וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיצור קיבה יעשה אתכם בריאים יותר?

בשנים האחרונות יותר ויותר רופאים ממליצים על ניתוחים בריאטריים לאנשים שסובלים מהשמנת יתר ומסוכרת. האם זה באמת עובד ומה הסיכונים?

גבר שמן. ShutterStock
מעל 66 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת בארה"ב מסווגים כבעלי עודף משקל/ShutterStock

השמנת יתר היא ללא ספק המגפה החמורה ביותר של העולם המערבי. בארה"ב לבדה, מעל 66 אחוזים מהמבוגרים מסווגים כבעלי עודף משקל או השמנת יתר. גם ילדים ובני נוער הופכים שמנים יותר, מה שמעיד על כך שהמגמה הנוכחית צפויה להחמיר לאורך זמן. השמנת יתר קשורה לסיכון מוגבר לבעיות בריאות רבות, בהן לחץ דם גבוה, סוכרת מסוג 2, יתר שומנים בדם, מחלות מפרקים ניווניות, ואפילו כמה מחלות ממאירות.

בניסיון למצוא פתרון למגפה הזו ולהשפעותיה הקשות, בעשור האחרון החלו לצבור תאוצה הניתוחים הבריאטריים - ניתוחי קיצור קיבה. הניתוחים מיועדים עבור אנשים שסובלים מהשמנת יתר חמורה (BMI גבוה מ-40) או עבור אנשים שסובלים מהשמנת יתר מתונה (BMI בין 35 ל-40) אבל גם מסיבוכים רפואיים כתוצאה מעודף המשקל. הניתוח מתאים לאנשים שלא הצליחו לרדת במשקל עם דיאטה, פעילות גופנית, או התערבות רפואית אחרת.

עוד בנושא:
מתי צריך לוותר על הדיאטות ולבחור בניתוח?
השיטה שתחליף את מדד ה-BMI
אל תשמרו בבטן: כל הדרכים להיפטר מהכרס

ירידה במשקל בעזרת ניתוח מושגת על ידי הגבלת כמות הקלוריות שניתן לעכל באמצעות הגבלה וצמצום של גודל הקיבה או הגבלת מילוי הקיבה. פרוצדורות אלה גם גורמות להאטה של קצב התרוקנות הקיבה, ובכך לתחושת שובע שנמשכת זמן רב יותר. בחלק מהניתוחים נוצרת גם הגבלה של תהליך הספיגה של המזון שתורמת גם היא לתהליך ההרזייה.

סוכרת על הסכין

ניתוחים בריאטריים יעילים לא רק במלחמה במגפת ההשמנה. בשנים האחרונות מתרבות ההוכחות על היעילות של ניתוחים אלו בחולי סוכרת שסובלים גם מהשמנת יתר. מחקר חדש, שפורסם בירחון הרפואי New England Journal of Medicine The, עקב במשך שלוש שנים אחר מטופלים שעברו ניתוח בריאטרי לעומת טיפול תרופתי לסוכרת, ומצא יתרון ברור לניתוחים.

המחקר השווה את התוצאות של שלוש שנות מעקב אחר קבוצה של 150 מטופלים שסבלו מהשילוב המוכר של השמנת יתר וסוכרת בלתי מאוזנת. המשתתפים חולקו באופן אקראי לקבוצה שטופלה בתרופות לסוכרת בלבד (40 מטופלים), לקבוצה שעברה ניתוח מעקף קיבה (48 מטופלים) ולקבוצה שעברה ניתוח שרוול (48 מטופלים). תוצאות המחקר הראו כי רק 5% מהחולים שטופלו תרופתית הצליחו להגיע ליעד של איזון הסוכרת, וזאת בהשוואה ל-38% מהחולים שעברו מעקף קיבה, ול-24% מהחולים שעברו ניתוח שרוול. הירידה במשקל הייתה גדולה יותר באופן משמעותי בשתי הקבוצות שטופלו בניתוח, מה שהוביל לשיפור באיזון הסוכרת.

יותר איכות חיים, פחות תרופות

לאחר שלוש שנים של מעקב מסודר ניתן לקבוע כי עבור אנשים שסובלים מהשמנת יתר משמעותית (BMI> 36) וחולים בסוכרת, ניתוח בריאטרי יעיל יותר מטיפול רפואי. בקרב קבוצות המנותחים, מספר התרופות נגד סוכרת הופחת באופן משמעותי במהלך תקופת המעקב. מבין שני סוגי הניתוחים הראה המחקר כי המטופלים בקבוצת ניתוח המעקף קיבה נזקקו לפחות תרופות בהשוואה לחולים בקבוצת ניתוח השרוול.

מבין המשתתפים רק ארבעה מתוך 88 המשתתפים שעברו ניתוח כלשהו נזקקו לניתוח נוסף, ולא היו סיבוכים משמעותיים אחרים. קבוצת החוקרים צפוייה להמשיך ולעקוב אחר המטופלים עד חמש שנים מהניתוח, כדי לראות אם התוצאות החיוביות נמשכות גם לאורך זמן ואינן אפקט זמני.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

דברים שחייבים לדעת על ניתוחים בריאטריים

ראשית, אין מדובר בניתוח פלסטי והניתוח לא כולל שאיבה של שומן מהגוף. שנית, חשוב לזכור כי ניתוח הוא רק חלק מגישה רחבה יותר וכוללת לירידה במשקל. הניתוח אומנם גורם לירידה ניכרת במשקל, אבל כדי לשמור את התוצאות וכדי להשיג את היתרונות הבריאותיים המלאים, חשוב לסגל אורח חיים בריא שכולל שמירה על תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה. מומלץ מאוד להיות במעקב של דיאטנית אחרי ניתוח בריאטרי, כדי לתכנן ארוחות בריאות שנותנות מספיק חלבון, ויטמינים ומינרלים. אפילו עם תזונה בריאה ומאוזנת, רוב המטופלים זקוקים לתוספי ויטמינים ומינרלים.

מה הסיכונים?

אף ששיעור הסיבוכים לא גבוה, חשוב להיות מודעים גם לסכנות שקיימות בכל ניתוח. אם לא מקפידים על תוספי תזונה ומעקב רפואי לאורך זמן, עלול להיווצר מחסור בוויטמינים ומינרלים, מכיוון שהם אינם נספגים. חשוב להקפיד מעקב רפואי מסודר ועל ההמלצות התזונתיות. חסר תזונתי כרוני עלול להוביל לסיבוכים כמו אנמיה או אוסטאופורוזיס. נוסף על כך, ישנם סיכונים כדוגמת זיהום בחתך ודליפה מהקיבה אל חלל הבטן.

בשל החשש לסיבוכים, בבתי החולים הגדולים ובקופות החולים קיימות מרפאות בריאטריות ייעודיות שנותנות מענה רב תחומי לכל ההיבטים של הטיפול החל מהניתוח ועד למעקב כירורגי ודיאטני עבור המטופלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully