וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעם מר: הדרך המפתיעה שבה הקפה משפיע לכם על המוח

27.8.2017 / 12:15

האם קפה עובד כמו תרופת פלסיבו או שהוא באמת מעיר אותנו? מה ההשפעות שלו על הדיאטה שלנו? והאם אתם יודעים אם הוא בריא או לא? זה מה שהמחקר הנוכחי ניסה למצוא

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

בסרטון: עוד 5 עובדות מפתיעות על המשקה האהוב

בעבור רבים, קפה הוא הדבר הראשון שהם לוגמים לאחר שהם פוקחים את העיניים, הוא עוזר לצלוח נקודות קשות לאורך היום, מהווה תירוץ לפגישה, או סתם מעודד לקחת פסק זמן הכרחי. בגלל התפקיד המרכזי של הקפה בחיים שלנו, גם חוקרים רבים ניסו לבדוק האם הוא באמת מועיל או שמא מזיק לבריאות. בעוד שבמחקרים רבים נמצא שהקפה דווקא משפר מרכיבים שונים בבריאות, מחקר חדש מתריע מפני השפעה מפתיעה של הפולים המפורסמים על המוח שלנו.

עוד בנושא:
עזבו את הקפה: יש דרך הרבה יותר בריאה להישאר ערניים
כך הקפה של הבוקר יכול להאריך לכם את החיים
כמה זמן לפני השינה כדאי להפסיק לשתות קפה?

לטובת המחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קורנל בניו יורק ופורסם בכתב העת Food Science, גויסו 107 נבדקים שחולקו לשתי קבוצות שונות. קבוצה אחת קיבלה כוס קפה שמכילה 200 מיליגרם של קפאין – כמות גבוהה מהרגיל. הקבוצה השנייה צרכה קפה נטול קפאין המכיל כינין – תרכובת מרירה שיצרה טעם שאי אפשר להבדיל בינו לבין טעם הקפה המוכר. איש מהמשתתפים לא ידע אם המשקה שלו באמת מכיל קפאין או לא.

בשלב הראשון של הניסוי, התבקשו הנבדקים לדרג את רמת המרירות של המשקה שלהם, שעל פי החוקרים, הייתה זהה בשתי הגרסאות. הנבדקים שצרכו קפאין, דירגו את המשקה שלהם כמר יותר בהשוואה לאלו ששתו קפה נטול קפאין. בנוסף, נתנו החוקרים לשתי הקבוצות תמיסת סוכרוז וביקשו לדרג את מידת המתיקות שלה. אלו שצרכו קפאין דירגו את התמיסה כפחות מתוקה בהשוואה לקבוצה השנייה שצרכה קפה ללא קפאין.

כוס קפה. ShutterStock
הקפה משפיע על טעם המאפה?/ShutterStock

"כשאתם שותים קפה עם קפאין, הוא משנה את האופן שבו אתם תופסים טעמים, למשך כל הזמן שבו הקפאין משפיע על הגוף", הסביר מוביל המחקר, רובין דנדו, מומחה למדעי המזון באוניברסיטת קורנל. עוד לפני מחקר הנוכחי היה ידוע כי הקפה חוסם קולטנים במוח לכימיקל בשם אדנוזין – שאחראי על הרגעת הגוף ומערכת העצבים לפני השינה.

בעבר גילו מדענים אחרים כי חסימת קולטנים אלו אכן תורמת לשיפור הערנות, אולם עכשיו דנדו וצוותו מאמינים כי חסימה זו פוגעת גם באופן שבו אנחנו חווים את נוכחותם של טעמים – בדגש על הטעם המתוק. הצוות מאמין כי חסימת הקולטנים גורמת לנו לצרוך כמויות גבוהות יותר של סוכר לאחר שתיית הקפה, באופן שעלול להגביר את הסיכוי להשמנת יתר.

הקפאין באמת מעורר?

בחלקו השני של הניסוי, נשאלו הנבדקים על מידת הערנות שלהם לאחר צריכת הקפה או המשקה נטול הקפאין. באופן מפתיע, (או לא, תלוי את מי שואלים) כל הנבדקים דיווחו על עלייה במידת הערנות לאחר צריכת המשקה. מנגד, מעטים הצליחו לנחש בהצלחה אם צרכו קפאין, ומה הייתה הכמות שלו במשקה שלהם.

עייפות במשרד. ShutterStock
"רק המחשבה שעשינו פעילות שגורמת לנו להיות ערניים יותר, גורמת לנו להיות ערנים יותר"/ShutterStock

הממצאים האלו הובילו את החוקרים למסקנה שהקפה משפיע על כולנו ממש כמו תרופות פלסיבו. "זה כמו במקרה של הכלב של פבלוב", הסביר דנדו, בהתייחסות לניסוי המפורסם שבו המדען נהג לצלצל בפעמון בכל פעם שהאכיל את הכלב שלו, ולאחר זמן מה הכלב הזיל ריר לאחר כל צלצול, גם אם לא קיבל מזון. "הפעולה של שתיית הקפה – עם הארומה והטעם, בדרך כלל מלווה בתחושת ערנות מוגברת, ולכן הנבדקים הרגישו ערניים גם אם לא צרכו קפאין כלל. זה מראה שרק המחשבה שעשינו פעולה שגורמת לנו להיות ערניים יותר, גורמת לנו להיות ערניים יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully