וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: לעיסת מסטיק יכולה לסייע להחלמה מניתוח קיסרי

6.6.2017 / 10:15

יולדות שעברו ניתוח קיסרי יודעות לצפות לכאבים בחתך הניתוחי, אך מופתעות לגלות שמה שמייסר אותן יותר מכל ביממות הראשונות לאחר הניתוח מגיע בכלל ממקור אחר ובלתי צפוי. מחקר חדש טוען שגם הפיתרון לכאבים הללו הוא לא ממש שגרתי

ניתוח קיסרי. ShutterStock
החתך הוא לא הדבר היחיד שכואב/ShutterStock

אחת מתופעות הלוואי השכיחות בקרב יולדות בניתוח קיסרי היא שבעקבות הניתוח הן סובלות מהאטה משמעותית או עצירה של תנועת המעיים, דבר שעשוי לגרום לעצירות ואף לחסימת מעי. מצב רפואי מוכר זה עלול לגרום ליולדת לסבול מכאבי בטן, בחילות, עצירות ואי נוחות קשה. מחקר שפורסם לאחרונה טוען שדווקא לעיסת מסטיק עשויה לספק מזור לפחות לחלק מהתסמינים הלא נעימים הללו.

המחקר שפורסם הוא למעשה מטה אנליזה של 17 מחקרים, שבהם השתתפו במצטבר יותר מ-3,000 נשים. במוקד האנליזה עמדה השאלה המעט מביכה – כמה זמן לקח לנשים לאחר ניתוח קיסרי להוציא גזים ממערכת העיכול. אבל כפי שהסביר ד"ר וינצ'נזו ברגלה, רופא נשים והחוקר שריכז את המטה-אנליזה הנוכחית, בראיון לאתר Medical Daily , שחרור גזים לאחר הניתוח הוא אינדיקציה חשובה לתפקוד תקין של המעיים.

עוד בנושא:
אגן צר, ראש גדול: כך ניתוחים קיסריים משנים את האבולוציה
בשורה ליולדות: מחקר חדש עשוי לצמצם ניתוחי חירום קיסריים
האם ניתוח קיסרי מעלה את הסיכון לאוטיזם?

אישה לועסת מסטיק. ShutterStock
במקום משכך כאבים? מסטיק/ShutterStock

ברוב המחקרים שנסקרו, הנשים לעסו מסטיק בטווח של שעתיים לאחר תום הניתוח, והן התבקשו ללעוס מסטיק במשך 15-30 דקות, שלוש פעמים ביום. הנשים שלעסו מסטיקים על פי ההנחיות הוציאו גזים מהר יותר – בדרך כלל בטווח של 23 שעות מהניתוח. זאת, בהשוואה לקבוצת הביקורת שבה נרשם ממוצע של 29.5 שעות מהניתוח.

ד"ר ברגלה סבור שלעיסת מסטיק יעילה בהקשר זה משום שהיא מערימה על הגוף וגורמת לו לחשוב שהוא אוכל, דבר שמעודד ייצור רוק ושולח אותות למערכת העיכול שהגיע הזמן להתחיל לעבוד.

חסימת מעיים אינה מצב ייחודי ליולדות בניתוח קיסרי והיא עשויה להופיע גם לאחר ניתוחים מסוגים שונים, כמו גם כתוצאה ממחלות כמו קרוהן, פרקינסון ואפילו סרטן, או כתופעת לוואי של תרופות מסויימות. במקרה של יולדות בניתוח קיסרי, הסיבה שהן סובלות מחסימת מעיים היא כתוצאה ממצב דלקתי שנוצר עקב פתיחת חלל הבטן בניתוח.

עוד באותו נושא

כל מה שצריך לדעת על ניתוח קיסרי

לכתבה המלאה
ניתוח קיסרי. ShutterStock
הגזים יכולים להתבטא גם בכאבים עזים באזור החזה ובכתפיים/ShutterStock

רוב הנשים מצפות לחוות כאבים בעקבות הניתוח והחתך בבטן, אך רבות מהיולדות בקיסרי אינן חושבות שכאבי גזים יהיו מנת חלקן ביממות הראשונות לאחר הניתוח. כאבי הגזים יכולים להתבטא באזור הבטן, אך לעתים הם גם נודדים מעלה ויוצרים לחץ וכאבים בכתפיים. הסיבה לכך היא חוסר התפקוד של המעיים, שלא מעבירים את הגזים ומסייעים להם לצאת מהגוף באופן התקין וגורמים להם לעלות מעלה אל אזור בית החזה והכתפיים. משככי כאבים ותרופות להקלה על גזים עשויים לסייע ולהקל על כאבן של היולדות המחלימות מקיסרי. וכעת, ישנו אמצעי נוסף שיכול לעזור – מסטיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully