פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מה הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות כשאתם פותחים עיניים?

      התעוררתם בבוקר, התריסים עוד מוגפים ואתם מגששים בעיניים חצי עצומות לעבר מברשת השיניים, האסלה או מכונת הקפה? דילגתם על שלב מאוד חשוב בדרך, שישפיע על כל היום שלכם, וגם על הלילה

      אישה על מיטה בחדר הישנה (ShutterStock)
      אור עולה בבוקר (אילוסטרציה: shutterstock)

      הדרך לשינה טובה בלילה מתחילה מתברר, מיד כשאתם פוקחים את העיניים בבוקר. מחקר חדש טוען שאנשים שנחשפים לאור שמש או לאור מלאכותי בהיר מיד עם קומם על הבוקר ישנים טוב יותר בלילה ונוטים לחוש פחות מדוכדכים ולחוצים, בהשוואה לאנשים שלא נחשפים באותה מידה לאור הבוקר.

      חשיפה מקסימלית לאור במהלך היום, וחשיפה מינימלית אליו בלילה, היא מרכיב קריטי להיווצרות דפוסי שינה בריאים, משום שהיא מסייעת לכייל את השעון הפנימי של הגוף – השעון הצירקדי. כך כתבו החוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Sleep Health.

      עוד בנושא:
      נכנסים לצלחת: מה דיאטניות אוכלות לארוחת בוקר?
      5 הדברים הכי גרועים שאתם עושים כל בוקר
      קפה של בוקר יכול להאריך לכם את החיים

      עייפות במשרד (ShutterStock)
      בשנים האחרונות שמו דגש על ייעול צריכת האנרגיה, והמשרדים הפכו חשוכים יותר (אילוסטרציה: shutterstock)

      המחקר מצביע על כך שסביבות עבודה משרדיות שחשופות לאור טבעי או לתאורה חשמלית עשירה בגלים קצרים של 'אור כחול' עשויות להיות חשובות לבריאות העובדים – אמרה מריאנה פיגרו, החוקרת הראשית, ומנהלת התכנית לחקר תאורה במכון הפוליטכני בטרוי, ניו יורק. לדבריה, בשנים האחרונות בנייני משרדים רבים דווקא הולכים בכיוון ההפוך, של הפחתת התאורה.

      "בשנים האחרונות נעשו מאמצים רבים להפחית את התאורה במסגרת הניסיונות לייעל את צריכת האנרגיה של הבניינים הללו. זו מטרה ראויה ללא ספק, אבל ייתכן שלקחנו את זה רחוק מדי. אנחנו צריכים להתחיל להקדיש יותר מחשבה לאופן שבו אנחנו מאירים את הסביבה שבה אנחנו מבלים את שעות היום שלנו", אמרה פיגרו בראיון לרויטרס.

      על מנת לבחון האם עובדי משרדים טיפוסיים נחשפים למספיק אור כדי לווסת את מחזורי השינה-ערות שלהם בצורה טובה, גייסו החוקרים עובדים מחמישה משרדי ממשלה שונים ברחבי ארצות הברית. 109 עובדי משרדים ענדו מכשירים למדידת אור במשך שבוע אחד בקיץ, על מנת למדוד את החשיפה שלהם לסוגי אור שונים לאורך יום העבודה. 81 מהם חזרו על הניסוי במשך שבוע נוסף גם בחורף. בנוסף, תיעדו המשתתפים את שעות השינה והערות שלהם וענו על שאלונים בנוגע למצבי הרוח ואיכות השינה שלהם בתום כל תקופת מחקר.

      אדם מחזיק סמארטפון בבית קפה (ShutterStock)
      צאו ללאנץ' מחוץ למשרד (אילוסטרציה: shutterstock)

      החוקרים גילו שהעובדים שנחשפו לכמות גדולה יותר של אור בשעות הבוקר (בין השעות 8:00-12:00) נרדמו מהר יותר בלילות וסבלו מפחות הפרעות שינה במהלך הלילה, בהשוואה לעובדים שנחשפו לפחות אור בשעות הבוקר. אותם העובדים שנחשפו ליותר אור בבקרים דיווחו גם על רמות נמוכות יותר של לחץ ודכדוך.

      עובדים שנחשפו להרבה אור במהלך כל שעות יום העבודה (8:00-17:00) דיווחו גם הם על פחות הפרעות בשינה ועל רמות נמוכות של דיכאון.

      מחסור בשינה משפיע על הבריאות הנפשית והפיזית

      "אנשים צריכים להקדיש מחשבה לתאורה בסביבת העבודה שלהם וגם על חלק מההרגלים שלהם במהלך היום (ובמיוחד לפני השינה)", אמר איליה קראטסוראוס, מרצה שותף לפסיכולוגיה אינטגרטיבית ומדעי המוח באוניברסיטת וושינגטון סטייט בראיון לרויטרס.

      מחסור בשינה איכותית נקשר במספר ליקויים בבריאות הנפשית והפיזית, בכללם: תנודות במצבי הרוח, פגיעה בריכוז, במטבוליזם ובמערכת החיסונית, אמר קראטסוראוס, שלא היה מעורב במחקר הנוכחי.

      "דפוסי אור וחושך בריאים חשובים מאוד לבריאות ולחוסן הנפשי שלנו", הוסיפה פיגרו. "הביטו החוצה מהחלון, חפשו אור במהלך היום – ובמיוחד בבוקר, וצאו החוצה בזמן הפסקת הצהריים שלכם", המליצה.