וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר להחליף את סוג השומן בגוף שלנו?

9.8.2015 / 6:20

ספק אם שמעתם על המושג שומן חום, אבל מסתבר שבניגוד לשומן הלבן - זה שכולנו מכירים, הוא עשוי לסייע לגוף לשרוף יותר קלוריות. אז איך מחליפים בינו ובין השומן הרגיל? חוקרים אולי מצאו את התשובה

שאיבת שומן. ShutterStock
לא כל השומנים הם אותו הדבר/ShutterStock

בעוד שבעולם המערבי משתוללת מגיפת השמנת היתר, חוקרים ממשיכים לנסות למצוא דרכים לשרוף קלוריות בקלות יחסית. חוקרים מאוניברסיטת טקסס מצאו כי השומן הלבן, זה המשמש כמאגר אנרגיה בגופם של בני אדם, יכול להפוך לשומן חום - סוג שומן השורף אנרגיה ועושה שימוש בקלוריות מיותרות. הגדלת הוצאת האנרגיה באמצעות הפיכת שומן לבן לשומן חום היא גילוי מבטיח בתחום הטיפול בבעיות בריאותיות הנובעות מהשמנת יתר.

אף שבעבר נהוג היה לחשוב כי שומן הוא דבר רע בכל מקרה, כיום ברור שבני האדם מייצרים שני סוגים של שומן: שומן לבן ושומן חום. תאי שומן חום שונים במהותם מתאי שומן לבן, הן במבנה והן בתפקיד שהם ממלאים. השומן הלבן הוא זה שבעיקרו אינו רצוי, משום שהוא זה ש"מרפד" את גופנו ושומן חום הוא זה שמייצר חום שעוזר לשמור על גופנו. אצל פעוטות מהווה השומן החום כ-5 אחוזים, וממצאים משנה האחרונה ממחקר של אוניברסיטת הרווארד הראו כי אצל מבוגרים קיימים אחוזי שומן חום בודדים (1-2) ורק ב-3 עד 7 אחוזים מהם.

מחקר קודמים מצאו כי לבני אדם יש שומן חום בכמויות קטנות, שכאשר הוא "מופעל", הוא מגביר את קצב חילוף החומרים ובמקביל מוריד את רמות הסוכר בדם. במחקר הנוכחי מטקסס, הראו החוקרים כי שומן לבן יכול אפילו להפוך לחומר הדומה לשומן חום. אך כדי שזה יקרה, יש צורך בייצור לחץ המשחרר אדרנלין, באופן קיצוני ולאורך זמן.

ניסוי באנשים שסבלו מכוויות

טראומה הנגרמת לגוף לאחר שהוא סובל מכוויות היא דוגמה ייחודית למקרה שבו נגרם לגוף לחץ המשחרר אדרנלין בכמות רבה, לאורך תקופת זמן של שבועות לאחר הפציעה. החוקרים עשו שימוש במודל הזה, כדי להוכיח את התיאוריה שלהם, לפיה בבני אדם, בדומה לחיות, שומן לבן יכול להפוך לשומן חום.

החוקרים לקחו מקרים של 72 מטופלים, שסבלו מכוויות קשות בכמחצית משטח גופם. 19 נבדקים בריאים לחלוטין שימשו כקבוצת ביקורת. דגימות של שומן לבן נלקחו מנפגעי הכוויות במספר נקודות זמן לאחר הפציעה שלהם. החוקרים עקבו אחר חילוף החומרים של דגימות השומן, קצב חידוש תאי השומן בגופם של המטופלים וחילוף החומרים שלהם בזמן מנוחה.

גבר ישן על ספה. ShutterStock
לרזות מבלי לקום מהספה/ShutterStock

החוקרים מצאו כי לאורך זמן, חל שינוי במאפיינים המולקולאריים והפונקציונאליים של תאי השומן הלבן בגופם של פצועי הכוויות, וגילו כי עם הזמן קיבלו התאים מאפיינים של תאי שומן חום, מה שמצביע על שינוי לכיוון שומן חום בתקופת הזמן שאחרי הפציעה. "המחקר שלנו מספק הוכחה לכך שהפיכת שומן לבן לשומן חום אפשרית בבני אדם", ציין ראש צוות המחקר, פרופסור לברוס סידוסיס, מומחה לרפואה פנימית. "השלב הבא יהיה לזהות את המנגנונים אשר מקדמים את התהליך הזה ולייצר תכשירים המחקים את ההשפעה של פצעי כוויה".

עובדים על הגוף

זהו אינו במחקר הראשון שמנסה לסייע לנו לרדת במשקל מבלי לקום מהספה. חוקרים מאוניברסיטת סאות'המפטון דיווחו לאחרונה כי הצליחו לבודד מולקולה שמטעה את תאי הגוף לחשוב שאזלה להם האנרגיה, כך שהם נאלצים לפצות על כך באופן שמדמה פעילות גופנית.

המולקולה, המכונה "תרכובת 14", עושה זאת על ידי כך שהיא מעוררת שרשרת תגובות בתא. תרכובת 14 מעכבת את התפקוד של אנזים בשם ATIC, שמשחק תפקיד מרכזי בשחרור אינסולין, המווסת את רמת הסוכר בדם.
פעולה זאת מובילה לבניית ZMP – הרגולטור העיקרי של חילוף החומרים בתא. אותו ZMP מטעה את תאים וגורם להם לקבל את הרושם כי אזלה להם האנרגיה. בעקבות כך, מופעל חיישן האנרגיה של התאים – AMPK. התאים מפצים על כך באמצעות עדכון רמת הגלוקוז וזירוז חילוף החומרים – שינויים שקורים בגוף במהלך פעילות גופנית, המובילה לירידה במשקל.

  • עוד באותו נושא:
  • השמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully