וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: מה סמסים עושים למוח שלנו?

30.6.2016 / 14:03

מסתבר שהטלפונים החכמים משנים לא רק את התקשורת בין בני אדם, אלא גם את הדרך שבה המוח שלנו עובד. השינוי, לפי מחקר חדש, יוצר מקצב שונה במוח שגורם לנו להתעסק בדבר אחד בלבד

מערכת וואלה! News

בווידיאו: כך המכשירים החכמים הופכים אותנו לגיבנים

אתם כבר יודעים שלסמס תוך כדי נהיגה זה דבר מסוכן, אבל זה עדין לא אומר שאתם לא עושים את זה מדי פעם. ייתכן שהכתבה הזו תעזור לכם להפסיק עם זה. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Epilepsy & Behavior מצא ששימוש במכשירים חכמים כדי לשלוח הודעות, לא רק עלול לסכן את החיים שלכם, אלא גם משנה את המקצב של גלי המוח.

המחקר החדש שכלל 129 נחקרים, ביקש לבדוק איך המוח שלנו עובד בזמן שליחת סמס. המוח של הנבדקים נסרק על ידי מכשיר ניטור שקרוי EEG שבודק את הפעילות החשמלית במוח. הבדיקה נארכה במשך 16 חודשים בהם הנחקרים נתבקשו לעשות פעילויות כמו לשלוח סמס, להקיש באצבעות ולדבר בטלפון. בנוסף, נערכו להם מבחנים קוגניטיביים ותפקודיים.

עוד בנושא:
בהייה בפלאפון שוברת לנו את הגב
שימוש בטלפון במיטה עושה אתכם שמנים
האם טלפנוים ניידים באמת מסרטנים?

במחקר התגלה כי אצל אחד מחמישה התגלה שינוי במקצב המוח כאשר סימסו. השינוי הזה לא התרחש בשאר הפעולות, כמו בדיבור או בתנועה. בנוסף, לא נמצא קשר לגיל או למין. השינוי הזה נמצא גם בשימוש באייפד, ולטענת החוקרים אחת הסברות היא שבגלל שמדובר במסכים קטנים יחסית, נדרש יותר פוקוס.

סקירת סי-טי של גולגולת ומוח. ShutterStock
משנה את פעילות גלי המוח/ShutterStock

המדענים ממרפאת מאיו שבפלורידה, לא ידעו להגיד למה מתרחש השינוי במקצב בגלי המוח, אבל הם משערים כי מדובר על מערכת תגמול. לדוגמה: הטלפונים החכמים שלנו מפעילים את מערכת התגמול במוח כשאנחנו בודקים אם קיבלנו הודעות או כשאנחנו קוראים מידע שמעניין אותנו. בפועל, זה מקפיץ לנו את רמות הדופמין במוח ומעודד אותנו לבדוק את המכשירים שלנו שוב ושוב. הקורטקס הקדם חזיתי – שאחראי על השליטה בדחפים – לא מצליח לעצור אותנו כשמדובר על נהיגה וסימוס במקביל.

ואכן לממצאים יש קשר לנהיגה תוך כדי סימוס. "יש כעת סיבה ביולוגית למה אסור לנו לסמס ולנהוג במקביל - שליחת הודעה יכולה לשנות את התנועה של גלי המוח", הסביר ד"ר וויליאם טטום, נוירולוג ועורך המחקר, "אנחנו מאמינים שהמקצב החדש הוא מדד אובייקטיבי של יכולת המוח לעבד מידע לא מילולי תוך כדי שימוש במכשירים אלקטרונים והוא מחובר לרגשות ולריכוז שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully