פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אכילת 2 עגבניות ו-3 תפוחים בכל יום מפחיתה את נזקי העישון

      בעוד עישון סיגריות נחשב לאחד הדברים הכי רעים שאתם יכולים לעשות לגוף שלכם, אכילה של פירות וירקות היא גורם חשוב לשמירה על אורח חיים ומשקל בריאים. מחקר חדש מראה עד כמה חשוב לאכול ירקות ופירות, במיוחד עבור מי שמעשן

      עגבניות ותפוחים (ShutterStock)
      רק בריאות. תפוחים ועגבניות (צילום: shutterstock)

      אכילת תזונה עשירה בירקות ופירות ידועה כתורמת לבריאות, אבל כעת מחקר חדש טוען כי אכילת ירקות ופירות ספציפיים, יכולה לסייע בתיקון נזקי העישון אצל מעשנים לשעבר. התנאי היחיד, הם חייבים להיות טריים.

      המחקר שמגיע מבית הספר ע"ש בלומברג לבריאות הציבור באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בניו יורק מצא כי מעשנים לשעבר שאכלו שתי עגבניות ויותר משלושה תפוחים ביום האטו את ההידרדרות בתפקוד הריאות בהשוואה לאלה שאכלו מנה אחת ביום של עגבניה ותפוז. היתרון כמובן נגע רק לירקות ופירות טריים ולא כלל למשל רוטב עגבניות לפסטה.

      המשתתפים, שהיו מגרמניה, נורבגיה ובריטניה, מילאו שאלונים על התזונה שלהם ועל צריכת התזונה הכוללת שלהם. בנוסף הם עברו ספירומטריה - המבחן הנפוץ ביותר למדידת תפקודי ריאה וכמו כן נלקחו בחשבון גורמים כגון גיל, גובה, מין, מדד מסת הגוף, מצב סוציו-אקונומי, פעילות גופנית וצריכת קלוריות כוללת.

      עוד בנושא:
      המחלה ש-300 אלף ישראלים חולים בה ואתם בכלל לא מכירים
      האם מיצי הפירות והירקות באמת כל כך בריאים?
      היתרון המפתיע של עגבניה אחת ביום

      סרטן ריאות (ShutterStock)
      תפקוד הראיות יורד עם השנים (צילום: shutterstock)

      הממצאים שפורסמו בגיליון דצמבר של כתב העת האירופאי לנשימה, מצאו כאמור קשר בין התזונה לבין תפקוד הריאה בקרב מעשנים לשעבר. הם גילו כי מעשנים לשעבר שאכלו דיאטה עשירה בעגבניות ופירות, בעיקר תפוחים, חוו ירידה איטית יותר בתפקודים על פני תקופה של 10 שנים, דבר המצביע על כך שחומרים מזינים שנמצאים במזונות אלה מסייעים לתקן חלק מהנזק שנגרם על ידי עישון.

      "תפקוד הריאות מתחיל לרדת בגיל 30 בערך במהירות משתנה בהתאם לבריאות הכללית והאינדיבידואלית של אנשים", הסבירה ד"ר ונסה גרסיה-לארסן, עורכת המחקר הראשית. "המחקר שלנו מראה כי אכילת יותר פירות על בסיס קבוע יכולה לעזור להחליש את הירידה כמו אנשים בגיל, ואולי אפילו לעזור לתקן את הנזק שנגרם על ידי עישון. תזונה יכולה להיות אחת הדרכים להילחם באבחון הגובר של COPD ברחבי העולם".

      כמה פירות וירקות צריך לאכול ביום?

      מחקר שנערך השנה על ידי האימפריאל קולג' בלונדון מצא כי אכילה של עשר מנות של פירות וירקות ביום מורידה את הסיכון לשבץ ב-33 אחוזים, למחלות לב וכלי דם ב-28 אחוזים ואפילו מורידה את הסיכון לחלות בסרטן ב-13 אחוזים. בנוסף, נמצא כי אכילה של ירקות ופירות מרובה מורידה את הסיכון למוות בטרם עת ב-33 אחוזים.

      הצוות גם ניתח אילו סוגי פירות וירקות סיפק את ההגנה הגדולה ביותר נגד מחלות. הם מצאו כי הפירות והירקות שעשויים לסייע במניעת מחלות לב, שבץ, מחלות לב וכלי דם, ומוות מוקדם הם: תפוחים ואגסים, פירות הדר, סלטים וירקות עליים ירוקים כגון תרד, חסה, עולש, וירקות ממשפחת המצליבים כמו ברוקולי, כרוב וכרובית. הם גם מצאו כי ירקות ירוקים, קטניות, ירקות צהובים, כגון פלפלים וגזר, וירקות ממשפחת המצליבים, עשויים להועיל בהורדת הסיכון לחלות במחלת הסרטן.