וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבן בגודל של ביצת יען הוסרה משלפוחית של גבר

11.9.2017 / 14:07

גבר בן 64 הגיע לחדר המיון בלונג ביץ' כשהוא מתלונן על כאבים בצדו השמאלי. בדיקת סי.טי חשפה שבתוך השלפוחית שלו נמצאת אבן במשקל של 770 גרם. האבן הוסרה בניתוח

רופאים הסירו אבן בגודל של ביצת יען משלפוחית שתן של מטופל. The New England Journal Of Medicine, אתר רשמי
כך זה נראה בבדיקת הסי.טי/אתר רשמי, The New England Journal Of Medicine

רופאים בארצות הברית הסירו לאחרונה אבן בגודל של ביצת יען משלפוחית השתן של מטופל. הגבר בן ה-64 הגיע לחדר המיון בבית החולים סנט מרי שבלונג ביץ' עם תלונות על כאבים בצדו השמאלי של הגוף וקושי בהשתנה במשך 3 ימים.

בדיקת סי.טי גילתה שהוא סובל לא מאחת, אלא משתי אבנים בשלפוחית השתן שלו – אחת קטנה בשופכן שמחבר את כלייתו השמאלית לשלפוחית השתן, ועוד אבן בגודל מפלצתי בתוך השלפוחית עצמה. האבן היתה בעלת צורה עגולה, אורכה 12 סנטימטרים, רוחבה 9 סנטימטרים וחצי ועומקה 7 סנטימטרים וחצי. משקלה הגיע ל-770 גרם. זה אמנם לא בדיוק בגודל של ביצת יען שעשויה להגיע גם ל-15 סנטימטרים באורך ולשקול כ-1.5 קילוגרמים, אבל זה לא רחוק מזה. בשל הממצאים החריגים הללו, המקרה זכה להתפרסם בכתב העת הרפואי The New England Journal Of Medicine.

עוד בנושא:
הרופאים נדהמו: הגידול הסרטני הוא בכלל קעקוע
רופאים הוציאו 420 אבנים מכליה של חולה שאכל יותר מדי טופו
סרטן שלפוחית השתן: המחלה האנונימית שגובה קורבנות מדי שנה

רופאים הסירו אבן בגודל של ביצת יען משלפוחית שתן של מטופל. The New England Journal Of Medicine, אתר רשמי
האבן שהוסרה בניתוח, לאחר הוצאתה מגופו של החולה. כמעט בגודל של ביצת יען/אתר רשמי, The New England Journal Of Medicine

אבנים בשלפוחית השתן (שאין לטעות בינן ובין אבנים בכליות) נגרמות לרוב בשם מצב דלקתי בשלפוחית, שעלול להתפתח עקב התייבשות או מצבים אחרים שמובילים לשתן מרוכז מאוד, דבר שגורם להיווצרות גבישים בשלפוחית. אם זה נמשך לאורך זמן הגבישים הללו מתאחדים וגדלים לכדי אבן של ממש.

אבל לפני שאתם מתחילים לתהות האם ייתכן שגם אתם דוגרים על ביצת יען מבלי להרגיש בכלל, נרגיע ונעדכן שלרוב האנשים אין סיכוי לגדל אבנים עד למימדים כאלה מרשימים. במקרה של החולה הספציפי הזה ישנן נסיבות מיוחדות – הוא סבל בעברו מסוג אגרסיבי במיוחד של סרטן בשלפוחית השתן ולפני כעשר שנים הסירו הרופאים את השלפוחית שלו בניתוח והחליפו אותה בשלפוחית מלאכותית שנבנתה מרקמת המעי שלו, בהליך כירורגי המכונה Neobladder.

עוד באותו נושא

הפיתרון הכי כיפי לסובלים מאבנים בכליות

לכתבה המלאה
רופאים בחדר ניתוח. ShutterStock
חולים שעברו ניתוח ליצירת שלפוחית מלאכותית נמצאים בסיכון מוגבר למחלת אבנים בשלפוחית השתן/ShutterStock

חולים שעברו ניתוח Neobladder פגיעים במיוחד למחלת אבנים בשלפוחית השתן. לאורך השנים, תועדו מספר מקרים של חולים שעברו את ההליך הזה וסבלו מהיווצרות של אבנים בשלפוחית מבלי שהיו לכך סימפטומים או סימנים חיצוניים, מה שאיפשר להן להגיע למימדים עצומים עד שהחולה הבחין שמשהו אינו כשורה.

אחד המקרים הללו, שתועד בשנת 2004, תיאר מקרה של אישה שבשלפוחית השתן שלה נמצאה אבן בגודל של 10.5X7X7 סנטימטרים ובמשקל של 760 גרם. וב-2011 תועד מקרה של גבר שבתוך השלפוחית שלו נמצאו שלוש אבנים גדולות. על פי ספר השיאים של גינס, האבן הגדולה ביותר שהוצאה אי פעם משלפוחית שתן היתה באורך 17.9 סנטימטרים, רוחב 12.7 סנטימטרים, עומק 9.5 סנטימטרים ומשקלה הגיע לכמעט 2 קילוגרמים.

במקרה של החולה הנוכחי, הוא עבר ניתוח להסרת האבן העצומה מהשלפוחית שלו וכעת הוא יישאר במעקב כדי לוודא שלא יתפתחו עוד אבנים שיצליחו לגדול בלא מפריע למימדים חריגים בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully