פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      האם פירות טריים באמת יכולים למנוע סוכרת?

      מחקר ענק שעקב אחרי חצי מיליון בני אדם במשך שבע שנים בממוצע, מצא שאכילת פירות דווקא יכולה למנוע את המחלה שרק הולכת ומתגברת בעשור האחרון, במקביל למגיפת ההשמנה

      אפרסקים לפני השמדה, סמוך לביצרון. 17 במאי 2016 (ראובן קסטרו)
      מלאים בסוכר, אבל אחר (צילום: ראובן קסטרו)

      למרות היתרונות הבריאותיים הרבים של פירות וירקות, דיאטנים רבים ממליצים להגביל את מנת הפירות היומית בשל חשש מעודף סוכר. למעשה, רמת הסוכר שבפירות גורמת לרבים לאי ודאות לגבי הסיכונים הכרוכים במחלת הסוכרת ובסיבוכיה. ובכן, יש לנו חדשות טובות. מחקר ענק שעקב במשך שבע שנים אחרי חצי מיליון בני אדם בני אדם בגילאי 30-79, מצא כי פירות טריים, על אף שהם נחשבים מלאי סוכר, יכולים למנוע היווצרות של סוכרת.

      המחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד ועקב אחרי 512,891 אנשים, התייחס למשתנים כמו עישון, לחץ דם וצריכת אלכוהול. במהלך תקופת המעקב זוהו 9,504 מקרים של סוכרת בקרב משתתפים שלא סבלו מסוכרת בתחילת המחקר. בסך הכל, 18.8 אחוזים מהמשתתפים אמרו שהם צורכים פירות טריים מדי יום, ו-6.4 אחוזים אמרו שהם לא צורכים פירות כלל.

      עוד בנושא:
      צבע אדום: אילו פירות יעזרו לכם לרדת במשקל?
      מצעד 10 הפירות היבשים המזינים ביותר
      אכילת פירות וירקות תציל ממוות

      פירות הדר (ShutterStock)
      לא מה שחשבתם (צילום: shutterstock)

      ממצאי המחקר הראו כי אנשים שלא סבלו מסוכרת ואכלו פירות טריים באופן קבוע היו בעלי סיכוי נמוך יותר ב-12 אחוזים לפתח את המחלה בהשוואה לאלה שלא אכלו פירות כלל. למעשה, ככל שאכלו יותר פירות – כך קטן הסיכון שלהם לחלות בסוכרת. בנוסף, אלו שסבלו מסוכרת בתחילת המחקר וצרכו פירות שלוש פעמים בשבוע נמצאו בסיכון נמוך ב-17 אחוזים לתמותה מכל סיבה, ובסיכון נמוך יותר (עד ל-28 אחוזים) לפתח סיבוכים קרדיווסקולרים משמעותיים או מינוריים.

      המחקר היה מחקר תצפיתי כך שהסיבות שהובילו לתוצאותיו אינן חד משמעיות. אחד מעורכי המחקר הבהיר לכתב העת PLOS Medicine: "הסוכר שבפירות אינו זהה לסוכר שמצוי במזונות מעובדים והוא מתעכל ככל הנראה בצורה שונה. יש מרכיבים תזונתיים אחרים בפירות שמועילים בצורות אחרות".