וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל המאכלים שישמרו עליכם מפני סוכרת

פליקס פלג

29.11.2016 / 15:16

מה משותף לכרובית, קינמון, חמאת אגוזי לוז? בכולם יש רכיבי תזונה בריאים במיוחד שיכולים לשמור עליכם מסוכרת. והם לא לבד. הדיאטן פליקס פלג מסביר

מערכת וואלה!

בסרטון: פעוטה בת 3 אובחנה כחולת "סוכרת המבוגרים" הצעירה בעולם

סוכרת היא כבר הרבה יותר ממגפה. יותר מ-150 מיליון בני אדם ברחבי העולם חולים בסוכרת, ולפי ארגון הבריאות העולמי יש חשש אמיתי שהמספר הזה יכפיל את עצמו עד שנת 2030. כדי להילחם במספרים המאמירים, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא למנוע, באמצעות אורח חיים בריא יותר.

סוכרת מאופיינת ברמות גבוהות של סוכר (גלוקוז) בדם, בשל חוסר היכולת של הגוף להכניס את הסוכר מהדם אל התאים השונים. רמות גבוהות של סוכר בדם מגבירות את הסיכון למחלות נוספות, כגון מחלות לב ולחץ דם גבוה, פגיעה בכליות, פגיעה בראייה ופגיעה במערכת העצבים. הסיבה לכך היא שהסוכר למעשה מסמיך את הדם ויוצר מרקם שקשה להובלה. מרקם כזה יוצר עומס גדול על הלב וכלי הדם, מה שמוביל לפגיעה כלל מערכתית.

סוכר. ShutterStock
מסמיך את הדם. סוכר/ShutterStock

סוכר גבוה גם מפעיל תהליכים דלקתיים בגוף, ובהם גורמים מחמצנים ורדיקליים חופשיים היוצרים תגובת דלקת, הגורמת לפגיעה מערכתית. אותם מסלולי דלקת מובילים לפגיעה בתהליכי הבקרה ובגורמי התיקון של ה-DNA. התוצאות של זה הרסניות, ומובילות למחלות אוטואימוניות, דלקתיות ואפילו למחלת הסרטן.

היום כבר ידוע שירידה במשקל, יחד עם הפחתה של כמות הפחמימות וצריכה של מזונות דלים בסוכרים ובשומנים מזיקים, תורמת למניעת המחלה ולשיפור במצב הבריאותי. אבל זה לא הכל. מתברר כי מרכיבי תזונה טבעיים שונים הכוללים פירות, ירקות ותבלינים, מכילים רכיבים בעלי פעילות ביולוגית כמו פלבנואידים, אלקלואידים ופנולים, שמראים פוטנציאל במניעה וטיפול במחלות שונות. הנה 5 מאכלים שיכולים לשמור על הגוף שלכם מסוכרת.

1. תה ירוק
בתה ירוק יש כמות גבוהה מאוד של נוגדי חמצון, בעיקר EGCG שנחשב לנוגד חמצון טבעי חזק מאוד המסוגל למנוע את תהליכי החמצון המתרחשים בתהליך הסוכרת, ובכך למנוע היווצרות של מגוון מחלות דלקתיות. מחקרים מראים ששילוב של תה ירוק בתפריט היומי מסייע בהורדה במשקל, ובכך מסייע באיזון רמות הסוכר. בנוסף ה-EGCG משפר את פעילות האנזימים האחראים לתיקון ה-DNA, תחת סוכר גבוה בדם ובכך מונעים יצירה של מוטציות גנטיות.

סייתה ירוק. ShutterStock
כוס מלאה נוגדי חימצון. תה ירוק/ShutterStock

מחקרים עדכניים מראים כי שילוב של תה ירוק עם פעילות גופנית יכולים לסייע בשינוי הרכב הגוף ולהביא לעלייה במסת השריר ולירידה במסת השומן ואף להביא לעלייה ברגישות לאינסולין ולשיפור מצב הסוכרת.

2. קינמון
קינמון יכול להפחית את רמות הסוכר בגוף בעשרות אחוזים ובכך למנוע את התפתחות המחלה, בעיקר בחולים טרום סוכרתיים. הקינמון מעלה את הרגישות להורמון האינסולין, האחראי להכנסת הסוכר לתאים, ובכך מפחית את רמות הסוכר בדם. ניתן להשתמש בקינמון כתחליף לסוכר ביוגורטים או דייסת שבולת שועל ואף בתבשילי בשר שונים, ובכך לסייע בהפחתת הסוכר במזון לתהליכי ירידה במשקל.

3. חמאת אגוזי לוז
חמאת אגוזי לוז, העשירה בחומצת השומן חד בלתי רווי, תורמת להעלאת הרגישות לאינסולין ובכך מפחיתה את רמות הסוכר בדם. מכמה כפות של חמאת אגוזי לוז, יחד עם מעט אבקת קקאו ו-2-3 תמרים, ניתן להכין כ-10-15 עוגיות, העשירות בנוגדי חמצון מהקקאו, חומצת שומן בריאה ומעט מאוד סוכר טבעי שמגיע מהתמר.

קציצות ברוקולי. נמרוד סונדרס
מפחית את הסיכון למגוון מחלות. ברוקולי/נמרוד סונדרס

4. ירקות ממשפחת המצליבים
ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, ברוקולי, כרובית ועוד) נמצאו כבעלי יכול להפחית את הסיכון למגוון מחלות דלקתיות ואף למנוע התקדמות של מחלה קיימת. הרכיב הפעיל, סולפורפאן מסוגל לעזור בתיקון הנזקים ב- DNA של התא, אותם יוצר הסוכר הגבוה. כמו כן, ירקות הצליבים מכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים ובכך מסייעם לתחושה של שובע ואיזון רמות הסוכר.

5. ענבים, אוכמניות ובוטנים
מרכיב תזונתי בעל אפקט נוגד חמצון, המצוי בענבים, אוכמניות ובוטנים, ונמצא כבעל יכולת למנוע תהליכי דלקת. מחקרים רבים מראים כי הוא מסייע בהפחתת מדדי דלקת בדם, ובמיוחד בחולי סוכרת. כמו כן נמצא כי משפיע על הגנים השונים בתאים להפחתה ביצירה של גורמי הדלקת, וכאשר נלקח יחד עם תמצית של תה ירוק, האפקט האנטי דלקתי אף גדול יותר.

פליקס פלג הוא מרצה לתזונה, תזונאי B.sc במדעי התזונה

  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully