וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטלפון הסלולרי מסגיר את כל הסודות הבריאותיים שלכם

16.11.2016 / 12:43

אם ייפול לידיים הנכונות (או הלא נכונות, תלוי איך מסתכלים על זה) הסלולרי שלכם יכול לגלות אילו תרופות אתם נוטלים, מה אתם אוכלים ובאילו תכשירי טיפוח אתם משתמשים – וזו אפילו לא פרצת אבטחה טכנולוגית

מערכת וואלה! News

בווידאו: עוד משהו שכדאי שתדעו על השימוש שלכם בסלולרי

בעידן בו החשש לפרטיות באינטרנט גובר, ואנשים חוששים מהפרטים האישיים שגלישה בטלפון הסלולרי עלולה להסגיר אודותיהם – נמצאה עוד פרצת אבטחת מידע, שיכולה לחשוף אתכם עד לרמת התרופות שאתם נוטלים, מוצרי הטיפוח בהם אתם משתמשים והאוכל שאתם אוכלים, והיא אפילו לא טכנולוגית.

חוקרים מאוניברסיטת סן דייגו בקליפורניה הצליחו להתחקות אחר הפרטים הכי קטנים בשגרת יומם של אנשים באמצעות בחינת המולקולות הייחודיות שהם משאירים על משטחי הטלפון הסלולרי שלהם. לפי החוקרים, ניתן יהיה לנצל ידע זה למספר שימושים, הן בעולם הרפואה והן בפלילים. ממצאיהם פורסמו אתמול בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences.


עוד בנושא:
תוציאו אותו מהכיס: סמארטפונים פוגעים באיכות הזרע
מחקר חדש: מה סמסים עושים למוח שלנו?
הטעות הדוחה שכולכם עושים בשירותים

סמארטפון. ShutterStock
חתימה כימית ייחודית שמורכבת מכימיקלים ומיקרובים/ShutterStock

אנו מותירים מאחורינו חתימות כימיות ייחודיות לנו על חפצים בהם אנו משתמשים מדי יום, שילוב של מולקולות ומיקרובים. חתימה זו מורכבת, בין היתר, מהחומרים הכימיים איתם אנו באים במגע, ורבים מהם נשארים בגופנו ועל עורנו, גם אם שטפנו ידיים.

החוקרים מבית הספר לרפואה והמכון למדעי הרוקחות באוניברסיטת סן דייגו החליטו לבחון מה הם יכולים לגלות על אנשים וסגנון חייהם בהתבסס על המולקולות שהותירו מאחור - החל מתזונה ושימוש במוצרי טיפוח, וכלה בנטילת תרופות ושימוש בתכשירים לדחיית יתושים.

במחקר השתתפו 39 מבוגרים בריאים, והחוקרים נטלו מהם ומהטלפונים הסלולריים שלהם מספר דגימות – ארבע דגימות נלקחו מהטלפון הסלולרי של כל משתתף, חפץ איתו אנו באים במגע תדיר מדי יום, ושמונה דגימות נוספות מיד ימין של כל נבדק. בסך הכל, נאספו במסגרת המחקר כ-500 דגימות.

החתימה הכימית מרכיבה פרופיל סגנון חיים

בשלב הבא, החוקרים ניתחו את המולקולות: הם פיענחו אותן באמצעות ספקטרומטר מסה - מתקן המודד את היחס בין המטען למסה של חלקיקים טעונים ומאפשר זיהוי חומרים, והשוו את המולקולות שאיתרו למאגר הפתוח לציבור ובו "אינדקס" של כלל המולקולות שזוהו. בהתאם לממצאיהם, ניסו החוקרים לבנות פרופיל סגנון חיים לכל משתמש.

