וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כורכום יעזור לכם להיפטר מטראומות עבר

22.1.2015 / 8:30

כבר כמה שנים שבעולם התזונה יודעים ששילוב כורכום בתפריט תורם המון לבריאות, עכשיו גם בעולם הפסיכולוגיה רוצים ליהנות מתבלין הפלא הצהוב, ונראה שהם מאוד קרובים לזה

שורש כורכום. ShutterStock
שורש כורכום. משפיע גם על המוח/ShutterStock

כבר כמה שנים שידוע כי כורכום הוא תבלין שמוסיף הרבה מאוד בריאות, מיכולות אנטי דלקתיות ועד האטה בהתקדמות של מחלת האלצהיימר – לתבלין הצהוב יש הרבה יתרונות. כעת מחקר חדש מגלה כי כורכומין (הרכיב הפעיל בכורכום) יכול לסייע גם בהעלמת זיכרונות רעים וטראומות עבר.

במחקר, שפורסם בכתב העת Neuropsychopharmacology, נתנו החוקרים לחולדות מזון מועשר בכורכמין, הרבה מאוד כורכמין, ובחנו את ההשפעה שלו על המוח שלהם. התוצאות של המחקר מבטיחות עתיד חדש בטיפול בפוסט טראומה (הפרעת דחק בתר?חבלתית, PTSD).

עוד בנושא:
3 מתכונים בריאים עם כורכום
אגוז מוסקט במקום אקמול? משככי כאב טבעיים

הכורכומין הגביל את זיכרון הפחד

במחקרי עבר נמצא כי לכורכמין יש השפעה שיכולה להאט את ההתקדמות של מחלות ניווניות, דוגמת אלצהיימר. במחקר הנוכחי ניסו חוקרים מהאנטר קולג' ואוניברסיטת ניו יורק לבדוק אם היתרון הזה יכול לסייע גם לנפגעי פוסט טראומה. כדי לבחון את זה הם האכילו קבוצת חולדות אחת במזון מועשר בכורכומין, וקבוצה אחרת במזון רגיל. לאחר מכן הם יצרו התניה אצל החולדות כך שהן יפחדו מצליל מסוים (זיכרון רע). לאחר שההתניה נוצרה, החוקרים בחנו את מבנה המוח שלהן.

החוקרים גילו כי לחולדות שאכלו כורכומין לקח הרבה יותר זמן להיזכר בזיכרון הרע כאשר הצליל הושמע, ומכאן הם הסיקו כי לרכיב הזה היה תפקיד בריסון ההצפה של הזיכרונות הרעים. "הכורכומין מנע ביעילות את ההצפה של זיכרון הפחד, והאפקט שלו היה ארוך טווח", אמר ד"ר גלן שאפ, אחד מעורכי המחקר ומרצה במחלקה לפסיכולוגיה בהאנטר קולג'.

כורכום. barbara dudzinska, ShutterStock
תבלין אנטי דלקתי/ShutterStock, barbara dudzinska

עדיין לא ידוע מדוע ואיך הכרוכומין משפיע על הזיכרון, אבל ד"ר שאפ מעריך כי התכונה האנטי-דלקתית של כורכום היא שמשפיעה גם על הזיכרון. כורכומין מעכב סינתזה של חומרים יוצרי דלקת, ולכן יש לו שימוש רב במקרים של דלקות מפרקים שגרוניות, דלקת בקרנית העין ועוד. בשל הסגולות האנטי דלקתיות האלה, כורכום יעיל גם בהאטת בהתקדמות של מחלת האלצהיימר. בנוסף, במחקרים שבוצעו בקרב עכברי מעבדה נמצא שכורכום עוזר בעיכוב התפתחות מחלת הטרשת הנפוצה. ד"ר שאפ סובר כי היכולות הללו יעילות גם לטיפול בפוסט טראומה.

בקרוב: כורכום בשילוב של טיפול פסיכולוגי

המחקר המדובר מאוד מבטיח, אך עדיין לא ניתן להסיק ממנו בוודאות על יעילות בטיפול בכורכום בבני אדם. עם זאת תוצאותה מחקר היו כה מובהקות ומבטיחות, שעורכי המחקר מתכננים להתחיל בקרוב ניסויים בבני אדם.

חיזוק ושימור של מידע בזיכרון לטווח ארוך הוא תחום חם בעולם המדע בתקופה האחרונה. המחקר החדש מתווסף לשורה של מחקרים בתחום, ומראה כי כורכומין מתערב בפעילות של תהליכים תאיים במוח שהם קריטיים לאחסון זיכרון לטווח ארוך. לדברי שאפ, טיפול ממוקד בכורכום בעת התמודדות פסיכולוגית עם טראומות עבר יכול להפוך את הטיפול ליעיל יותר.

אורז עם כורכום. ShutterStock
תזונה עשירה בכורכום לא תספיק/ShutterStock

במהלך המחקר החוקרים נתנו לחולדות גרם כורכומין לכל קילוגרם. לבני אדם זה אומר בממוצע 68 גרם כורכומין ליום - לא משהו שאפשר להשיג בתזונה, אפילו לא הודית. החוקרים השתמשו במינון כה גבוה מכיוון שכורכומין לא נספג טוב לגוף, וזה גם החיסרון המרכזי של התרופה הטבעית הזו. בנוסף, אף שהוספת כורכום לכל תבשיל זה רעיון מצוין ובריא, בפועל התבלין מכיל רק 3% כורכומין. לדברי החוקרים, אחד האתגרים של המדע בתקופה הקרובה יהיה ליצור מיצוי שמאפשר לקבל את כל הטוב הקיים בכורכומין. בינתיים, חובבי הבריאות בארץ ובעולם מסתפקים בכדורי כורכום טבעיים שמציפים לאחרונה את בתי הטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully