריך לזכור שגם לתרופות שהם לוקחים יש תופעות לוואי קשות. זה אותו הסיכון", הוא מוסיף.

קהל היעד: 540 אלף חולי סוכרת מסוג 2

בישראל ישנם כ-600 אלף חולי סוכרת, מתוכם 540 אלף חולי סוכרת מסוג 2, שהם קהל היעד לסיכויי ההבראה הגבוהים כתוצאה מהניתוח. הניתוח הבריאטרי ממומן על ידי קופות החולים וזמן ההחלמה המשוער ממנו הוא 21 יום. לאחר מכן המנותחים מגיעים מדי חודש לסדרת בדיקות, במשך שנה שלאחר הניתוח, במסגרת המחקר. אך פרופ' רז מספר, כי למרות התוצאות החיוביות שצפויות להיות במחקר, עד כה גויסו רק 52, מתוך 170 מטופלים הנחוצים למחקר. "אני חושש שרבים לא יודעים כלל על האפשרות לעבור ניתוח במשקל נמוך יותר, גם בקרב חולי הסוכרת וגם בקרב הרופאים שלהם בארץ, או שיש שחוששים שיכנסו מראש לקבוצה השלישית שלא כוללת ניתוח", הוא מסביר וממהר להרגיע: "אנחנו מבטיחים למטופלים שישתייכו לקבוצה השלישית שיוכלו לעבור ניתוח לקיצור קיבה אם ירצו בכך, שנה לאחר סיום המחקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully