וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בדיקת דם יכולה לזהות נטיות אובדניות ולהציל חיים?

10.12.2017 / 13:21

חוקרים הצליחו לזהות חלבון בדם שרמותיו נמוכות יותר בקרב נשים שביצעו בעבר ניסיונות התאבדות. הם מקווים שהגילוי הזה יאפשר בסופו של דבר לפתח בדיקת דם פשוטה, בדומה לבדיקת כולסטרול, שתעריך את הסיכון להתאבדות ואולי גם תציל חיים

בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
האם היא תציל חיים? בדיקת דם/ShutterStock

גילוי שנעשה לאחרונה ושהצליח לאתר חתימת חלבון בדמן של נשים עם היסטוריה של ניסיונות התאבדות מעלה תקוות בקרב חוקרים ומומחים לבריאות הנפש כאחד לכך שבקרוב אולי תהיה בדיקה זמינה, פשוטה וזולה שתוכל לחזות מקרים של פגיעה עצמית ולסייע במניעתם.

מחקרי עבר כבר הצליחו לזהות סמנים פוטנציאליים בעזרת הליכי בדיקה מורכבים כמו סריקות מוח, אולם פיתוחה של בדיקת דם פשוטה עשויה להיות צעד משמעותי בדרך להגשת העזרה הנחוצה לאנשים שנמצאים בסיכון הגדול ביותר להתאבדות.

עוד בנושא:
לפני שיהיה מאוחר: כך תסייעו לבני נוער עם מחשבות אובדניות
האם בקרוב בדיקת דם תוכל לזהות חזרה של סרטן השד?
אני רק שאלה: למה אסור לאכול לפני בדיקות דם?

זרוע של אישה עם צלקות וחתכים. ShutterStock
פגיעה עצמית משאירה עקבות בדם למשך שנים רבות/ShutterStock

המחקר נערך על ידי צוות של מדענים מאוניברסיטת בינגהמטון בניו יורק, ש'תפסו טרמפ' על מחקר אחר שעיסוקו דיכאון וחרדות בילדים. במסגרת אותו מחקר 73 אמהות של הילדים שהשתתפו בו התבקשו למסור מידע על בריאותן, ההיסטוריה האישית שלהן, הרגליהן והמצב הסוציו-אקונומי שלהן. את מאגר הנתונים שנאסף אודות האמהות חילקו החוקרים לשתי קבוצות: 34 מהנשים התוודו שפגעו בעצמן בעבר מתוך כוונה לשים קץ לחייהן (ניסיונות אובדניים), ו-39 נשים שאמרו שמעולם לא ניסו לפגוע בעצמן.

החוקרים התמקדו בעבודתם בחלבון מסויים שנמצא בפלזמה של הדם ונקרא פקטור נוירוטרופי שמקורו במוח (brain-derived neurotrophic factor, או: BDNF) – סוג של הורמון גדילה שמעורב בתהליך התפתחותם של מעגלים נוירולוגיים במוח. הבחירה של החוקרים להתמקד דווקא בכימיקל הספציפי הזה לא היתה שרירותית או מקרית – מזה זמן רב שחוקרים סבורים שלשינויים במבנים נוירולוגיים יש חלק בהיווצרותן של מחשבות אובדניות ודיכאון. זו אפילו לא הפעם הראשונה שחלבון BDNF נקשר בפגיעה עצמית, ומחקרים קודמים כבר מצאו קשר בין רמות נמוכות שלו בקליפת המוח הקדם-מצחית ובהיפוקמפוס שנמצאו בנתיחות שבוצעו בגופותיהם של מי שניסיונותיהם האובדניים צלחו.

עוד באותו נושא

האם אפשר לעזור למישהו שהחליט להתאבד?

לכתבה המלאה

סימני ההתאבדות נשארים בדם שנים

מה שהחוקרים גילו כעת זה שרמות ה-BDNF בדמן של מי שניסו להתאבד בעבר (גם הרחוק) היו נמוכות יותר – עובדה שמצביעה שהירידה ברמות החלבון היא מאפיין ארוך טווח. "מה שחשוב להבין מהמחקר הזה הוא שנשים שניסו להתאבד לפני זמן רב גם אם הן אינן מצויות במשבר אובדני כיום, עדיין מדגימות רמות מופחתות של BDNF", הסביר החוקר ברנדון גיב, מנהל ההכשרה הקלינית באוניברסיטת בינגהמטון, במאמר שפורסם בכתב העת Suicide and Life Threatening Behaviour.

אישה עושה בדיקת דם. ShutterStock
בדיקת דם פשוטה תעזור לרופא המשפחה להעריך את הסיכון להתאבדות/ShutterStock

למעשה, המרחק הממוצע בין ניסיונות ההתאבדות של המשתתפות ובין מועד עריכת המחקר עמד בממוצע על 13 שנים. "משמעות הממצא הזה היא ש-BDNF הוא סמן שמעיד לא רק על הנטיות האובדניות הנוכחיות של אדם מסויים, אלא הוא סמן יציב שעשוי לנבא גם את הסיכון העתידי שמישהו ינסה להתאבד", אמר גיב.

חשוב לציין שהירידה היחסית ברמת ה-BDNF לא שיקפה ירידה כללית ברמות החלבון בגופן של המשתתפות, או היוותה מדד למצב הרוח שלהן בהווה, לרמות החרדה שחוו בעבר או לכל גורם מסיח אחר שעשוי היה לערער את מסקנות החוקרים. מה שהופך את ה-BDNF לסמן אמין למדי שאולי יוכל בעתיד לסייע לרופאים לבצע הערכה מדוייקת יותר של ההיסטוריה הרפואית של המטופלות שלהם. על מנת לקבוע האם ניתן להשתמש במדד דומה לבחינת מצבם של מטופלים גברים או אוכלוסיות נוספות יש צורך בביצוע מחקרים נוספים.

כמו בדיקת כולסטרול, רק לנפש

אף על פי שראיות בדבר היסטוריה של ניסיונות התאבדות או מחשבות אובדניות יכולות באופן טכני לשמש כגורם מנבא, ניתן באותה מידה לטעון שניסיונות אובדניים הם נפוצים כל כך עד שהם הפכו חסרי תועלת כבר בחיזוי הסיכון. מה גם שלאור הסטיגמות שסובבות את תחום מחלות הנפש ייתכן שעדיף למקד את המשאבים ביצירת מסגרות תומכות ואמצעים למתן עזרה נפשית לסובלים, במקום להחריף את הבעיה על ידי הדבקת תוויות. אולם, אם בדיקת הדם תשולב בתוך מסגרת טיפולית כוללת ותומכת, היא עשויה להתגלות ככלי פשוט ומהיר שיכול להציל חיים.

"בדיקת רמות ה-BDNF בדם יכולה להפוך לחלק מהבדיקות השגרתיות שרופא המשפחה עורך לכל מטופל מדי שנה. בדיוק כמו שבדיקות רמות הכולסטרול מסייעות בהערכת הסיכון של המטופל למחלות לב, ייתכן שבסופו של התהליך יהיו בידי הרופאים בדיקות שיוכלו לעזור להם להעריך את הסיכון להתאבדות", אמר החוקר גיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully