וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן הולך השומן שאנחנו "שורפים"? דיאטנית מסבירה

24.10.2017 / 7:52

שאלתם את עצמכם פעם לאן נעלם השומן שאתם "שורפים"? גם אנחנו, וגם כמה חוקרים בריטים. הם גילו שחלק לא קטן מהשומן הזה יוצא בנשימה. מה זה אומר, ואיך זה צריך לשנות את הדיאטה שלכם? הנה התשובה

אישה מנסה לסגור ג'ינס על בטן שמנה. ShutterStock
לקרוא ולשרוף/ShutterStock

את צמד המילים "לשרוף שומן" בטוח שמעתם לפחות פעם בהקשרים שונים ומשונים: האימון ששורף הכי הרבה שומן, חמש הדיאטות האידאליות לשרפת שומן, איך לשרוף שומן במהלך השינה ועוד ועוד. למען האמת, כמעט כולנו מעוניינים לשרוף שומן, בעוצמות שונות כמובן ובתקופות שונות. שרפת שומן מסייעת לחיטוב הגוף, לשמירה על בדיקות דם תקינות, לירידה במשקל ולשיפור הכושר שלנו.

אבל מה זה בעצם "לשרוף שומן"? לאן כל השומן הזה הולך? רגע לפני שנסביר, בואו נבין מהו השומן אותו כולנו כל כך רוצים לשרוף.

עוד בנושא:
האם קור גורם לגוף לשרוף יותר קלוריות?
כבר לא מיתוס: "הורמון ההתעמלות" עוזר לשרוף שומנים גם במנוחה
האם אפשר להחליף את סוג השומן בגוף שלנו?

האוכל שאנחנו אוכלים עובר תהליך של עיכול שבסופו חומרי היסוד מהם הוא בנוי נאגרים ברקמות הגוף השונות, וגם ברקמת השומן. רקמת השומן מורכבת מתאי שומן, אדיפוציטים, בהם נאגר השומן כטריגליצירידים (שלוש חומצות שומן המחוברות לשלד שנקרא גליצרול).

מלבד הצטברות באזור הבטן, הירכיים ואזורים נוספים מהם נרצה שיתרחקו, לתאי השומן ולרקמה כולה תפקידים חשובים. רקמת השומן מאפשרת אגירה של ויטמינים מסיסי שומן: ויטמין A המסייע לראיית לילה, ויטמין D שמשתתף בשמירה על בריאות העצם, ויטמין E שמהווה נוגד חמצון וויטמין K שמשתתף בתהליך קרישת הדם. רקמת השומן משתתפת גם בתהליכים הורמונליים למשל ייצור הורמון הלפטין שלו תפקיד חשוב בוויסות צריכת אנרגיה, והיא כמובן מהווה מקור לאנרגיה.

איש מבוגר עם כרס גדולה. ShutterStock
כרס כרס, אבל גם מקור לאנרגיה/ShutterStock

גוף האדם זקוק למידה מסוימת של אנרגיה תמיד, בשביל לקיים תהליכים בסיסיים הנדרשים כדי לחיות, ובמקרים מסוימים זקוק לכמות אנרגיה גדולה יותר, למשל בעת ביצוע פעילות גופנית. את האנרגיה הזאת מפיק הגוף שלנו מהמאגרים העומדים לרשותו, אחד מהם הוא מאגר השומן. פירוק השומן הוא תהליך מורכב מאוד. בקצרה, הגוף שלנו מפרק את אותם הטריגליצירידים שמרכיבים את תאי השומן. פירוק טריגליציריד הוא תהליך כימי במהלכו משתחררת אנרגיה (חום).

עוד באותו נושא

זו הסיבה שאתם צריכים להפסיק לספור קלוריות

לכתבה המלאה

נושמים את השומן החוצה

אבל מה קורה עם החומרים שמרכיבים את הטריגליציריד? האם הם פשוט נעלמים בחום? מחקר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת British Medical Journal מראה שמרבית השומן שאנחנו שורפים יוצא מגופנו בנשימה.

החוקרים בדקו מהם האטומים (החלקיקים הקטנים ביותר של חומר כימי) המתקבלים מפירוק של שומן וגילו שעבור "שריפה" של 10 קילוגרם מרקמת השומן נדרשים לגוף 29 ק"ג של חמצן (39 ק"ג של חומר סך הכל) ונוצרים 28 ק"ג של פחמן דו חמצני ו-11 ק"ג מים (39 ק"ג של חומר סך הכל).

המים יוצאים מגופנו על ידי הזעה ועל ידי מערכת הצואה, והשתן, ואם עשינו אימון קשה במיוחד גם על ידי הדמעות שבכינו. הפחמן הדו חמצני - יוצא דרך מערכת הנשימה.

אישה מרימה משקולות. ShutterStock
לבחור אימונים שגורמים לנשימה מוגברת/ShutterStock
"כדי לרדת במשקל או לשמור על משקל תקין יש לזכור ששריפת שומן לא מספיקה"

אם "שריפת שומן" באה לידי ביטוי בנשימה, הרי שעל מנת לרדת במשקל רצוי ומומלץ להגיע למצב של נשימה מוגברת. את זה עושים על ידי פעילות גופנית. הפעילויות שיגרמו לשריפה מוגברת של שומן מכונות פעילויות אירוביות כמו ריצה, רכיבת אופניים ארוכה, שיעור ריקוד וכדומה. עם זאת, בכדי לרדת במשקל או לשמור על משקל תקין יש לזכור ש"שריפת שומן" לא מספיקה.

חיזוק שרירים על ידי אימוני משקולות (כבדות או קלות) יחזקו את רקמת השריר ובכך יגרמו לגוף לצרוך עוד אנרגיה, מה שיסייע רבות לשמירה על משקל תקין וכן על בריאות כללית. גורם נוסף ועיקרי בשמירה על משקל או ירידה במשקל הוא כמובן התזונה. לא משנה כמה אנרגיה נוציא חשוב לשים לב לכמה מכניסים.

קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית, מאמנת לאורח חיים בריא ומאמנת כושר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully