וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם שטיח בבית ותינוק? כדאי שתראו את הסרטון הזה

16.1.2018 / 7:01

אתם בטח קוראים קריאות התפעלות כשהתינוק שלכם מתחיל לזחול ברחבי הבית, אבל יש דבר אחד שאתם פחות נותנים עליו את הדעת - הלכלוך. חוקרים ערכו ניסוי עם בובה מוזרה שהביא לתוצאות מעניינות

תינוק זוחל על שטיח. ShutterStock
פעולה פשוטה שעלולה להיות מסוכנת. תינוק זוחל על שטיח/ShutterStock

זה אולי לא אמור להפתיע אתכם שהשטיח בבית הוא כר פורה לאיסוף אבק ומיקרובים מכל מיני סוגים. מה שכן יכול להפתיע, ואולי אפילו להפחיד אתכם, הוא העובדה שהתינוקות שלכם זוחלים על השטיחים האלה די הרבה זמן ושואפים את כל חלקיקי האבק המסוכנים. כדי לבדוק כמה אבק בדיוק נכנס אליהם לגוף ערכו חוקרים פינים ואמריקאים ניסוי לא שגרתי.

החוקרים היו צריכים למצוא תינוק שיוכל לזחול שוב ושוב על שטיח בתנאים מבוקרים. אחרי שלא מצאו אחד כזה (הגיוני, שכן מדובר במלא אבק), הם החליטו לבנות אחד כזה. והוא נראה מאוד מאוד מוזר. ללא קשר למראה שלו, הרובוט המכני צויד במגוון של חיישני אוויר, ועבר בהצלחה 25 ניסויים שנערכו על חמישה שטיחים שנתרמו על ידי משפחות בהלסינקי. לשם השוואה, החוקרים גייסו גם מתנדב מבוגר שצויד בחליפת גוף מלאה ומסכת סינון כדי לבצע 25 ניסויים נוספים באותו משך ובאותם תנאים.

עוד בנושא:
כל מה שאתם צריכים לדעת על אלרגיה בילדים
לא תאמינו איזו זוהמה מסתתרת בכרית - בגלל הפנים שלכם

התוצאות שפורסמו בכתב העת Environmental Science & Technology הראו כי על כל קילוגרם של מסת גוף, תינוקות שואפים פי ארבעה מכמות החומר הביולוגי הנלקח מן השטיח בהשוואה למבוגר. אם מדובר בתינוק שצמוד אל השטיח בלי יכולת להתרומם – המספרים מאמירים לעד פי עשרים. לאחר שהתינוקות גרמו לחלקיקים הללו להתרומם מהשטיח, רבים מהם רחפו סביבו ונמצאו בסופו של דבר בדרכי הנשימה התחתונות של הילד. "התינוקות יוצרים למעשה מעין ענן מרוכז של חיידקים סביב עצמם כשהם זוחלים", הסבירו החוקרים.

עוד באותו נושא

האלרגיה הכי מפתיעה שאתם לא מכירים

לכתבה המלאה

קיים גם אפקט מגן

רגע לפני שאתם זורקים את השטיח מהבית, התוצאות האלו לא בהכרח צריכות להדאיג אתכם, שכן למטבע יש שני צדדים. "מחקרים רבים הראו כי דווקא החשיפה לשאיפה למיקרובים ולחלקיקי אלרגנים בשלב מוקדם של החיים עשויה למלא תפקיד משמעותי הן בפיתוח והן בהגנה מפני אסתמה ומחלות אלרגיות", מסבירים החוקרים. מדובר על רעיון מוביל בקרב מומחים לאלרגיה שמציע שכאשר אנו נחשפים למגוון רחב של חיידקים מזיקים במידה רבה בשלב מוקדם בחיים, זה עוזר לנו לפתח חיסון מוסדר היטב מערכת.

עורכי הניסוי היו מאוד מרוצים מאיסוף הנתונים של המחקר והם עתידים לערוך ניסויים דומים במשטחים שונים בבית ובקרב תינוקות בגילאים שונים. נותר רק לקוות שבניסוי הבא הם ישתמשו ברובוט נסיין פחות מקריפ.

ניסוי אבק בשטיח. צילום: מסך יוטיוב, צילום מסך
זה האבק שהחוקרים מצאו באחד מהניסויים/צילום מסך, צילום: מסך יוטיוב
רובוט ניסוי אבק. צילום מסך יו טיוב, צילום מסך
והנה הרובוט המקריפ/צילום מסך, צילום מסך יו טיוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully