וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלרגיה הכי מפתיעה שאתם לא מכירים

8.5.2017 / 10:34

עונת האביב היא העונה של האלרגיות, אבל יש כאלה שלא מחכות לה כדי להופיע. אחת מהן היא האלרגיה לעובש. מה זה בדיוק אומר ואיך מטפלים בזה?

אלרגיה. ShutterStock
תסמינים שעלולים להופיע כל השנה/ShutterStock

התקפי עיטוש ואף נוזל, תחושת גירוד בעיניים, גודש באף וגירוי בשפתיים – כל אלה הם תסמינים מוכרים של אלרגיה, מצב בו מערכת החיסון רואה בטעות בגורמים כגון אבקני פרחים או אבק כאיומים על בריאות הגוף. אבל בעוד שלא נתפלא לשמוע על התסמינים הללו בעונות המעבר, ישנם אנשים שחווים את תסמיני האלרגיה לאורך כל השנה. חלק מהם עשויים להיות אלרגיים לעובש.

לפי מחקרים והערכות של המרכז למניעת ובקרת מחלות בארה"ב (CDC), כחמישה אחוזים מהאוכלוסייה במדינה יסבלו בשלב כלשהו בחייהם מאלרגיה לעובש. העובש, סוג של שמר המשתייך למשפחת הפטריות, מתפשט ומתרבה על ידי יצירת נבגים הנישאים באוויר ועשויים להגיע, בין היתר, אל דרכי הנשימה שלנו. בעוד שרוב האנשים לא יגיבו בצורה מיוחדת לשאיפת הנבגים, אנשים אלרגיים יגיבו אם יימצאו בסביבה בה כמות גדולה של עובש.

עוד בנושא:
למה האלרגיות כבר לא מגיעות רק באביב?
האם אפשר להירפא מאלרגיה מסכנת חיים?
אני רק שאלה: מותר לאכול אוכל עם עובש?

עובש. ShutterStock
אלפי סוגים שונים של עובש/ShutterStock

קיימים עשרות אלפי סוגים של עובש, אך בעוד שרובם אינם מעוררים תגובה אלרגית, ישנם מספר סוגים שכן יכולים לגרום להופעת הסימפטומים שהזכרנו קודם. אותם סוגים המעוררים אלרגיה הם עובשים מסוג אספרגילוס (Aspergillus), אלטרנריה (Alternaria), קלדוספוריום (Cladosporium) ופניצליום (Penicillium).

עוד באותו נושא

זהירות, אלרגיה: איך מזהים תגובה אלרגית למזון

לכתבה המלאה

חודר אל דרכי הנשימה

העובש זקוק לסביבה לחה, מזון, אוויר, טמפרטורה מסויימת ומים וניתן למצוא אותו הן מחוץ לבית, בין היתר בסביבת עצים וצמחים, אך גם בבית בחדר האמבטיה, בארונות, במקרר, בעציצים, במערכות המיזוג ובריהוט. כמו כן, כשאנחנו פותחים חלונות ודלתות, עובש יכול להגיע הביתה מבחוץ, ונבגים עשויים "לתפוס טרמפ" על השיער, הבגדים, הנעליים, התיקים ואף על חיות המחמד שלנו.

העובש חודר אל דרכי הנשימה באמצעות הנבגים, ובעוד שמרביתנו לא נגיב לכך באופן יוצא דופן, אצל אנשים עם אלרגיה עלולה להתעורר תגובה של תאי מערכת החיסון שמפרישים היסטמין - חומר המעורר תגובה דלקתית מקומית בדרכי הנשימה. התסמינים יכללו יחוו שיעול, עיטוש, קוצר נשימה, נזלת ודלקת עיניים אלרגנית.

איך יודעים אם סובלים מאלרגיה לעובש?

מאחר ולא ניתן להבחין בנבגי העובש בעין בלתי מזוינת, אלא רק לאחר התפתחות קורים, לא תמיד קל להבין כי נמצא עובש בקרבת מקום. כדי לקבוע האם אנו סובלים מאלרגיה לעובש, יש לפנות למומחה לאלרגיות המתמחה באבחון וטיפול במצבי אלרגיה.

בדיקת אלרגיה. ShutterStock
בדיקת אלרגיה/ShutterStock

בראש ובראשונה תערך בדיקת דקירה של השכבות הפנימיות של העור (Prick Test), כדי לחשוף אותן למספר חומרים (לרוב כ-14 חומרים שונים) החשודים כמעוררי אלרגיה. הבדיקה מגלה האם הגוף מייצר נוגדנים כנגד החומר הנבדק - מה שיוצר נפיחות, אודם וגרד במקום החשיפה.

איך מונעים את התסמינים?

קודם כל מומלץ לתחזק ולשמור על הבית נקי ולמנוע התפתחות של עובש. בין היתר מומלץ לנקות ולתחזק בקביעות את מסנני המזגנים, לאחסן מזון בקופסאות אטומות, לצבוע את חדרי השירותים והאמבטיה – בהם הלחות גבוהה - בצבע דוחה עובש ולטפל בלחות על הקירות, בין היתר על ידי אוורור חדר האמבטיה בייחוד, בנוסף ליתר החדרים בבית. שימו לב גם לטפל בצינורות ומרזבים בהם עלולה להיות נזילה. כדאי לשמור על נקיון ויובש סביב דלתות המקרר וקולטי המים שמתחת למקרר, ובמזווה בו מאכסנים פירות וירקות. עבור אנשים הסובלים מאלרגיה לעובש מומלץ להפחית ככל הניתן את השהות באזורים בהם יכולה להיות חשיפה לעובש, כגון אזורי יער וצמחייה רקובה, או ליד מקורות מים.

כמו כן ישנן תרופות אנטי-היסטמניות המטפלות בתסמיני האלרגיה, בנוסף לטיפות עיניים וספריי לאף לטיפול בגודש, כטיפול המוצע לטווח הקצר. אפשרות נוספת לטיפול לטווח הארוך יותר היא באמצעות אימונותרפיה. בשיטה זו, רופאים מזריקים מנות קטנות של החומר מעורר האלרגיה מתחת לעור כדי שהגוף יפתח אליו "סבילות" ויפסיק לפעול כנגדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully