וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בקרוב בדיקת דם תוכל לזהות חזרה של סרטן השד?

27.8.2015 / 14:18

בדיקת דם פשוטה הצליחה לזהות באחוזים גבוהים נשים שחלו בסרטן השד בפעם השנייה. הבדיקה אומנם עדיין בתהליכי ניסוי, אך הרופאים מקווים כי היא תסייע בזיהוי מוקדם ובכך תהפוך את הטיפול ליעיל יותר

בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
זיהוי פשוט/ShutterStock

האם בקרוב בדיקת דם פשוטה תוכל לאבחן גידולים סרטניים חוזרים לאחר טיפול? חוקרים מהמכון לחקר הסרטן בלונדון הצליחו לאתר סימנים לסרטן השד, שמונה חודשים לפני שהם היו ניתנים לזיהוי על ידי רופא בבדיקה רגילה. המומחים מציינים כי לבדיקה יש עוד דרך ארוכה לעבור עד שתהיה זמינה לשימוש בחדר הרופא, אך מדובר בתגלית שעשויה להציל חיים של אלפי בני אדם.

ניתוחים להסרת גידולים הם דרך נפוצה לאבחון, ואחת מאבני הייסוד בטיפול במחלה. גידול סרטני מתחיל מתא סרטני בודד אחד, אך עלול להתפשט ולעבור לאיברים נוספים. די בכך שהגידול התפשט, או שהמנתחים לא הצליחו להסיר אותו במלואו – וקיים חשש כי מחלת הסרטן עלולה לחזור.

סטטיסטיקות גבוהות של זיהוי

55 חולות לשעבר בסרטן השד, שנמצאות בסיכון לחזרה של המחלה, היו תחת מעקב במסגרת המחקר, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים ניתחו את ה-DNA של הגידולים, שעבר מוטציה, והמשיכו לחפש את המוטציה הזו בדמן של החולות. התוצאות הראו כי אצל 15 מהחולות לשעבר חזר הגידול הסרטני ובדיקת הדם שביצעו להן החוקרים הצליחה לאבחן 12 מתוכם.

אצל כל שלושת החולות החוזרות הנותרות שלא אותרו, היה זה סרטן חוזר שהתפשט למוח, שם קיים מחסום דם-מוח (brain blood barrier BBB) שככל הנראה מנע הסרטן להכנס לתוך מערכת הדם. סטייה קלה נרשמה במחקר כאשר בדיקת הדם זיהתה DNA סרטני בדמה של אחת הנחקרות שלא חזר אצלה הסרטן.

סרטן הלבלב. ShutterStock
גילוי מוקדם עוזר לטיפול יעיל במחלה/ShutterStock

החוקרים לא עדכנו אף אחת מהמשתתפות במחקר בתוצאות, מאחר שטענו כי זה יהיה לא אתי לבסס מסקנות על בדיקה שיעילותה טרם הוכחה באופן רשמי. למרות האמור, הבדיקה הזאת מספקת תקווה לכך שבקרוב ניתן יהיה לאבחן סרטן מוקדם הרבה יותר ולהתחיל בטיפול, שיעילותו עולה ככל שהחולה מקבל אותו מוקדם יותר, וכך יעלו סיכויי ההחלמה שלו.

1 מכל 5 מקרי סרטן, הוא סרטן חוזר

"שאלת המפתח בבסיס המחקר הזה היא, האם אנחנו מזהים את החזרה של הסרטן בגופן של הנשים האלה מוקדם מספיק, כך שנוכל לתת להן טיפול שימנע את הישנות המחלה", אמר ד"ר ניקולס טרנר, חבר צוות המחקר, ל-BBC. "התשובה לשאלה הזאת אינה חד משמעית מהמחקר הנוכחי, ואני מקווה שבעתיד נוכל לענות עליה באמצעות מחקר נוסף".

היכולת לזהות סרטן חוזר היא חשובה מאין כמותה. סרטן חוזר הוא תופעה שהולכת ונהיית שכיחה. ממחקר שנערך לאחרונה בארצות הברית, עלה כי אחד מכל חמישה מקרי סרטן הוא סרטן שחזר בפעם השניה או יותר. לשם השוואה, בשנות ה-70 הנתון הזה עמד על תשעה אחוזים בלבד. מאז, כמות מקרי הסרטן הראשונים עלתה ב-70 אחוזים, ואילו מקרי הסרטן החוזר עלו ב-300 אחוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully