פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      צבע אדום: אילו פירות יעזרו לכם לרדת במשקל?

      חוקרים גילו שאכילה של פירות וירקות בצבע אדום עז, שעשירים בתרכובות טבעיות המכונות פלבנואידים, קשורות קשר הדוק בעלייה פחותה במשקל לאורך שנים. "מדובר על שינויים מזעריים לכאורה, אך ההשפעה על בריאות הציבור משמעותית"

      פירות יער (ShutterStock)
      יעזרו לכם לעלות פחות במשקל (אילוסטרציה: shutterstock)

      העובדה שאכילת פירות וירקות טובה לבריאותנו היא כבר מזמן לא חדשות, אבל עדיין רבים מאיתנו לא אוכלים מספיק מהם וזקוקים לתמריצים. בארה"ב למשל, הנתונים מצביעים על כך שפחות מחמישית מהמבוגרים צורכים את הכמות המומלצת של פירות וירקות. מחקר שפורסם לאחרונה ב-BMJ, עשוי להוות תמריץ יעיל למדי, למי שעדיין מעקמים את פרצופם כשמציעים להם לקנח בפרי, במקום בעוגה. המחקר התמקד בקבוצת חומרים בשם פלבנואידים המצויים בפירות וירקות טריים, ושהם ככל הנראה הרכיב המשפיע ביותר על ירידה במשקל.

      החוקרים בחנו נתונים שנאספו במשך 24 שנות מחקר, במסגרתו 124 אלף אמריקאים בגילאי 27-65 דיווחו על משקלם מדי שנתיים ועל הדיאטה שלהם מדי 4 שנים, בין השנים 1986 ו-2011. הנתונים הצביעו על קשר הדוק בין דיאטה עשירה בפלבנואידים ובין עלייה פחותה במשקל. הפלבנואידים בעלי ההשפעה המשמעותית ביותר על ירידה במשקל הם האנתוציאנינים, שמצויים במזונות שצבעם אדום עז, כמו: אוכמניות, דובדבנים, ענבים ותותים; והפלבנואידים הפולימריים, שאותם ניתן למצוא בתה ובתפוחים.

      בעבר, גילו החוקרים שמאכלים מסויימים, בהם: אוכמניות, תפוחים, אגסים, שזיפים מיובשים, תותים, ענבים, פלפלים וסלרי, נקשרו בעלייה פחותה במשקל. "רצינו להבין לעומק מדוע דווקא הפירות והירקות הללו בלטו", אמרה מוניקה ברטויה חוקרת מביה"ס לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד ומחברת המחקר.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      ההשפעה הגדולה ביותר מגיעה מפירות אדומים שמכילים אנתוציאנינים (ShutterStock)

      תכולת הסיבים והמדד הגליקמי (השיעור שבו אכילת מזון מסויים מעלה את רמת הסוכר בדם) של המזונות הללו לא היוו הסבר מספק לקשר בין אכילתם והפחתה במשקל, לכן התמקדו החוקרים בפלבנואידים – תרכובות טבעיות המצויות במאכלים מן הצומח, שגם מגנות על המאכלים שמכילים אותן. מחקרים קודמים שנעשו בחיות, רמזו על כך שייתכן שפלבנואידים המצויים במזונות מלאים מפחיתים את ספיגת השומנים בגוף ומעודדים אותו לשרוף יותר קלוריות.

      החוקרים עיבדו את הנתונים וגילו שכל יחידת מידה אחת של פלבנואידים בתפריט היומי, גרמה לנחקרים לעלות פחות 70-100 גרם בכל ארבע שנים בהשוואה לאלה שלא אכלו. זה אולי נשמע מעט, אבל צריך להבין שמנת פרי עשויה להכיל הרבה יותר מיחידה אחת של פלבנואידים. כך למשל, חצי כוס של אוכמניות מכילה 12 יחידות מידה של אנתוציאנינים, וחצי כוס של פטל שחור מכילה 7 יחידות מידה. במילים אחרות, לא צריך לאכול חבית של אוכמניות כדי להנות מהאפקט המרזה.

      ההמלצה: לאכול יותר תפוחים, פירות יער ואגסים

      "כשמסתכלים בתוצאות המחקר, קל לראות שמדובר בשינויים מזעריים במשקל", אמרה ברטויה. "אבל תחזוקה של משקל תקין היא חשובה מאוד, אם מבוגרים יצליחו רק לשמור על משקלם ולא לעלות, ההשפעה על בריאות הציבור תהיה משמעותית – זאת, משום שרוב האנשים עולים במשקל בקביעות".

      מחברי המחקר מקווים שהתוצאות שפורסמו יובילו לעדכון המלצות התזונה למניעת השמנת יתר, כך שהן יעודדו יותר אנשים לחפש מזונות בעלי תכולת פלבנואידים גבוהה כמו תפוחים, פירות יער, תותים ואגסים – שעשויים להשפיע השפעה מיטיבה על ירידה במשקלם.