וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרנבל יום הולדת? כך תחגגו לילדים באופן שפוי ורציונלי

2.6.2017 / 7:36

אם אתם מוצאים את עצמכם מתכננים לילד 5 מסיבות, או מחפשים מפעילה בסגנון אלזה ליום הולדת שנה – כנראה שקצת נסחפתם (כמו הרבה הורים אחרים). קרן יטיב מסבירה איך לחגוג ימי הולדת מאוזנים, ואיך לוודא שאתם לא הופכים את עצמכם לעיקר

צילום מסך

יש לילד יומולדת, מזל טוב! ההתרגשות אכן גדולה. אז ככה: נעשה לו חגיגה בגן, עם הורים כמובן, חגיגה בבית לילדי הגן, חגיגה עם הצד שלו במשפחה, חגיגה עם הצד שלי במשפחה, וכמובן - חגיגה עם החברים שלנו, שמתים על הקטנצ'יק מהיום שהוא נולד. אה, זה יוצא חמש מסיבות יומולדת. זה לא יותר מדי? אומנם השיר קובע ש"יום הולדת יש רק פעם בשנה", אבל נראה כי נושא חגיגות יום ההולדת לילדים יצא משליטה, וימי ההולדת נחגגים שוב ושוב. בואו נדבר על זה.

עוד בהורה מלווה:
הפעם הראשונה שלכם: הצצה לרגעים הכי מרגשים בהורות
5 שאלות שעליכם ללמד את ילדיכם לשאול את עצמם כשהם בבעיה
אמא אש ואבא אדמה: איזה סגנון הורות הכי מתאים לכם

כשהילד סובל במסיבת יום ההולדת שלו

כאשר חוגגים לילד יום הולדת בגן, יש לו הזדמנות, גם אם הוא ילד שקט ומופנם שפחות בא לידי ביטוי במהלך השנה, להיות במרכז החגיגה ולזכות בתשומת הלב המלאה של הילדים ושל הצוות. להורים יש הזדמנות לראות את העשייה בגן, את ההווי שנוצר בגן סביב ימי ההולדת ואת ילדם חבוק ונאהב על ידי הילדים האחרים. אולם האם הילדים תמיד נהנים במסיבת יום ההולדת שלהם בגן?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ילדה עצובה ביום הולדת. ShutterStock
גם הילדים הכי שובבים יכולים לקבל "רגליים קרות" ביום ההולדת/ShutterStock

ילדים רבים משתתקים וקופאים מול תשומת הלב האינטנסיבית, המופנית כלפיהם, ומול הציפיות הברורות של כל הסובבים אותם ל "מפגן יכולות" שלהם, והם מתכנסים בעצמם, עולים על הברכיים של ההורים, ומסרבים לרדת מהם ולשתף פעולה. זה יכול לקרות גם לילדים מוחצנים, שמשתתפים בכל פעילויות הגן בדרך כלל ומקבלים רגליים קרות ביום הולדתם.

חוויה כזו מייצרת לחץ על הילד, שמרגיש שהוא מאכזב את הסובבים אותו, על ההורים, שלא מבינים מה קורה לילד שלהם ונהיים מודאגים שמא ככה הוא מתנהג כל השנה בגן, על הצוות שלא מבין מדוע הילד לא משתף פעולה וחושש מה חושבים ההורים על ההתנהלות בגן, וגם על הילדים האחרים, שמרגישים שיש מתח ועניין כלשהו אצל המבוגרים ולא תמיד יכולים להבין את התחושות האלו.

אם אתם יודעים שילדכם מופנם וסגור, או שאינו אוהב רעש והמולה, אם הוא נלחץ כשתשומת הלב מופנת אליו או מגיב לא טוב לשינויים בשגרת יומו, כדאי לשקול לערוך לו יומולדת צנוע וקטן בגן, ללא נוכחות ההורים, על מנת לא להקשות עליו יותר.

להתאים את המסיבה לגיל הילד

אם בעבר חגגנו יומולדת לילד פעם אחד, מקסימום פעמיים - לילדים ולמשפחה, היום החגיגות פשוט לא מפסיקות. אין ספק שיום הולדת הוא אירוע חשוב ומרגש, שכל הילדים מצפים לו בקוצר רוח. אז בואו נעשה קצת סדר.

גילאי שנה - שנתיים:
חגיגת יום הולדת בגילים האלה היא הרבה יותר משמעותית ומרגשת להורים מאשר לילדים. כל האירועים שנעשה בהקשר ליום ההולדת הם עבורנו, ילד כה צעיר אינו זקוק לכל כך הרבה אירועים וחגיגות. כדאי להיות מודעים לצורך שלנו בחגיגות האלו ולבדוק מה הוא ממלא עבורנו.

אם החלטתם לחגוג כמה פעמים, רצוי לשים לב שאורך המסיבה לא יעלה על כשעה-שעה וחצי מפני שזה יקשה על הפעוט. אם הפעוט שלכם פוחד ממפגש עם אנשים רבים שזרים לו, כדאי לחשוב על יום הולדת מצומצם שיכלול רק אנשים שמוכרים לו היטב ולשקול הפחתה בכמות החגיגות.

עוגת יומולדת עם נר. ShutterStock
התאימו את החגיגה לגיל הילד/ShutterStock

גיל שלוש:
בגיל הזה הילד מתחיל לצפות ליום הולדתו ולחגיגה שתהיה סביבו. הילדים מתלהבים מדברים קטנים כמו ארטיק, עוגה ובועות סבון, ואינם זקוקים או מעוניינים בהפקות ענק. כדאי לזכור כי ישנם ילדים רבים בגיל הזה, שמפחדים מליצנים, בובות גדולות, בלונים וכדומה.

גילאי ארבע ומעלה:
כאשר הילד הוא בן ארבע ומעלה כדאי להחליט יחד איתו על סוג המסיבה שהוא היה רוצה שתהיה לו, תוך שאנו מתייחסים ליום ההולדת בפרופורציות הנכונות ומעבירים את המסר שגם ביום ההולדת שומרים על איזון ומינון בכל הנוגע להשקעה באירוע.

מפעילה ומתנפחים ביום הולדת שנה? לא הגזמנו?

מדהים לראות כיצד מסיבות יום ההולדת לילדים הפכו למפגן ראווה של "הכי גדול, הכי יקר, הכי מושקע". מסיבות ימי הולדת, גם לילדים צעירים מאד בני שנה ושנתיים, הפכו להיות מושקעות מאוד, מושקעות מדי. הורים מחליטים על נושא - 'יום הולדת נסיכות' או 'יום הולדת שודדי ים' או 'יום הולדת כדורגל' - ומתחילים בהכנות חודשים רבים מראש. העוגה חייבת להיות נורא מושקעת, מבצק סוכר, עם נושא החגיגה עליה, האוכל חייב להיות מוקפד, הכלים חייבים להתאים לנושא, צריך לקנות בגדים ונעליים חדשים לאירוע, להזמין מפעיל, או לדאוג למוזיקה מתאימה - הפקת ענק שלא הייתה מביישת בר מצווה.

כאשר אנו מייצרים עבור הקטנטן שלנו יום הולדת בסדר גודל כזה, אנו מרימים את רף הריגוש מעלה, ויוצרים מצב שבו כל יומולדת יצטרך להיות מיוחד, מקורי, מושקע, מרשים ויקר יותר מקודמו. בנוסף, אנו מייצרים תחרות עם הורים אחרים בניסיון להרשים בהפקה שלנו, מה שייצר עלינו לחץ נוסף בבוא יום ההולדת הבא.

ילד חוגג יום הולדת. ShutterStock
ומה יהיה בשנה הבאה?/ShutterStock
"ילדים נהנים מדברים קטנים, שמשמחים אותם ולא זקוקים להפקות הענק. ישנם ילדים שאפילו חוששים להיות במרכז הפקה שכזו"

חשוב להבין שאין גם שום קשר בין כמות הכסף והמשאבים שהושקעו בחגיגה לבין הנאתו של הילד הצעיר ממנה. ילדים נהנים מדברים קטנים, שמשמחים אותם ולא זקוקים להפקות הענק. ישנם ילדים שאפילו חוששים להיות במרכז הפקה שכזו, או חוששים ממפעילה קולנית ואנרגטית או מכמות המוזמנים. יש ילדים שיירתעו מהאוכל המושקע והיקר, או יבכו כשיחתכו להם את העוגה המרשימה וינסו לחלק לאורחים.

לעיתים קרובות הורים חושבים, שאם לא יפיקו לילד הצעיר שלהם מסיבה מושקעת וגרנדיוזית כמו של שאר הילדים, הדבר יפגע במעמדו החברתי ובביטחון העצמי שלו – אבל גם זו טעות. ילדים צעירים אינם יודעים להבדיל בין מי שיש לו לבין מי שאין לו או מי שלא מראה מה יש לו. הם אינם מתרשמים יותר מהפקה גדולה לעומת יום הולדת צנוע. הביטחון העצמי של הילד הצעיר נבנה על ידי הקשר עם ההורים, תשומת הלב, העידוד שהוא מקבל מהם והתחושה ש"רואים אותי" - ולא מהכסף שמושקע ביום הולדתו.

אותך אני לא מזמין ליומולדת שלי

ימי הולדת הם לעיתים קרובות מפגן של כוח חברתי עבור הילדים, והם מחליטים את מי הם רוצים להזמין ליום הולדת שלהם ואת מי לא. לעיתים מחליטים להזמין רק חלק מהילדים בשל אילוץ אובייקטיבי - אין מספיק מקום פיזי בבית להזמין את כל הילדים או שאין תקציב כדי לערוך מסיבה גדולה, ולעיתים זה נעשה בשל שיקול דעת לקוי של הילד - 'הוא לא חבר שלי, אז אני לא מזמין אותו', 'הילדה ההיא דחפה אותי במגלשה, אז היא לא תוזמן' וכדומה. כך, מסיבות יום ההולדת הופכות לסלקציה חברתית עבור הילדים וחווית הדחייה לילדים שלא מוזמנים אליהן היא עצומה, כזו שנחרטת בנשמה לשנים רבות.

ילדה בוכה. ShutterStock
אל תתנו יד לחרמות/ShutterStock

חשוב מאוד לא לאפשר מצב שבו מיעוט ילדים לא מוזמן למסיבה. אם יש קושי אובייקטיבי להזמין את כל ילדי הגן אפשר להזמין רק את הבנות או רק את הבנים, או לצאת מהקופסה ולחשוב על יומולדת במקום גדול יותר, כמו באיזו פינה בטבע או יומולדת צנוע יותר בתקציבו כך שיוכל לכלול את כל הילדים. אם הוחלט שיום ההולדת הוא לכולם – אז כולם צריכים להיות מוזמנים, ולהורים ולמסרים הברורים וההחלטיים שלהם יש חשיבות עצומה בגילאים האלו.

אם ילד היומולדת בדיוק רב עם ילד אחר, מסיבת יום הולדת היא הזדמנות טובה להתפייסות ומחילה. הילד החוגג יזמין את הילד שנמצא איתו בריב ויצא גדול ובוגר, ובעל ערכים כמו חברות, יכולת סליחה, נתינה ונדיבות לב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully