וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נומופוביה: האם כל העולם מפחד מהדבר הזה?

4.9.2017 / 7:51

על תופעת ה-FOMO בוודאי רבים מכם כבר שמעתם, אבל הנומופוביה שבאה בעקבותיה הופכת למכה של ממש. חוקרים טוענים כי היא הפכה מדבקת ברחבי העולם והיא פוגעת לא רק בצעירים אלא גם במבוגרים. האם באמת קיימת חרדה מאיבוד הסמארטפון?

נשים מביטות בסמארטפונים בברזיל. AP
תופעה מדבקת עבור בני נוער ומבוגרים כאחד/AP

אם אתם חיים על כדור הארץ, אתם בוודאי מכירים את התחושה: שכחתם את הטלפון בבית ויצאתם לעבודה ואתם לא מסוגלים לחשוב עכשיו על שום דבר אחר מלבד החרדה שמישהו חיפש אתכם ולא הייתם שם כדי לענות. אם חשבתם ש-FOMO - Fear Of Missing Out (הפחד לפספס) היא התופעה הכי נפוצה שמגדירה את הדור החדש, הנומופוביה הגיעה בעקבותיה, רק שהיא משפיעה על בני נוער ומבוגרים כאחד.

עוד בנושא:
הטלפון הסלולרי מסגיר את כל הסודות הבריאותיים שלכם
מחקר חדש: מה סמסים עושים למוח שלנו?

פירושה של הנומופוביה היא חרדה מאיבוד מגע עם הטלפון הנייד כתוצאה משכחה, אובדן, סוללה ריקה, תקלה וכיוצא בזאת.‏ המונח, קיצור של המילים no-mobile-phone phobia (בעברית: חרדה באין טלפון נייד), נטבע במהלך מחקר של משרד הדואר הבריטי שנערך בשנת 2008 במטרה למפות את החרדות מהן סובלים משתמשי הטלפונים הניידים.

כעת, חוקרים מאוניברסיטת סיטי של הונג קונג ואוניברסיטת סונגקיונקואן בסיאול מזהירים כי הנומופוביה הופכת לתופעה מדבקת, והאנשים שמשתמשים בטלפון שלהם כדי לאחסן תמונות פרטיות ומידע אישי הם הנפגעים העיקריים. החוקרים ציינו כי כאשר 300 הסטודנטים שהשתתפו בניסוי נתבקשו לתאר את התחושות שלהם לגבי מכשיר הסלולרי שלהם, תשובות כמו "לבד" ו"כאב" העידו על רמות גבוהות יותר של נומופוביה.

אישה מתעמלת עם סמארטפון. ShutterStock
לא נפרדים לעולם/ShutterStock

"תוצאות המחקר שלנו מראות כי אנשים תופסים את הטלפונים כשלוחה שלהם והם נקשרים אל המכשיר רגשית", אמרו החוקרים. "אנשים חשים תחושות של חרדה וחוסר נעימות כשהם מופרדים מהמכשיר שלהם ומחקרים אף הראו כי זה עלול לגרום לעליה בקצב הלב ובלחץ הדם". מדענים מצאו גם כי אלו עם רמות נומופוביה גבוהה היו בסיכון גבוה יותר לסבול מכאבים בפרקי הידיים והצוואר.

מחקרים לא מעטים בחנו את ההשפעות החברתיות שנובעות מהשימוש העולמי המתרחב בטלפון הסלולרי. רובם ככולם הצביעו על העובדה שהטלפון הנייד מטשטש את הגבולות שבין הבית לבין העבודה, משפר את רמת הסינכרון והתיאום בין משימות ופעולות חברתיות, ומסייע לשמירת קשר בין בני אדם הרחוקים זה מזה‏. מנגד, נמצאו גם תלות והתמכרות למכשיר. רבים מאיתנו מתקשים לתפקד כהלכה כשהמכשיר אינו בסביבה ומורחק מהישג ידנו עד למצב של פגיעה באיכות החיים ותחושת לחץ משתק. הסימפטומים כוללים חוסר יכולת לכבות את הטלפון, בדיקה של הטלפון באופן אובססיבי, הטענה של הסוללה באופן מתמיד והליכה עם הטלפון לשירותים.

עוד באותו נושא

מנותקים: החרדה החדשה של העולם המודרני

לכתבה המלאה
סמארטפון מחובר למטען. ShutterStock
שלוחה של הגוף/ShutterStock

אבל האם מדובר בתופעה אמיתית בה הפרדות מהטלפון באמת גורמת לחרדה? לטענת חלק מהחוקרים, הכל תלוי במה שמאוחסן לכם על המכשיר. "אנשים לא משתמשים בטלפון רק כדי לדבר עם אחרים, אלא מדובר על מכשיר שמכיל אספקטים שונים מהחיים שלנו", הסבירו. אבל זה לא הכל. החוקרים מאמינים שזה בכלל ה-FOMO שגורם ליצירת הנומופוביה – אנשים פשוט חוששים להחמיץ או לא לראות מה קורה ברשתות החברתיות בזמן שהמכשיר לא לידם.

אם אתם מזהים את עצמכם בתוך הדפוס הזה ואתם לא מרוצים מזה שאתם שם, דעו שאפשר לנסות ולתקן. איך עושים זאת? משאירים את הטלפון בבית בכוונה לכמה שעות בכל פעם. בצורה זו תמנע הבהלה ותתרגלו להיפרד ממנו מדי פעם.

איך בכל זאת תדעו אם אתם מכורים? לטענת המומחים יש כמה קריטריונים שאתם צריכים לבדוק: האם זה הדבר החשוב ביותר בחיים שלכם? האם אתם מתכננים זמן מיוחד לגלישה בטלפון? האם קיימים תסמיני גמילה כשאתם מנסים להתרחק מהטלפון שלכם? והאם אתם משתמשים בטלפון כדי להעלות את מד הריגוש או דווקא בכדי להוריד חרדה? אולי לא כולנו נענה בחיוב על הקריטריונים האלה, אבל חלקנו בהחלט נוכל להזדהות עם הקושי הזה, והמודעות לבעיה בהחלט עשויה לעזור לשפר את המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully