וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה שחשבתם שנעלמה מהעולם, אבל הורגת 3 אנשים בכל דקה

5.11.2017 / 6:54

אם נדמה לכם ששחפת היא נחלת העבר, שריד לתקופה שבה משוררים גססו לאטם בעליות גג רומנטיות, אתם טועים ובגדול. מדובר במחלה המדבקת הקטלנית ביותר בעולם שגובה את חייהם של מיליונים בכל שנה וקצב ההדבקה שלה רק גובר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא רק מחלה של משוררים מן העבר. רחל המשוררת, שמתה משחפת/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחלת השחפת נתפסת על ידי רבים כמחלה שעברה מן העולם, מין מחלה רומנטית שכזאת שבעבר גדעה באיבם את חייהם של משוררים ואינטלקטואלים בעליות גג פריזאיות והיום היא נחלת העבר. אולם, האמת שונה בתכלית. שחפת – מחלה שניתן לטפל בה ולרפא עדיין נמצאת ברשימת עשר סיבות המוות המובילות בעולם והיא אחראית למותם של 3 אנשים בכל דקה, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי.

שחפת היא מחלה חיידקית מדבקת. בדרך כלל, היא גורמת לפגיעה זיהומית בריאות, אך במקרים מסויימים היא עלולה לפגוע גם בחלקים נוספים בגוף. חיידקי השחפת נישאים באוויר וההדבקה נוצרת לרוב בעקבות שיעול של אדם נגוע.

עוד בנושא:
חידון מחלות מהספרים: מאיזו מחלה מתה בת' מנשים קטנות?
דו"ח: עד 2050 – חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה יהיו קטלניים יותר מסרטן
מחקר ישראלי: האם בקרוב חיידקים טורפים יחליפו את האנטיביוטיקה?

אישה משתעלת ושמה יד. ShutterStock
ההדבקה בשחפת נעשית דרך האוויר, בדרך כלל על ידי השיעול של אדם חולה. אישה משתעלת/ShutterStock

מדו"ח השחפת השנתי של ארגון הבריאות העולמי עולה כי 1.7 מיליון בני אדם מתים מדי שנה משחפת (בכללם גם מקרים של הדבקה משולבת בנשאי HIV), ובשנת 2016 נדבקו בה 10.4 מיליון בני אדם. מבין המחלות המדבקות, שחפת היא גורם המוות מספר אחת בעולם כיום (גורמי המוות שממוקמים מעליה ברשימה הם מצבים רפואיים כמו מחלות לב ושבץ שאינם מדבקים), לאחר שכבר בשנת 2015 גנבה את התואר המפוקפק הזה ממחלת האיידס.

אף על פי שמאז פרסום דו"ח השחפת לשנת 2015 חלה ירידה של כמאה אלף מקרי מוות הקשורים בשחפת, מומחים מזהירים שהירידה הזאת רחוקה מלעמוד בקצב הדרוש כדי לעמוד ביעד שהציב ארגון הבריאות העולמי לשנת 2030. הגורמים העיקריים שמהווים מכשול בדרך להשגת היעד הזה כוללים מחסור במימון למחקרים, פערים בטיב הגילוי המוקדם והטיפול הניתן למחלה במקומות שונים בעולם והיעדר מחוייבות פוליטית מספקת.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

זינוק במספר מקרי השחפת העמידה לחיידקים

הנתונים המדאיגים ביותר הם אלה שנוגעים למקרים של שחפת מזן עמיד לתרופות ושל מקרי שחפת שמערכות הבריאות הגדולות לא מצליחות לאתר. רובם של מקרי המוות עקב זיהום בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה הם של חולי שחפת, ואנשי המקצוע חוששים שמדובר במגמה שמתדרדרת ללא שליטה. מספר מקרי השחפת שהיו עמידים למספר תרופות זינק ב-10,000 ועמד על 490,000. גם מספרם של המקרים של שחפת עמידה לריפמפיצין – התרופה השכיחה והיעילה ביותר לטיפול במחלה – זינק בשיעור דומה ועמד על 110,000.

על פי הערכות בבריטניה, כ-75 מיליון בני אדם ברחבי העולם עלולים למות משחפת עמידה לתרופות עד לשנת 2050, אם המחלה תמשיך להתפשט בקצב הנוכחי. הגידול במספרם של מקרי השחפת העמידה והירידה בשיעורי מתן הטיפול במחלה שהניכרו בדו"ח השחפת האחרון מצביעים באופן די מובהק על האצה בהדבקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully