פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      תכירו: אלה המזונות הכי טובים והכי גרועים לשינה שלכם

      אתם תוקעים ארוחת לייט נייט בלי למצמץ, ממנצ'זים את עצמכם לדעת בשעות המאוחרות של הלילה, או אפילו אוכלים רק קובייה קטנה של שוקולד מריר, ועדיין מתפלאים בבוקר שישנתם חרא? תעיפו מבט על הרשימה שהכנו לכם

      תכירו: אלה המזונות הכי טובים והכי גרועים לשינה שלכם

      בווידיאו: האם נמצאה הדרך הכי טובה להילחם בעייפות הצהריים?

      לכל אחד יש טקסים לפני השינה. יש כאלה שחייבים מקלחת, לפני השינה, אחרים חייבים להחליף לפיג'מה ויש כאלה שחייבים לאכול משהו קטן ש"ירגיע את הבטן". למזון שאנחנו אוכלים יש השפעה ניכרת על איך היום שלנו יראה, ואיך אנחנו נראה, אבל הוא גם בעל השפעה על הצורה שבה הלילה יעבור, או בקיצור איך תהיה שנת הלילה שלכם. אספנו עבורכם את רשימת המזונות שיעזרו לכם לישון טוב בלילה, ומולם את אלה שדווקא יפריעו. הרשימה לפניכם:

      עוד בנושא:
      עייפים כל הזמן? אלה כל הסיבות האפשריות
      איך השינה שלכם בהשוואה לאחרים? ענו על הסקר וגלו
      לילה קשה? זה מה שאתם צריכים לעשות בבוקר כדי להתגבר עליו

      המזונות הכי טובים לשינה

      קטיף דובדבנים, עופרה. מאי 2016 (ראובן קסטרו)
      כדור שינה טבעי. דובדבנים (צילום: ראובן קסטרו)

      מזונות עשירים במלטונין

      דוגמה: דובדבנים

      לא צריך לקחת כדורים כדי לישון, אפשר פשוט לאכול חופן דובדבנים. במחקר שנערך באוניברסיטת לואיזיאנה בשנת 2014, אנשים שסבלו מנדודי שינה ושתו מיץ דובדבנים עשיר במלטונין כל יום, ישנו כשעה וחצי בכל לילה בהשוואה לאלה שנטלו פלסבו.

      דובדבנים הם בין המאכלים הטבעיים הבודדים שמכילים מלטונין – הכימיקל שאחראי על השעון הביולוגי שלנו ומווסת את שעות הערות והשינה שלנו. אנשים שמרבים לנסוע בעולם, נוהגים לעתים לקחת כמוסות מלטונין על מנת להקל את תופעות הג'טלג, אז בפעם הבאה שאתם חוזרים מחו"ל ומתקשים להסתגל מחדש לשעון המקומי – נסו לאכול כמה דובדבנים, זה בטח לא יזיק.

      משקאות חמים

      דוגמה: חלב חם

      אולי שמתם לב שבסרטים וסדרות אמריקאיות לעתים מגישים לילד המתקשה לישון כוס של חלב חם. זו לא סתם תרופת סבתא הוליוודית – חלב מכיל חומצת אמינו בשם טריפטופן, שהוא אחד החומרים שמעורבים בייצור סרוטונין במוח המקל על ההירדמות. אבל הדבר החשוב ביותר בחלב חם, הוא זה שהוא חם. כאשר אתם מעלים את הטמפרטורה של הגוף כלי הדם מתרחבים ומשחררים את החום מהר ככל האפשר אל הגוף ומרגיעים אותו. אגב, גם תה חם ונטול קפאין יעשה את אותה עבודה.

      אוכל לבן (ShutterStock)
      עיכול איטי שווה שינה מתוקה. אורז לבן (צילום: shutterstock)

      מזונות בעלי מדד גליקמי גבוה

      דוגמה: אורז לבן

      לאורז לבן יש מדד גליקמי גבוה, מה שאומר שהגוף מעכל אותו באיטיות, וכך משתחרר סוכר לדם באופן הדרגתי ומתון. מחקר שהתפרסם בשנת 2007 בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition מצא שאכילת אורז יסמין ארבע שעות לפני השינה מסייעת לאנשים ליהרדם מהר יותר.

      מוצרי חלב עשירים בקזאין (חלבון חלב)

      דוגמה: גבינת קוטג'

      כדי להגביר את רמות הייצור של חומצת האמינו טריפלופן שעוזרת בשינה, יש צורך בחלבון, אבל לא סתם חלבון, אלא קזאין. מדובר על קבוצת חלבונים שמתעכלת באופן איטי מאוד ומתמשך במעיים ובכך מסייעת בשינה.

      המזונות הכי גרועים לשינה

      תושב בוואריה שבר את שיא גינס לנשיאת כוסות בירה למרחק (רויטרס , /Michael Dalder)
      מתפנה מהגוף במהלך הלילה ולא נותנת לישון. בירה (צילום: רויטרס)

      אלכוהול

      דוגמה: יין/ בירה

      אצל האנגלים אומנם יש מושג כזה שנקרא Night cup (כוסית לילה), אבל אלכוהול לפני השינה זה רעיון לא טוב. ואתם בוודאי יודעים את זה מהניסיון האישי שלכם. אלכוהול מתעכל במהירות בגוף, כך שאתם עלולים למצוא את עצמכם קמים מספר פעמים במהלך הלילה כדי לפנות אותו. בנוסף, אלכוהול פוגע באיכות השינה וגורם לה להיות קצרה יותר, עלול לגרום לריפלוקס של הקיבה, וכמובן - להעיר אותנו בבוקר עם כאב ראש מהגיהינום.

      מזון שמן או מטוגן

      דוגמה: צ'יפס

      אכילת מזונות שומניים ומטוגנים כמו צ'יפס או המבורגר לפני השינה לא רק שלא טובה לדיאטה שלכם אלא היא עלולה לגרום לריפלוקס כשתשכבו לישון. בנוסף, הגוף נוטה להעביר שומנים לטובת ייצור של דופמין, שתורם דווקא לערנות שלנו. בקיצור, ארוחות כבדות שווה להשאיר לצהריים.

      צ'יפס (ShutterStock)
      רעיון לא טוב לפני השינה. צ'יפס (צילום:shutterstock)

      קפאין

      דוגמה: שוקולד מריר

      חדשות לא טובות לאוהבי המתוק. אף ששוקולד מריר נחשב בריא יותר משוקולדים אחרים, לפני השינה לא מומלץ להכניס אותו לפה. ולא, זה לא בגלל החורים בשיניים. שוקולד מריר מכיל לעיתים רבות כמות גבוהה של קפאין ומרכיב בשם תאוברומין, שמגבירים את קצב דפיקות הלב ונחשבים למעוררים.

      אוכל חריף

      דוגמה: פלפל צ'ילי חריף

      לא מעט פעמים אתם מוצאים אתכם נוגסים באוכל חריף בשעות מאוחרות של היום. פלפל חריף, קארי ואפילו חרדל עלולים לא רק לגרום לצרבת אלא גם לגרום לשינה לא רציפה.