וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התגלה סוג שלישי של סוכרת

25.10.2017 / 14:45

עד לאחרונה העולם הרפואי והמחקרי התייחס לשני סוגים בלבד של סוכרת. אולם מחקרים חדשים מגלים שישנו סוג שלישי – סוכרת 3c – שרוב החולים בה לא מאובחנים. ההערכות מדברות על מיליוני חולים ברחבי העולם

אילוסטרציה. ShutterStock
רק שלושה אחוזים מהחולים מאובחנים כראוי/ShutterStock

עד לא מזמן סוכרת נחלקה לשני סוגים ברורים – סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2. אולם, כעת מתברר שישנו סוג שלישי של המחלה המטבולית והוא נפוץ יותר מכפי שנוטים לחשוב.

מחקר שהתפרסם לאחרונה מצביע על כך שרבים מהחולים בסוג החדש של הסוכרת – סוכרת מסוג 3c – למעשה אובחנו לא נכון וסווגו כחולים בסוכרת מסוג 2, דבר שגורם לכך שהם לא מקבלים את הטיפול המתאים ביותר למצבם. מנתוני המחקר, שהתפרסם בכתב העת Diabetes Care, רק שלושה אחוזים מהחולים בסוכרת 3c זכו לקבל אבחנה מדוייקת.

מחקר אחר העריך שבין חמישה לעשרה אחוזים מכלל החולים בכל סוגי הסוכרת בעולם המערבי למעשה חולים בסוכרת מסוג 3c. המשמעות היא שישנם מיליוני אנשים ברחבי העולם שחולים במחלה הזאת ואפילו לא מודעים לכך.

עוד בנושא:
האם ניתוח לקיצור קיבה הוא האינסולין החדש?
טרום סוכרת: זה הזמן שלך לבצע שינוי
האם פירות טריים באמת יכולים למנוע סוכרת?

אילוסטרציה. ShutterStock
נזק ללבלב גורם להתפתחות המחלה עם השנים. בדיקה למדידת רמת הסוכר בדם/ShutterStock

ד"ר אנדרו מקגאוורן, אחד הרופאים שהיו מעורבים במחקר שנערך באוניברסיטת סארי בבריטניה, הסביר שסוכרת מסוג 3c עלולה להיות קשה מאוד לטיפול. זאת, משום שלא רק שהיא פוגעת ביכולתו של הלבלב לייצר אינסולין, היא אף מונעת ממנו מלייצר אנזימים חשובים שנחוצים לתהליך עיכול המזון בגוף ומשבשת את ייצורם של עוד כמה הורמונים חשובים. "חולים בסוכרת מסוג 3c הם בעלי סבירות כפולה מזו של חולים בסוכרת מסוג 2 לסבול משליטה גרועה מאוד על רמות הסוכר בדם ויש להם סיכוי גדול פי 5 עד 10 להזדקק לאינסולין, תלוי בסוג הפגיעה בלבלב שלהם", אמר ד"ר מקגאוורן.

המחקר העדכני ביותר שפורסם בנוגע לסוכרת מסוג 3c מדגיש את היעדר המודעות המשווע למחלה, לא רק בקרב הציבור, אלא גם בעולמות המחקר הביו-רפואי. זה שנים ארוכות הקהילה המחקרית והרפואית מייחסת רק לשני הסוגים המוכרים של סוכרת וכל מצבי הסוכרת האחרים נחשבו לתתי-זנים של אותן שתי קטגוריות. מצב זה הוביל לתת אבחון של סוגי סוכרת אחרים ולהעדר תשומת לב מחקרית מספקת אליהם.

עוד באותו נושא

כל המאכלים שישמרו עליכם מפני סוכרת

לכתבה המלאה

ההבדלים בין סוגי הסוכרת

הסוג הראשון של סוכרת - סוכרת מסוג 1 - הוא למעשה הנפוץ פחות והוא מתרחש כאשר המערכת החיסונית של הגוף תוקפת ומשמידה את התאים המייצרים אינסולין בלבלב. ללא כמות מספקת של אינסולין בגוף הגוף אינו יכול לשלוט ולווסת את כמויות הסוכר בדם. הקהילה המדעית סבורה שמקורותיה של הסוכרת הזאת הם גנטיים בעיקרם, אולם טרם התגבשה הבנה אחידה לגבי הגורמים הספציפיים שיוצרים את המחלה.

סוכרת היריון. ShutterStock
סוכרת הריון היא סוכרת זמנית. אישה הרה מבצעת בדיקת סוכר/ShutterStock

סוכרת מסוג 2 נפוצה הרבה יותר, והיא מוגדרת כמצב שבו הגוף לא מייצר מספיק אינסולין, או שתאי הגוף לא מגיבים לאינסולין באופן שבו הם אמורים – מצב שנקרא גם עמידות לאינסולין. גם בסוכרת מהסוג הזה, הביטויים הפיזיים כוללים חוסר יכולת לשלוט ולווסת את רמות הסוכר בדם. אולם, בשונה מסוכרת סוג 1, המחלה הזאת מושפעת ממספר גורמים כמו משקל, גיל והרכב גנטי.

נוסף על שני הסוגים המוכרים הללו ישנה גם סוכרת הריון, שהיא מצב זמני וקשורה גם היא בעמידות לאינסולין. לכן, רק לעתים רחוקות מתייחסים אליה כאל קטגוריה נפרדת של המחלה.

להבדיל מסוגי הסוכרת הללו, סוכרת מסוג 3c נגרמת כתוצאה מנזק ללבלב, בדרך כלל בעקבות דלקות כרוניות, גידולים סרטניים או עקב ניתוח בלבלב. במקרים רבים, יכולות לחלוף שנים רבות בין היווצרות הנזק ללבלב ובין התפתחות המחלה. כך שמשמעות הדבר היא שגם במקרים שזוכים לאבחנה מדוייקת, הטיפול ניתן בעיכוב רב. כפי שעולה מהמחקר מדובר במצב רפואי נפוץ למדי כך שהוא בהחלט ראוי לקטגוריה משלו. "המחקר שלנו מדגיש את הצורך הדחוף לשפר את הזיהוי והאבחון של הסוג השכיח למדי הזה של מחלת הסוכרת", מסכם ד"ר מקגאוורן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully