וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עזרה ראשונה: 6 מיתוסים שעלולים לסכן את החיים שלכם

3.6.2017 / 7:05

מציצת הארס של הנחש תציל חיים? אין כזה דבר "מנת יתר של קפאין"? הסימנים להתקף לב כוללים רק כאבים בחזה ובזרוע? זו האמת מאחורי המיתוסים המסוכנים ביותר, שעשויה להציל יום אחד את חייכם

נחש נערך להכשה. ShutterStock
במקרה של הכשה, דווקא המצלמה שבסמארטפון יכולה להציל אתכם/ShutterStock

אנחנו אומנם לא שמים לב לזה, אבל הרבה מהדברים שפעם אמרו לנו משתקעים בעומק התודעה שלנו ונתפסים כאמת ודאית– מבלי שעולה הצורך להוכיח אותה. כשמדובר במשמעות השיר הזה שאתם אוהבים במיוחד או בריח מסוים שאמור לגרום לכם להרגיש טוב יותר, האמונות האלו לא מזיקות. עם זאת, כשמדובר בבריאות שלנו – מידת האמונה שלכם במיתוסים המוכרים יכולה לעשות את ההבדל בין חיים למוות. זה הזמן להפריך 6 מיתוסים נפוצים, שעלולים, במקרה חירום, לסכן את חייכם.

עוד בנושא:
חבלת ראש: 10 סימנים שצריך לגשת למיון
אמת או שקר? 14 מיתוסים על תזונה שהגיע הזמן לנפץ
פק"ל אימון: המדריך לעזרה ראשונה בריצה

"כשנחש מכיש – צריך למצוץ את הארס"

מצב של הכשת נחש מטבע הדברים מלווה בפאניקה, חוסר אונים ולחץ שקשה להתמודד איתו. במקרה כזה, נראה כי מציצת הארס החוצה היא הפיתרון המתבקש וההגיוני ביותר, אך הפעולה הזאת, שעל פי השמועות יכולה להציל חיים, גורמת לארס לחדור מהר יותר אל תוך מחזור הדם. כך ניכר במחקר רחב היקף שפורסם בכתב העת The New England Journal of Medicine. עוד צוין במחקר כי החיידקים שברוק עלולים לגרום לזיהום חיידקי שיחמיר את הבעיה ובנוסף הפעולה עלולה להעביר מעט מהארס לפיו של האדם שמנסה לסייע.

מה לעשות במקום? נסו להרגיע את הפצוע כדי להוריד את קצב פעימות הלב ובכך לעכב את התפשטות הארס בגוף. גם השארת האיבר הפגוע מתחת לגובה הלב תסייע במידה כלשהי להאט את ההתפשטות. צלמו את הנחש או לפחות זכרו את המאפיינים הכלליים שלו כדי לסייע לרופאים לדעת איזה טיפול רפואי נדרש.

"כשסובלים מכוויות קור, צריך לחמם מיד את האזור"

כשמתחיל להיות קר, רובנו כנראה נתחיל לשפשף את העור עד שהוא יתחמם, אבל לאנשים שסובלים מהיפותרמיה ומכוויות קור – זה עלול להוביל להחמרת המצב. שפשוף העור שנמצא במצב עדין מאוד, עלול להחמיר את נזקי הקור. גם מקלחת חמה עלולה להכניס את הגוף למצב של שוק ולהעמיד את האדם במצב מסכן חיים.

מה לעשות במקום? כשמטפלים באנשים שסובלים מהיפותרמיה חשוב לחמם את הגוף באיטיות ובהדרגה. עדיף להשתמש בשמיכות ולהניח בקבוקי מים חמים תחת בית השחי. יש להקפיד על תנועות איטיות ועדינות כדי לא לגרום נזק לעור.

עוד באותו נושא

העצות המפתיעות שיצילו את החיים שלכם במצב חירום

לכתבה המלאה
מקלחת. ShutterStock
מקלחת חמה דווקא תחמיר את כוויות הקור/ShutterStock

"עייפות מתמשכת היא לא סיבה לדאגה"

בשגרה העמוסה של ימנו, עייפות היא לא דבר חריג שיש לדאוג בגללו. במצב של עומס מתמיד, קל להתבלבל בין עייפות רגילה לבין עייפות כרונית, שעלולה להצביע על בעיות רפואיות רבות, ובהן אנמיה, דיכאון, פיברומיאלגיה, דלקת מפרקים שיגרונית או מחלות לב.

איך לזהות אם מדובר ביותר מסתם עייפות? אם אתם חשים עייפות חריגה, שמורגשת לאורך כל שעות היום, שאינה מושפעת מכמות שעות השינה ומלווה אתכם יותר למשך יותר משבועיים, אל תתעלמו ממנה ובקשו ייעוץ מרופא מומחה.

"לחץ בחזה וכאב בזרוע הם התסמינים היחידים להתקף לב"

בהתקפי לב אצל גברים, אכן ברוב המקרים התסמינים יהיו כאב עז בחזה, המקרין לכתף, ליד או ללסת. עם זאת, לא רבים יודעים כי כשנשים חוות התקף לב, בחלק מהמקרים הן לא בהכרח ירגישו את התסמינים המוכרים האלו, ויחוו תסמינים שלכאורה אין להם כל קשר למצב הלב.

לאילו תסמינים חשוב לשים לב? התסמינים שעלולים להצביע על התקף לב בנשים כוללים: חוסר נוחות בצוואר, בכתפיים ובחלק העליון של הגב או הבטן; קוצר נשימה; בחילות והקאות; זיעה; סחרחורת ועייפות חריגה.

"אי אפשר למות ממנת יתר של קפאין"

קפאין נותן לאנשים רבים את ה"דלק" שעוזר לתפקד במהלך היום, אך האם צריכה מוגברת שלו מעמידה אותנו בסיכון? החודש, נער בן 16 בארצות הברית מת כתוצאה מהפרעות קצב לב. זאת לאחר ששתה שלוש פחיות של משקה אנרגיה וכוס קפה בשעתיים. ב-2015, צעיר מיפן נהרג גם הוא מסיבה דומה, לאחר שצרך כמות גבוהה של משקאות אנרגיה.

איך נדע אם צרכנו יותר מדי קפאין? מומחים מעריכים כי צריכה של עד 4 כוסות קפה ביום לא מסכנת חיים (400 מ"ג קפאין). עם זאת, כל בן אדם מגיב באופן שונה לקפאין, המסוכן במיוחד לסובלים מבעיות לב. חשוב לשים לב לתסמינים שמתריעים בפני עודף קפאין ובהם: עצבנות, נדודי שינה, פעימות לב מואצות ורעידות בשרירים. במקרה כזה מומלץ להפחית בצריכת הקפאין ולהיוועץ עם רופא.

קפה. ShutterStock
אולי כדאי לוותר על כוס הקפה החמישית/ShutterStock

"אלכוהול יחמם את הגוף באקלים קיצוני"

למיתוס הנפוץ הזה קל להאמין – מכיוון שככל הנראה כשתשתו אלכוהול תרגישו מיד את הגוף מתחמם. אנשים ששתו כמה כוסיות כבר לא מרגישים את הקור, וקל יותר להיפרד מהבגדים בשיכרון. אז אם אתם מאמינים שבקבוק וודקה יעזור לכם לשרוד בקור קיצוני, כדאי שתיזכרו שהאלכוהול מרחיב את כלי הדם שבקרבת העור, מה שיגרום לגוף להתקרר מהר יותר ויעמיד אתכם בסיכון מוגבר להיפותרמיה.

מה לשתות במקום? אם אתם נמצאים בסביבה קרה ופשוט חייבים להתחמם, משקה חם כמו תה או קקאו בהחלט יעשו את העבודה. גם מאכלים עתירי קלוריות יעזרו לשמור על טמפרטורת הגוף ביעילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully