וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התבלין שמסייע להלחם בסרטן שפוגע בעיקר בתינוקות

7.8.2017 / 13:41

שילוב בין החומר הפעיל בתבלין הצהוב ובין ננו-חלקיקים מסמן פריצת דרך אפשרית לטיפול בסרטן האכזרי, שפוגע בעיקר בילדים עד גיל 5 ופעמים רבות מתגלה כעמיד לתרופות הקונבנציונליות

שורש כורכום. נמרוד סונדרס
מצליח במקום שבו תרופות הסרטן נכשלו/נמרוד סונדרס

דרך חדשה להלחם בנוירובלסטומה – הסרטן הנפוץ ביותר בקרב תינוקות ופעוטות – באמצעות שילוב של ננו-חלקיקים חמושים ברכיבים המצויים בכורכום.

את הכורכום אנחנו רגילים למצוא במטבח שלנו, על מדף התבלינים, אבל בשנים האחרונות מתברר שכורכומין - כימיקל שהוא מכיל בתוכו באופן טבעי, הוא בעל סגולות רפואיות רבות. בין השאר מתברר כעת שהוא הפגין ביצועים מבטיחים בהשמדת תאים גידוליים של סרטן מסוג נוירובלסטומה, שהפגינו עמידות לתרופות אחרות.

עוד בנושא:
כורכום יעזור לכם להיפטר מטראומות עבר
מחקר חדש: 90% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה
איך קורה שמאבחנים סרטן בטעות?

ילד מאושפז בבית חולים. ShutterStock
יותר יעיל מכימותרפיה, פחות תופעות לוואי/ShutterStock

אם החוקרים יצליחו לפצח כיצד ניתן לתרגם את התגלית הזאת לטיפול מלא ובטיחותי, אפשר שזאת תהווה אופציה טיפולית פחות רעילה ובעלת פחות תופעות לוואי לא נעימות עבור החולים, בהשוואה לאלטרנטיבות המסורתיות הקיימות כיום, כמו כימותרפיה – יתרון משמעותי, במיוחד כשהמטופלים הם ילדים רכים בשנים.

עוד באותו נושא

כל מה שבריא בכורכום

לכתבה המלאה

טיפול חדשני ולא רעיל

"המקרים המסוכנים יותר של נוירובלסטומה מתבררים לעתים כעמידים לטיפולים המסורתיים, ובמקרים אלו סיכויי ההישרדות עלולים להיות עגומים ביותר", אומרת תמרה ג'. ווסטמורלנד, החוקרת שהובילה את המחקר באוניברסיטת סנטרל פלורידה. "המחקר הזה מדגים שיטה חדשנית לטיפול בגידול מהסוג הזה, ללא הרעילות של טיפולים אגרסיביים, שעלולות להיות להם גם השלכות מאוחרות על בריאותו של המטופל", הוסיפה.

שימוש בכורכומין כדי להלחם בסרטן הוא לא קונספט חדש, אולם האתגר תמיד היה להפוך את החומר לתרופה, בשל המסיסות הנמוכה שלו והעובדה שהוא אינו יציב. השימוש בננו-חלקיקים עשוי להיות הפיתרון לזה.

במהלך המחקר, שפורסם בכתב העת Nanoscale, הכורכומין הורכב על ננו-חלקיקים של תחמוצת צריום וצופו בחומר שנקרא דקסטרן. חלקיקים אלו הצליחו לגרום להרג תאי סרטן נוירובלסטומה בשיעור משמעותי, בזמן שעל תאים בריאים כמעט שלא היתה להם השפעה – שילוב אידיאלי בתרופה לטיפול בסרטן. והממצא המרשים יותר אפילו, הוא שהננו-חלקיקים היו יעילים יותר בפעולתם נגד תאים מסוג מסויים, שנמצא כעמיד במיוחד לתרופות – תאים שלהם גן MYCN מוגבר.

יד של מבוגר מחזיקה יד של ילד חולה עם אינפוזיה. ShutterStock
אתגר הכורכומין - איך להפוך אותו להשמיש אותו בתרופות?/ShutterStock

סרטן מסוג נוירובלסטומה הוא קשה מאוד לטיפול בדרך כלל, לכן התוצאות הראשוניות הללו מסמנות התחלה מאוד מבטיחה עבור הטיפול בננו-חלקיקים. מדובר בסרטן שלרוב מתפתח באזור הכליות ופוגע בכ-700 בני אדם מדי שנה בארה"ב בלבד, מרביתם ילדים מתחת לגיל 5. סרטן זה נמצא כעמיד במקרים רבים לרוב התרופות נגד סרטן ונוסף על כך הוא ידוע כמעלה מאוד את הסיכוי לסבול מסיבוכים בריאותיים גם במקרים שבהם הטיפול כן מצליח, והמחלימים ממנו סובלים פעמים רבות מבעיות כמו אובדן שמיעה ונכויות אחרות. כמו כן, שיעורי החזרה שלו הם יחסית גבוהים.

החוקרים בדרך לצעד הבא

מחקרים עדכניים נוספים בחנו את האפשרות להשתמש בננו-חלקיקים כדי לטרגט גידולים במוח ביעילות רבה יותר. זאת, בשל יכולתם של החלקיקים הזעירים לחדור את מחסום הדם-מוח ולהגיע גם למקומות אחרים שאליהם תרופות קונבנציונליות לא מצליחות להגיע. הצעד הבא של החוקרים הוא לבדוק את ממצאיהם בניסויים על בעלי חיים, ולראות האם הם מצליחים לשחזר את אותן תוצאות חיוביות שהושגו בבדיקות המעבדה. "אנחנו מלאי תקווה שבעתיד נוכל לעשות שימוש בננו-חלקיקים כדי להתאים באופן אישי את הטיפול בחולים באופן שיפחית עבורם את תופעות הלוואי", אמרה החוקרת ווסטמורלנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully