וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שהתינוק שלכם לומד כשהוא רואה אתכם עושים טעויות

27.9.2017 / 7:30

הורים רבים חוששים להראות מתוסכלים ליד הילדים שלהם, אבל בפועל יכול להיות שהם עושים טעות. המחקר שמגיע מאוניברסיטת MIT מוכיח לא רק שתינוקות קולטים הרבה יותר ממה שאתם חושבים, אלא שהם גם לומדים מזה משהו

פעוט נותן לבובה לשתות. ShutterStock
תינוקות לומדים מהוריהם בגיל מאוד צעיר/ShutterStock

רבים ליד התינוק שלכם וחושבים שהוא לא שם לב? מחקר חדש מ-MIT מגלה כי תינוקות בגיל 15 חודשים קולטים הרבה יותר ממה שאתם חושבים. החוקרים גילו כי תינוקות שצפו באדם מבוגר נאבק כדי להצליח בשתי משימות שונות שניתנו לו, התאמצו יותר להצליח במשימה שניתנה להם, בהשוואה לתינוקות שראו מבוגר מצליח ללא מאמץ.

"יש לחץ על ההורים להראות לא מתוסכלים מול הילדים שלהם", אומרת לורה שולץ, פרופסור למדעי הקוגניציה ב-MIT. "המחקר אומנם נעשה בתנאי מעבדה, אבל הוא מראה שזה אולי לא דבר רע להראות לילדים שלכם שאתם עובדים קשה כדי להשיג את המטרות שלכם".

המחקר מציע כי תינוקות יכולים ללמוד את הערך של מאמץ לאחר שראו רק כמה דוגמאות של מבוגרים מתאמצים מאוד להשלים משימה, אם כי החוקרים לא הצליחו לבסס כמה זמן נמשך האפקט. למרות שהמחקר נערך כאמור בתנאי מעבדה, הממצאים עשויים להציע הדרכה כלשהי להורים המקווים להנחיל את ערך המאמץ לילדיהם, אמרו החוקרים.

עוד בנושא:
כדי שהתינוק שלכם ילמד לדבר, הוא חייב לישון
לילדים שניים יש סיכוי גדול יותר להיות עבריינים
ילד צריך אבא ואמא? מחקר חדש אומר שלא ממש

ילדים משחקים. ShutterStock
התמדה ועבודה קשה משתלמת לא פחות מאייקיו גבוה/ShutterStock

מחקרים רבים בחנו בעבר את הערך של עבודה קשה. חלקם מצאו כי ההתמדה של הילדים יכולה לחזות הצלחה מעל לאייקיו למשל. מחקרים אחרים מצאו כי אמונות הילדים לגבי המאמץ גם הן חשובות: מי שחושב שמאמץ רב מוביל לתוצאות טובות יותר בבית הספר מצליח יותר מאשר אלו הסבורים שההצלחה תלויה ברמת האינטליגנציה שלהם. במחקר הנוכחי החוקרים ביקשו לבחון איך והאם ילדים יכולים ללמוד בגיל צעיר מאוד כיצד להחליט מתי להתאמץ ומתי להחליט שזה לא שווה את המאמץ.

לשם כך החוקרים תכננו ניסוי שבו תינוקות בני 15 חודשים צפו לראשונה באנשים בוגרים המבצעים שתי משימות: הוצאת צפרדע צעצוע ממכולה והוצאת מפתח מטבעת של מחזיק מפתחות. מחצית מהתינוקות ראו את המבוגר מצליח במהירות במשימה שלוש פעמים תוך 30 שניות, בעוד שהחצי השני ראה אותו נאבק במשך 30 שניות לפני שהצליח.

לאחר מכן עורכי הניסוי הראו לתינוקות צעצוע מנגן. לצעצוע היה כפתור שנראה כאילו הוא זה שמפעיל אותו, אך למעשה הכפתור המפעיל היה בתחתית הצעצוע. החוקר הפעיל את הצעצוע מול עיני התינוק כדי להוכיח לו שהוא מנגן מוסיקה, ואז כיבה אותו ונתן אותו לתינוק. לכל תינוק ניתנו שתי דקות לשחק עם הצעצוע, והחוקרים רשמו כמה פעמים התינוקות ניסו ללחוץ על הכפתור שנראה כאילו הוא צריך להפעיל את הצעצוע.

עוד באותו נושא

איך להיות הורים טובים? מתברר שדווקא לחוקרי מוח יש את התשובה

לכתבה המלאה

קשר ישיר עוזר

הם מצאו כי תינוקות שהיו בקבוצה שראתה את המבוגר המתוסכל שלקח לו זמן רב יותר להצליח במשימה שלו, לחצו על הכפתור כמעט פי שניים יותר פעמים מאלה שראו את המבוגר שהצליח בקלות, לפני שביקשו עזרה או השליכו את הצעצוע לצד. באופן מפתיע לא היה הבדל בזמן בו הם שיחקו עם הצעצוע, או כמות הפעמים שהם השליכו אותו הצידה, אך ההבדל האמיתי היה במספר הפעמים שהם לחצו על הכפתור.

החוקרים מצאו גם כי אינטראקציה שנעשתה ישירות עם התינוקות עשתה את ההבדל. כאשר החוקר אמר את שמות התינוקות, יצר קשר עין איתם, ודיבר אליהם ישירות, התינוקות ניסו להצליח יותר במשימה מאשר כשהחוקר לא פנה ישירות לתינוקות.

  • עוד באותו נושא:
  • הורות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully