פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לילה קשה? זה מה שאתם צריכים לעשות בבוקר כדי להתגבר עליו

      יצאתם לבר, הבטחתם לעצמכם שתשתו כמה משקאות ותחזרו הביתה, אבל הבילוי התארך ועוד שעתיים אתם כבר צריכים לקום לעבודה. מה עושים? למזלכם, יש דרכים פשוטות להבטיח בוקר קצת יותר נסבל ביום שאחרי

      שביזות בוקר (ShutterStock)
      העייפות היא לא גזרה משמיים (צילום: Shutterstock)

      גם אתם כנראה חוויתם אירוע דומה לפחות פעם אחת בחייכם – חברים הציעו לצאת לבר באמצע השבוע, אתם הבטחתם לעצמכם שתשתו דרינק אחד ותחזרו מספיק מוקדם כדי לא להרגיש מרוסקים ביום שאחרי, אבל האירוע התארך אל מעבר לגבול הלגיטימי שיבטיח שתוכלו לתפקד בבוקר. אחרי לילה כזה, אחד משני דברים יכול לקרות – או שתתעוררו בבוקר מלאי שנאה כלפי כל אדם שאי פעם בא במגע איתכם ובעיקר כלפי עצמכם, או שתרגישו פרץ אנרגיות בלתי מוסבר, שייצנח באופן פתאומי באיזשהו שלב ביום, בליווי עצבים ורחמים עצמיים.

      עוד בנושא:
      הגורם המפתיע שיעזור לכם לישון הרבה יותר טוב בלילה
      ההרגלים שדופקים לכם את השינה לכל השבוע
      בלי שביזות בוקר: זו הדרך האידאלית לנצח את העייפות

      כולנו יודעים שהמוח זקוק לשינה על מנת לתפקד כמו שצריך, אך ההשפעה שלה לא נעצרת כאן – היא מסייעת לתפקוד התקין של מערכת החיסון, עוזרת לווסת את הרעב והשובע, ואפילו עושה אותנו רגועים יותר. אבל מה קורה בבקרים שאחרי לילה קשה במיוחד? האם אפשר להחזיר לגוף את האנרגיה בדרכים אחרות? כך תעשו את זה נכון:

      מה לאכול?

      אחרי התעוררות קשה בבוקר, חלק מהאנשים ירצו לחפש נחמה בפחמימות. ארוחה עתירה במאפים, בשוקולד ובחומרים לא מזינים אמנם נתפסת כדרך לרומם את מצב הרוח אחרי המאבק להתעורר, אבל כאן תסתכם התועלת שלה להמשך היום. חשוב להבין כי התשוקה לפחמימות היא לא סתם מדד לאופי החלש שלכם, אלא תופעה רווחת שגם מחקרים מצאו שהרבה אנשים חווים. זאת מכיוון שהפחמימות קלות לעיכול ונחשבות כדרך פשוטה להעלות את רמות האנרגיה בגוף.

      רוגלעך (ShutterStock)
      גורמות לצניחת סוכר (צילום: shutterstock)

      חשוב לזכור כי הפחמימות, בדגש על הפשוטות שבהן, אכן יתנו לכם אנרגיות, אך ייגרמו לצניחת סוכר פתאומית בשלב כלשהו ביום, שתותיר אתכם, שוב, עייפים ועצבניים. אז מה עושים? ארוחה קלה, עתירה בחלבונים תסייע לכם לשפר את הערנות לאורך היום. זאת הודות לעובדה שהחלבון מווסת את רמות האנרגיה ושומר על הגוף חזק לאורך היום. לכן, מומלץ להתחיל את היום עם חביתה, יוגורט דל שומן או דג סלמון.

      בנוסף, כדאי להיזהר מצריכת פחמימות בשלב מאוחר יותר בלילה. אכילתן לפני השינה עלולה לגרום לקושי נוסף בהירדמות ולצרבות במהלך הלילה. אנחנו לא אומרים להתנזר לחלוטין מפחמימות בערב, רק נסו לאכול אותן עד שלוש שעות לפני השינה.

      מה לעשות?

      אם קמתם מותשים בבוקר, הדבר היחיד שתרצו לעשות הוא לשבת על כיסא מול המחשב במשרד, לא לזוז וכמה שפחות לדבר עם אנשים. לא רבים יודעים שמצב זה רק מחמיר את התסמינים השליליים של העייפות. ראשית, ישיבה ממושכת גורמת לגוף להפסיק לייצר אנזים בשם ליפאז, שהופך שומנים לאנרגיה, מה שמגביר את הערנות. שנית, חוסר התנועה מפחית את פעימות הלב, מה שמאט את פעילות מערכת העצבים והנשימה.

      אימון בוקר (ShutterStock)
      תזיזו את עצמכם, אבל בלי להגזים (צילום: Shutterstock)

      כנראה שאחרי לילה קשה, פעילות גופנית לא תהיה המשימה הראשונה ברשימת הדברים שאתם הכי רוצים לעשות, אבל היא ללא ספק המפתח שיהפוך את המשך היום לנסבל יותר. עם זאת, אימון אינטנסיבי מדי דווקא טומן בחובו השפעה הפוכה – הוא יתיש את הגוף ויקשה עליכם לתפקד בסופו. נסו להחנות את הרכב רחוק יותר מהעבודה וללכת קצת, בצעו כמה תרגילי כושר פשוטים בבית, או צאו לריצה קלה בהפסקת הבוקר. מי שמתעמל יודע שזו הדרך הכי בריאה להגביר את הערנות.

      ממה להימנע?

      חלק מהאנשים מעידים שהם פורחים במצבי לחץ, ואכן מצבים מלחיצים גורמים להפעלת תגובת "הילחם או ברח" – מנגנון הישרדותי שנועד להכין את הגוף להתמודדות עם מצבי דחק וחירום. המנגנון הזה בין היתר משפר את הערנות ומחדד את החושים, אבל, וזה אבל גדול, לא יניב לכם תועלת בטווח הארוך.

      לחץ בעבודה (ShutterStock)
      תורידו את הלחץ (צילום: shutterstock)

      התמודדות עם מצבי לחץ בשלב מוקדם של היום, תהיה כמו להתחיל ריצת מרתון בספרינט. היא אמנם תיתן לכם אנרגיות באופן זמני, אך תותיר אתכם מותשים הרבה יותר בשעות שאחריה. לכן, עדיף שתשקיעו מאמצים בחשיבה על דרכים להפחתת הלחץ, במקום להעצים אותו. הנה כמה דרכים לעשות את זה. מנגד, חשוב לזכור כי אם המוח לא מגורה, זה גם עלול להגביר את העייפות. לכן, מומלץ להימנע משיעמום מתמשך ולנסות לחפש דרכים לאתגר את עצמכם במהלך היום כדי להבטיח שהוא יעבור קצת יותר בקלות.