פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      ההרגלים שדופקים לכם את השינה לכל השבוע

      חגי תשרי הסתדרו השנה באופן מופתי עם לוח השנה, מה שיצר רצף בלתי אפשרי של חופשות וסופי שבוע ארוכים. אז למה אנחנו מתלוננים? אנחנו לא, אבל כדאי שתדאגו לשינה שלכם

      אישה לחוצה במיטה (ShutterStock)
      כבר שכחתם איזה יום היום? (אילוסטרציה: shutterstock)

      אם חשבתם שהחופשים האחרונים מערערים לכם את השגרה ודופקים לכם את המוח, אתם כנראה צודקים, אבל הם עושים עוד דבר – הם פוגעים לכם בשינה. עבור רבים מאיתנו (במיוחד אלה ללא ילדים) סוף השבוע והחופשות נועדו להשלמת שעות שינה ומנוחה מהשבוע שעבר. ובכן, מסתבר שלכמה מהדברים שאנחנו עושים בזמן הזה יש השפעה לא טובה על איכות השינה שלנו. הנה כמה מהם:

      אתם ישנים יותר מדי

      כן, יש דבר כזה. מחקר שפורסם לאחרונה בירחון Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מצא כי הרגלי שינה בריאים וקבועים מסייעים בהפחתת הסיכון לסוכרת ומחלות לב. לטענת החוקרים, השכמה מוקדמת בבוקר בימי העבודה והפיצוי על כך, על ידי מנוחת צהריים או שינה מרובה בסופי השבוע וחופשים, גורמת ל"ג'טלג חברתי" – מצב של תנודתיות בהרגלי השינה והיעדר סנכרון שלהם עם השעון הביולוגי.

      אבל זה לא אומר שאתם לא יכולים לנמנם קצת יותר בסופי השבוע שלכם. לדברי החוקרים כדי לשמור על סדר היום שלכם (הביולוגי לפחות) כדאי שתקומו עד חצי שעה לאחר השעה שאתם רגילים לקום בימי עבודה. אל תשנאו. אנחנו רק השליחים.

      מומחים קבעו: כמה שעות באמת כדאי לישון

      קוקטיילים (ShutterStock)
      תתחילו לשתות מוקדם (אילוסטרציה: shutterstock)

      אתם שותים יותר מדי אלכוהול

      סופי השבוע והחופשים שבאו עלינו לטובה, יחד עם העומס המשפחתי גורמים לרבים מאיתנו לשתות יותר אלכוהול. שתיית אלכוהול לא רק משפיעה על הערנות שלכם במהלך היום, אלא פוגעת באיכות השינה שלכם בלילה. אז נכון שבדרך כלל אנחנו נרדמים יותר מהר אחרי לילה רווי באלכוהול, אבל בהמשך הלילה, זה משפיע על שנת ה-REM הכה מבורכת ונזקקת.

      הפתרון אגב הוא מאוד פשוט, ובאירופה מדובר בכלל על מנהג. פשוט תתחילו לשתות מוקדם. ככה תיתנו לגוף שלכם כמה שעות של מנוחה לפני שנת הלילה.

      כמה אלכוהול אתם שותים ביום וכמה זה מסוכן לכם?

      אתם לא עושים פעילות גופנית. בכלל

      מיותר לציין שמי שמכור לספורט, עושה אותו גם בסופי שבוע, אבל אם אתם בני תמותה רגילים, ימי החופש שלכם בדרך כלל מוקדשים לבטלה. מחקרים רבים מצאו כי פעילות גופנית משפרת את איכות השינה שלכם, ואם אתם עושים אותה בבוקר, זה אפילו טוב כפליים.

      רוצים לשמור על השגרה שלכם גם בסופי שבוע? מספיקות עשר דקות של אימון גופני (גם יוגה זה טוב) כדי להזכיר לגוף שלכם שרפוס זה לא המצב הטבעי שלו.

      הנה תרגיל בטן מושלם שלוקח כמה דקות לעשות

      אתם דבוקים לטלוויזיה

      נכון שיום כיפור מאחורינו, וכבר ראיתם כמעט כל סדרה אפשרית, אבל עדיין, אחד התענוגות הכי גדולים בסופי השבוע הוא מרתון צפייה בסדרות.

      מה הבעיה אתם שואלים? (ואנחנו מצטרפים לשאלה). הצפייה בטלוויזיה, בוודאי כזו ממושכת, מגרה את המוח שלכם בצורה כזו, שקצת קשה לכבות אותו וללכת לישון. מחקרים שבדקו את הנושא מצאו כי עבור אלה שהצפייה שלהם בטלוויזיה הוגבלה, שנת הלילה הייתה טובה ורציפה יותר.


      הליכה של שעה מקזזת יום של ישיבה מול המחשב