וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נס חנוכה: גלולה נגד השמנה קרובה מתמיד

10.12.2014 / 8:44

למי מאיתנו לא היה חלום שהוא יכול לאכול כל מה שהוא רוצה ולא להעלות גרם. נשמע בדיוני? ממש לא. אם להאמין למחקרים, בעוד כמה שנים תוכלו לגשת לבית המרקחת ולקנות גלולה נגד השמנה

גלולה נגד השמנה. ShutterStock
אפשר לזרוק את המשקל לפח/ShutterStock

אפשר לזרוק את הממתיקים המלאכותיים לפח, לאפסן בחזרה את ההליכון, ולא לדפוק חשבון לכמה סופגניות תאכלו בחנוכה. תוצאות של שני מחקרים חדשים מקרבים אותנו צעד נוסף לתרופה חדשה ונכספת נגד השמנת יתר.

חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, שמחקרם התפרסם בכתב העת Nature Cell Biology, מצאו שתי מולקולות שעשויות להפוך את רקמות השומן הלבן, שמשמשות כאמצעי לאגירת אנרגיה בגוף ומקושרות לסוכרת ובעיות לב, לרקמות שומן חום, שמגבירות את המטבוליזם ועוזרות בהרזיה.

איך זה עובד? שומן באופן כללי הוא צורה יעילה שבה "אוגר" הגוף אנרגיה. עם זאת, עודף שומן לבן מעודד היווצרות של מחלות לב וכלי דם וסוכרת. שומן חום לעומתו, שומר על השומן בצורה של טיפות קטנות בהרבה לעומת השומן הלבן, כך שקל לגוף יותר לשרוף אותן. אצל פעוטות מהווה השומן החום כ-5 אחוזים, אבל המחשבה של חוקרים עד לאחרונה הייתה כי בבגרות כמעט ולא נותר בגוף שומן חום והממצאים הראו קכי קיימים אחוזי שומן בודדים (1-2) ורק ב-3 עד 7 אחוזים מהמבוגרים.

מחקרים חדשים גילו שתי תגליות מעניינות בנושא: התגלית הראשונה היא כי קיים חלבון אשר יכול להפוך תאי שומן לבן לשומן חום. התגלית השנייה הייתה כי בגוף קיימים שני סוגי שומן חום, כזה שנולדים איתו אבל גם שומן חום שמופק במהלך החיים. מכאן שטיפול שיהפוך שומן לבן לחום הוא בעל פוטנציאל בריאותי מרתק שעשוי להיות המענה למגפת ההשמנה של המאה ה-21.

נמצא הגורם לחשק למתוק

במקביל למחקר של אוניברסיטת הרווארד, באימפריאל קולג' בלונדון זיהו חוקרים כי אנזים העונה לשם גלוקוקינאז אחראי ליצירת החשק למתוק בתוך ההיפותלמוס במוח, מרכז הקליטה והוויסות של הרעב. החוקרים מאמינים כי האנזים עשוי להיות יעד של תרופה נגד השמנת יתר. בניסוי מעבדה שנערך על עכברים, מצאו החוקרים כי כאשר העלו את פעילות האנזים במוח, הדבר יצר צריכה מוגברת של גלוקוז בהשוואה למזונות אחרים.

סופגניות של מיקי שמו. אפיק גבאי
עתידות: בקרוב תאכלו כמה סופגניות שבא לכם/אפיק גבאי

"זו הפעם הראשונה שמתגלה מערכת במוח שאחראית לצריכת אנרגיה ספציפית ולא כללית", הסביר עורך המחקר ג'יימס גרדינר. תוצאות המחקר,שפורסם בכתב העת Clinical Investigation, מראות שלא רק לכמות הקלוריות באוכל יש משמעות, אלא גם למרכיבים התזונתיים שלו. "המוח שלנו מסתמך במידה רבה על גלוקוז לאנרגיה ולכן גם הוא מרכיב חשוב בתזונה שלנו", הוסיף גרדינר.

לא יכולה להחליף את היתרונות של הספורט

אף ששני המחקרים מהווים פריצת דרך, עדיין קיים צורך במחקרים נוספים. בנוסף, מדענים שעוסקים בנושא ביקשו להזהיר ולצנן את ההתלהבות מתוצאותיהם, וטענו כי חלק מהמולקולות שנמצאו כיעילות לטיפול בתאי שומן לבנים עשויות לפגוע במערכת החיסונית וליצור תגובות דלקתיות.

כך או כך, גם אם תמצא בסופו של דבר הגלולה נגד השמנה, היא תוכל להחליף את הספורט למטרות הרזיה, אך לא את יתרונותיו הבריאותיים הנוספים.

יעוץ רפואי: ד"ר עידן גורן

עוד בנושא:
8 דברים שלא ידעתם על השומן שלכם
מה הרג אותנו פעם ומה הורג אותנו היום?
הדרך המהירה להרזיה? הכל על קיצורי קיבה

  • עוד באותו נושא:
  • השמנת יתר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully