וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה ככל הנראה החיסרון הכי מפתיע שיש לקיצורי קיבה

25.5.2017 / 13:14

מחקר בדק ומצא כי אנשים שעברו ניתוח לקיצור קיבה חשופים יותר לבעיות אלכוהול בהמשך. אחת הסיבות היא סוג הניתוח שבו בחרו, אבל זה לא נגמר שם

צילום מסך

במשקל 500 ק"ג: האישה השמנה בעולם בדרך לניתוח לקיצור קיבה

בוודאי כבר שמעתם על אנשים רבים שעברו ניתוח לקיצור קיבה והעלו את המשקל שירדו, אבל על תופעת הלוואי הזו ככל הנראה לא שמעתם. על פי מחקר מאוניברסיטת פיטסבורג שהתפרסם בכתב העת Obesity and Related Diseases קרוב ל-21 אחוזים מהאנשים שעברו ניתוח לקיצור קיבה, פיתחו התמכרות לאלכוהול בשנים שאחרי. הסיבות? ובכן, יש כמה.

המחקר עקב אחרי 2,348 גברים ונשים שעברו ניתוח לקיצור קיבה בעשרה בתי חולים שונים ברחבי ארה"ב. אחרי 7 שנים, 21 אחוזים מאלה שעשו ניתוח מעקף קיבה (Laparoscopic Roux-en-Y Gastric Bypass) פיתחו בעיית התמכרות לאלכוהול, בהשוואה ל-11 אחוזים מאלה שערכו ניתוח טבעת מתכווננת (AGB-Adjustable Gastric Banding). ניתוח מעקף קיבה נחשב לנפוץ ביותר וכ-60-70 אחוזים מהניתוחים מתקיימים בשיטה זו. הוא נחשב גם יעיל יותר בהורדה במשקל.

עוד בנושא:
למה אנשים שמורידים במשקל הכי מתגעגעים?
האם ניתוח לקיצור קיבה הוא האינסולין החדש?
קיצור קיבה יעשה אתכם בריאים יותר?

קוקטיילים. ShutterStock
מחליפים התמכרות אחת באחרת?/ShutterStock

"ידענו שיש עליה במספר האנשים שחווים בעיות בצריכת אלכוהול בשנתיים הראשונות שלאחר הניתוח, אבל לא ציפינו שהמספרים יעלו ככל שהשנים עוברות", הסבירה עורכת המחקר, פרופסור וונדי קינג מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת פיטסבורג. "בשל העובדה שבעיות שתיה יכולות להתעורר שנים אחרי הניתוח, חשוב שרופאים יקפידו לעקוב אחרי החולים שלהם ויתשאלו אותם על צריכת האלכוהול שלהם", הוסיפה.

החוקרים הסבירו כי המחקר הנוכחי לא קושר באופן ישיר בין ניתוח מעקף קיבה ובין התמכרות לאלכוהול, אבל מחקרי עבר שנערכו בנושא מצאו כי בהשוואה לניתוח טבעת, ניתוח המעקף גורם לספיגה מהירה וגבוהה יותר של האלכוהול בדם, כך על פי החוקרים. בנוסף, מחקרים שנערכו על בעלי חיים מצאו שניתוח המעקף עלול להשפיע על אזורים במוח שקשורים לתגמול - ככל הנראה על ידי הגברת הרגישות לאלכוהול.

מחליפים בעיה אחת באחרת

ד"ר פיטר לפורט, מנתח בריאטרי ומנהל מרכז רפואי להשמנה בקליפורניה, אומנם לא לקח חלק במחקר אך סיפר לאתר Yahoo כי הוא לא הופתע מהתוצאות. "זה לא מפתיע שחלק מהמטופלים האלה מפתחים מאפיינים התמכרותיים מפני שחלק מהם השתמשו באוכל כתחליף לפתרון לחלק מהבעיות שהם סובלים מהן". לדבריו, "אלכוהול הוא אומנם תחליף פשוט, אבל אתם לא רוצים להחליף בעיה אחת בבעיה גרועה יותר".

ניתוחים בריאטריים מיועדים עבור אנשים שסובלים מהשמנת יתר חמורה (BMI גבוה מ-40) או עבור אנשים שסובלים מהשמנת יתר מתונה (BMI בין 35 ל-40) אבל גם מסיבוכים רפואיים כתוצאה מעודף המשקל. הניתוח מתאים לאנשים שלא הצליחו לרדת במשקל עם דיאטה, פעילות גופנית, או התערבות רפואית אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully