פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כבר לא מיתוס: "הורמון ההתעמלות" עוזר לשרוף שומנים גם במנוחה

      כמו האלה היוונית שהוא קרוי על שמה, רבים חשבו בעבר שאיריסין, או "הורמון ההתעמלות" הוא מיתוס. אולם, בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מראים שלא רק שהוא קיים – הוא עוזר לשרוף שומנים גם בלי שנזוז

      כבר לא מיתוס: "הורמון ההתעמלות" עוזר לשרוף שומנים גם במנוחה
      עורך: יותם וקס, צילום: עידו שחם

      בווידאו: גם 7 דקות מספיקות כדי להפריש את ההורמון החשוב

      כדורים מדכאי תיאבון, דיאטות "כסאח", הרעבה עצמית – אנשים תמיד יחפשו דרכים יצירתיות לרדת במשקל, גם במחיר של פגיעה בבריאות. אולם, נראה שהדרך הבריאה לעשות זאת, הכוללת פעילות גופנית ותזונה מאוזנת, היא גם היעילה ביותר במקרה הזה. כמה יעילה הפעילות הגופנית לירידה במשקל? מסתבר שהרבה יותר משהאמנו בעבר. חוקרים מצאו כי "הורמון ההתעמלות", שפעם פקפקו בקיומו, אכן מופרש לאחר פעילות גופנית, ומסייע לשרוף שומנים אפילו במנוחה.

      עוד בנושא:
      אימון של חצי שעה יגרום לכם להרגיש רזים יותר
      חוקרים קבעו: שעת ריצה מוסיפה שבע שעות לחיים
      7 טעויות תזונתיות שאתם עושים אחרי אימון

      "הורמון ההתעמלות" נקרא בשמו המקצועי FNDC5, אבל מוכר גם בשם קצת יותר קליט – איריסין. במחקר ראשון מסוגו שנערך באוניברסיטת פלורידה, בחנו החוקרים כיצד הוא משפיע על רקמות שומן אמיתיות, שהוסרו מ-28 נשים שביצעו ניתוח להקטנת חזה. החוקרים נדהמו לגלות כי ההורמון גרם לייצור מוגבר פי חמישה של חומצות חלבון בשם UCP1, החיוניות לתהליך "שריפת" חומצות השומן.

      כדי להבין איך בדיוק מסייע האיריסין לשריפת השומנים, חשוב להבין קודם כל שיש לנו שני סוגי חומצות שומן בגוף: לבנות וחומות. השומן הלבן הוא הסוג הלא רצוי שלו – ש"מרפד" את גופנו. מנגד, השומן החום שומר על טמפרטורת הגוף. מחקר של אוניברסיטת הרווארד הראה שאצל פעוטות, אחוז השומן החום גבוה יותר, ואצל מבוגרים הוא מהווה חלק קטן בלבד מכלל חומצות השומן – בין אחוז לשניים.

      ריצה בים (ShutterStock)
      הגוף ממשיך לשרוף שומנים גם לאחר הריצה (צילום: Shutterstock)

      האיריסין מסייע כאמור למלחמה בשומנים בשתי חזיתות מרכזיות: ראשית, הוא מפעיל גנים וחלבונים שהופכים שומן לבן לשומן חום – אשר בין היתר תורם לשריפת קלוריות גם לאחר האימון הגופני. שנית, נראה כי האיריסין מעכב את הייצור של חומצות שומן חדשות.

      ממיתולוגיה למדע מדויק

      איריס, שעל שמה נקרא הורמון הזה, הייתה אלת הקשת בענן במיתולוגיה היוונית, והיא שימשה כשליחה שהעבירה את פקודות האלים לבני האדם. כמוה, גם ההורמון שנקרא על שמה נחשב למיתוס עד לפני כמה שנים, כאשר ב-2012, חוקרים מאוניברסיטת הרווארד הוכיחו לראשונה את קיומו ופרסמו את ממציאהם בכתב העת המדעי Nature.

      עם זאת, גם לאחר התגלית שלהם, היו מי שפקפקו בקיומו של ההורמון, לרבות חוקרים מאוניברסיטת דיוק, שהטילו ספק בשיטה שבה השתמשו בהרווארד כדי לאתר את ההורמון. אולם, מאז נערכו כמה מחקרים גדולים שהוכיחו מעבר לכל ספק את קיומו של ההורמון. ב-2015 גילה צוות החוקרים מאוניברסיטת פלורידה, שערך את המחקר האחרון ברקמות שומן אמיתיות, כי ההורמון אף תורם להגברת רמות הסידן בגוף ובכך מחזק את העצמות.

      ב-2016, אותו צוות חוקרים מצא כי האיריסין מפחית הצטברות של פלאק בעורקים ומסלק הצטברויות של תאים דלקתיים בגופם של עכברים. מנגנון זה מסייע בין היתר למנוע טרשת עורקים.

      זוג שסובל מהשמנת יתר (ShutterStock)
      "במקום לחכות לתרופת קסם, תעזרו לעצמכם" (צילום: Shutterstock)

      לאור התגליות של השנים האחרונות, ד"ר לי-ג'ון יאנג מאוניברסיטת פלורידה, שהובילה כמה מהמחקרים החשובים בנושא, יצאה בקריאה חשובה לכל מי שמחפש פתרונות קלים לירידה במשקל: "במקום לחכות לתרופת קסם, אתם יכולים לעזור לעצמכם, באמצעות שינוי סגנון החיים שלכם. התעמלות מפיקה יותר איריסין, שתורם להפחתת רמת השומן בגוף, לחיזוק העצמות ולשיפור בריאות הלב וכלי הדם".