חוקרת במעבדה. ShutterStock
החוקרים ניתחו 500 דגימות ובנו באמצעותן פרופיל אישי לכל נבדק/ShutterStock

"כל העקבות הכימיים הללו על הגוף שלנו יכולים לעבור לחפצים", אמר ד"ר פיטר דורסטין, ממובילי המחקר, לאתר המדע אאוריקה. "אז חשבנו לעצמנו: מה אם ננצל את הכימיה שאנחנו משאירים מאחורינו כדי לדעת יותר על סגנון החיים של בן אדם מסוים, באמצעות המוצרים בהם הוא משתמש ואותם הוא צורך?"

החוקרים הצליחו לזהות בין היתר את התרופות אותן נטלו הנבדקים – כולל תרופות אנטי דלקתיות וקרמים נגד פטריות, הם גילו מי עבר טיפולים בעקבות נשירת שיער, מי נוטל תרופות נוגדות דיכאון הם אפילו הצליחו לזהות עקבות של טיפות עיניים. בין מולקולות המזון שאיתרו מצאו פירות הדר, קפאין, תבלינים ועשבי תיבול. כמו כן, נמצאו עקבות של קרם הגנה מהשמש וחומר דוחה יתושים, שמחקר קודם שנערך באותה המעבדה גילה כי הם יכולים להישאר בגוף בהרכבם המקורי לפרק זמן ארוך של מספר חודשים.

התוצאות אישרו שאכן לכל אדם "חתימה" כימית מובהקת משלו, שניתן להבחין בינה ובין חתימות אחרות. "ב-69 אחוזים מהמקרים הצלחנו להתאים בצורה מושלמת את הפרופיל הכימי, הפרופיל המולקולרי על הטלפון והאדם שלו שייך הטלפון", כתבו החוקרים.

"על ידי ניתוח המולקולות שנותרו מאחור על הטלפונים, אנחנו יכולים לשער אם אדם הוא זכר או נקבה למשל, בעקבות השימוש במוצרי קוסמטיקה וצבע לשיער, אפשר לדעת אם הוא שותה קפה או בירה, אוהב אוכל חריף, או האם הוא מקבל טיפול נגד דיכאון. אם האדם משתמש בקרם הגנה מהשמש ודוחה יתושים, אנחנו יכולים להסיק שהוא מבלה זמן ניכר בחוץ. אלה דוגמאות כל מיני דברים שהצלחנו להתחקות אחריהם", אמרה ד"ר אמינה בוסלימני, אף היא מצוות המחקר.

אישה ישנה עם סמארטפון ליד המיטה. ShutterStock
הוא הולך איתכם לכל מקום והוא מגלה את כל הסודות שלכם/ShutterStock

החוקרים ממשיכים כעת ומרחיבים את המחקר שלהם עם שמונים נבדקים נוספים, ובחינת המולקולות הקיימות על הארנקים והמפתחות שלהם.

להתחקות אחר חשודים, לייעל ניסויים רפואיים

אז למה הידע הזה עשוי לשמש אותנו? קודם כל, המידע עשוי לסייע לחוקרים פליליים לבנות פרופיל לחשודים ולהתחקות אחר אורח חייהם. אך מעבר לכך, החוקרים מציעים שימושים נוספים בטכניקה, כמו מעקב אחר חשיפה לרמות זיהום אוויר ונטילת תרופות וכן, לצרכי ניסויים קליניים בתחום הרפואה.

היכולת לזהות את התרופות שאדם נוטל, מאפשרת לפקח ולבחון האם המטופל לוקח את התרופות שלו או לא והאם הן עובדות כראוי. כמו כן, ניתן יהיה לחלק את המשתתפים בניסויים קליניים לתת-קבוצות, כשההבדל ביניהן הוא האופן בו חילוף החומרים בגוף שלהם מתמודד עם התרופה. בעקבות אותן עקבות כימיות, אפשר יהיה לזהות נבדקים שגופם מעבד את התרופה טוב יותר, ולהתמקד בהם בניסויים. כמו כן, ניתן יהיה לעקוב אחר החשיפה לזיהום אוויר וחומרים כימיים מסוכנים, שהשפעתם השלילית הנרחבת על הבריאות נדונה בהרחבה במחקרים מהשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully