וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיר עושה לכם "עור ברווז"? זה מה שזה אומר על המוח שלכם

1.10.2017 / 10:28

זה יכול להיות משפט שנוגע עמוק בנשמה, רצף תווים שמפעיל אתכם, או מנגינה שמזכירה רגע מהעבר. תחושת הצמרמורת מעצימה את החיבור הרגשי לשיר, אבל למה זה קורה? לחוקרים יש תשובה שאולי תפתיע אתכם

עור ברווז. ShutterStock
חוויה רוחנית?/ShutterStock

יש אנשים שקוראים לזה תקשור ומייחסים לזה חשיבות רוחנית, אחרים רואים בכך סימן לחיבור רגשי עמוק למוזיקה, אבל מה באמת עומד מאחורי תחושת הצמרמורת שעולה אחרי האזנה לשירים שעושים לנו את זה במיוחד? לכאורה, מדובר בתופעה שגרתית לגמרי, שלא צריכה להעסיק אותנו יותר מדי, אך מי שחווה אותה יודע שהיא גורמת לתחושה מיוחדת בגוף, שמפעילה את הרגש בצורה שונה וייחודית.

עוד בנושא:
יאללה, כפיים: כך מוזיקה משפיעה לכם על מוח
מוזיקה לרפואה: כך מצליחים צלילים לרפא את הנפש
שימו פוליקר: למה זה טוב להאזין לשירים עצובים?

אם גם אתם עסקתם בשאלה הזאת, אתם לא היחידים. חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד ניסו למצוא תשובה לשאלה המשונה. לטובת המחקר שלהם הם גייסו 237 בני אדם שמילאו שאלון מקוון שעסק במוזיקה, וכן מבחן אישיות קצר. מתוך נבדקים אלו, 20 אנשים בלבד נבחרו לעבור לשלב הבא בניסוי, בהם עשרה בלבד שדיווחו שהם חווים צמרמורת בהאזנה למוזיקה. השלב הזה כלל מבחני אישיות מפורטים יותר וסריקות הדמיה של מערכות סיבים במוח (DTI). זאת כדי להבין מה בדיוק מתרחש בתוך הראש כאשר חווים את תחושת הצמרמורת.

החוקרים גילו כי תחושת "עור הברווז" בהאזנה למוזיקה קשורה לקליפת השמיעה במוח (Auditory Cortex), כלומר האזור שמקבל את המידע מהאוזניים ומפענח אותו. הם ראו כי בקרב אנשים שחוו יותר את תחושת הצמרמורת, קיימים קשרים נוירולוגיים חזקים ורבים יותר בין אזור זה לבין מרכז הרגש במוח (אמיגדלה). הם גם ראו שהפעילות העצבית הכללית במרכז הרגש מואצת יותר מאצל נבדקים אחרים.

התקף אפילפסיה. ShutterStock
פעילות עצבית מוגברת במרכז הרגש במוח/ShutterStock

מה זה אומר? שאנשים אלו ככל הנראה מסוגלים לחוות מנעד רחב יותר של רגשות וגם חווים דברים בצורה אינטנסיבית יותר מהאדם הממוצע. זה אולי נתפס כמו יתרון בתיאוריה, אך יש לכך גם צד שלילי. אנשים אלו גם מתקשים לעיתים לווסת את הרגשות כראוי ולשלוט בהם. החוקרים אמרו שלמרות שהמחקר נמצא בשלב מוקדם יחסית, הם מאמינים כי ניתן יהיה להשתמש במידע הזה כדי לסייע לאנשים עם רגישות יתר ואפילו לטפל בהפרעות נפשיות.

עוד באותו נושא

חידודים חידודים: נמצאו הגורמים לעור ברווז ופטמות זקורות

לכתבה המלאה

מוזיקה תוציא אתכם מהדיכאון?

"אנחנו מקווים שהממצאים האלה ישפיעו על הטיפול בהפרעות דיכאון", אמר מוביל המחקר, מתיו סאצ'ס. על פי החזון שלו, ניתן בהחלט להשתמש במוזיקה כדי לטפל באנשים ולעזור להם לחוות רגשות חיוביים יותר. זאת לאחר שחוקרים מקנדה הוכיחו מוקדם יותר השנה כי ניתן בהחלט להשתמש במוזיקה כדי לשפר את מצב הרוח.

במחקר שלהם, השמיעו החוקרים 32 מנגינות שהלחינו במיוחד. המנגינות חולקו לארבעה סוגים – שמחות, שלוות, מפחידות ועצובות. הם גילו כי המנגינות השמחות והשלוות הצליחו להפעיל אצל הנבדקים אזורים במוח הקשורים לזכרונות שמחים, אשר השרו עליהם תחושות חיוביות. אז איזה מוסיקה תעזור לשפר את ההרגשה שלכם? לדברי החוקרים, שירים כמו Yellow Submarine של הביטלס או מנגד, הסימפוניה ה-41 של מוצרט בהחלט יעשו את העבודה. רוצים לצאת מהדכדוך? לחצו פליי על הסרטון:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully