וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העצות המפתיעות שיצילו את החיים שלכם במצב חירום

23.2.2017 / 7:16

כולם מקווים לא להכיר מקרוב מצבים מסכני חיים, אבל המציאות הבלתי צפויה שלנו מחייבת להיות ערוכים לקראתם. מהישרדות בשריפה, דרך טיפול נכון בפצעים ועד להתנהלות באירוע רב נפגעים – כך תצילו את חייכם אם תידרשו לכך

כיצד מבצעים היימליך? מדריך/מערכת וואלה

בסרטון: כך תצילו את ילדכם מחנק

אף אחד לא רוצה לחשוב על עצמו לכוד בתוך דירה בוערת או במרכזה של זירת אירוע רב נפגעים. אבל לצערנו, החיים המורכבים שלנו מזמנים לפתחנו גם אירועים כאלו, וכשאנחנו מתמודדים איתם, כדאי שאיפשהו באזור נסתר במוח, יהיה מאוחסן המידע החיוני שיעזור להגיש עזרה ראשונה ולפעול להצלת החיים שלנו ושל הסובבים אותנו. זה הזמן לשמור את המידע החשוב הזה בסרגל המועדפים, לקוות שלעולם לא תצטרכו אותו, אבל לזכור שהוא שם על כל צרה שלא תבוא.

עוד בנושא:
פק"ל אימון: המדריך לעזרה ראשונה בריצה
חבלת ראש: 10 סימנים שצריך לגשת למיון
איך מטפלים בכוויות אצל ילדים?

אם אתם נחנקים ואף אחד לא נמצא בסביבה

לא רבים יודעים שתמרון היימליך, שעוזר להסיר עצמים שנתקעו בגרון, הוא פעולה שאנחנו יכולים לבצע גם לבד וללא עזרה חיצונית. כמובן שעדיף שמישהו אחר יעשה את זה בשבילכם, אבל אם אתם נחנקים ואתם לבד אל תיבהלו, כך תעשו זאת בעצמכם:

כווצו את ידכם החזקה לאגרוף ומקמו אותה מתחת לצלעות ומעל הטבור. את היד השנייה הניחו מעליה כדי לתמוך ולסייע. דחפו את היד בחזקה אל תוך חלל הבטן בחלקה העליון וכלפי מעלה. חזרו על הפעולה כמה פעמים בעצמה רבה ככל שתוכלו, עד שהפריט ייצא מהגרון. רצוי גם להשתעל כדי לעזור לגוף לנקות את קנה הנשימה.

עוד באותו נושא

צפו: כך מבצעים את שיטת היימליך

לכתבה המלאה

אם הבית נשרף

שריפה היא חוויה מבהילה, וכמובן שהדבר הראשון שנרצה לעשות במהלכה הוא לברוח החוצה בכל מחיר. עם זאת, אם אתם רואים שאתם לכודים ואין לכם שום דרך לצאת, חשוב לזכור את הנתון הבא: בשריפות, יותר ממחצית ממקרי המוות נגרמים כתוצאה משאיפת עשן. לכן, אם אין לכם שום דרך לצאת ואתם יודעים ששירותי החילוץ בדרך, חשוב להימנע מלקחת נשימות עמוקות, להתכופף ולהישאר במקום הכי נמוך במתחם. העשן בדרך כלל עולה למעלה וכך תמזערו את הנזק שלו לריאות שלכם.

שריפה בקרוואן שמושב אמירים, 27 בדצמבר 2016. דוברות כב"ה
יותר ממחצית הקורבנות בשריפות – בגלל שאיפת עשן. שריפה במושב אמירים/דוברות כב"ה

אם מישהו לידכם מקבל מכה חזקה בראש

כשראשו של אדם נחבט בחזקה ייתכן שהוא יסבול מזעזוע מוח. במקרה כזה חשוב להשאיר את ראשו למעלה בזמן שמחכים לעזרה רפואית. כשהראש מורם, הלחץ בתוך הגולגולת יורד ומחקר בנושא מראה שכך ניתן להפחית את הסיכון להצטברות בצקת מוחית, שעלולה להיגרם כתוצאה מהחבלה. במצב כזה חשוב לא לבזבז זמן ולהזעיק עזרה רפואית מהר ככל הניתן.

אם נחתכתם ואין לכם דרך לתפור את הפצע

שימו לב – הטיפ הבא כנראה ייראה לכם מוזר ובצדק. זהו לא טיפול קבוע ומומלץ, אלא רק דרך לטפל באופן זמני בחתכים עד לקבלת עזרה רפואית מקצועית. אם יש לכם חתך שטחי, שלא פגע באיברים פנימיים, ניתן לסגור אותו באופן זמני בלבד, באמצעות דבק מהיר. האמצעי הזה לא יסייע לטיפול בפציעות עמוקות, כמו במקרה של ירייה, אבל כן יכול לעזור לאגד במהירות חתכים קלים שבהיעדר טיפול יכולים להזדהם ולהחמיר.

אם נתקעתם ללא אוכל לאורך זמן

כשאתם נתקעים במקום כלשהו עם אספקה מוגבלת של אוכל, אתם חייבים לעשות הכול כדי שהיא תחזיק לכם כמה שיותר זמן. אם באורח פלא יש לכם גם מסטיק בהישג יד, הוא יכול לעזור לכם להחזיק מעמד קצת יותר. פעולת הלעיסה מדכאת באופן זמני את התיאבון, ולכן עוזרת להרחיק את המחשבות על הרעב לפרק זמן מסוים. גם לעיסה של עלה או גומי אגב, תיצור השפעה דומה ותעזור לכם לשרוד יותר זמן בלי לחשוב על אוכל.

אישה מפוצצת מסטיק. ShutterStock
בטח לא חשבתם שהוא יכול להציל אתכם יום אחד/ShutterStock

אם אתם נפצעים באירוע רב נפגעים

באירועים רבי נפגעים הכאוס משחק תפקיד מאוד גדול – אנשים רצים ממקום למקום, בורחים, נאבקים, מנסים להציל את עצמם ואת האנשים הקרובים להם. במקרה כזה, אם נפצעתם ואתם קוראים לעזרה ביחד עם עוד עשרות אנשים, סביר להניח שאחרים אפילו לא ישימו אליכם לב או שייקח להם המון זמן להגיע אליכם.

מדענים טוענים שהמוח שלנו לא באמת מסוגל לעשות כמה פעולות במקביל וכי הניסיון הזה מוביל לירידה בתפוקה שלו. לכן, במצב חירום, אנו נגייס את כל המשאבים לפעולה אחת בלבד בכל פעם כדי לשרוד. אז אם אתם רוצים שמישהו יושיט לכם יד לעזרה, צרו קשר עין ברור ומדויק רק איתו, וקראו לו באופן אישי ("אתה, עם החולצה הירוקה"). במקרה כזה יהיה לו קשה יותר להתעלם מכם והסיכוי שהוא יסייע יגדל משמעותית.

המשאית עמה בוצע פיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין, 20 בדצמבר 2016. רויטרס
בכאוס מוחלט, כל מה שצריך זה אדם אחד. זירת הפיגוע בברלין בדצמבר האחרון/רויטרס

אם אתם נדקרים

המחשבה על חפץ שננעץ בתוך הגוף היא מבהילה, ובאופן טבעי, כשזה קורה לכם, האינסטינקט הראשוני אומר להוציא את החפץ שדקר אתכם כמה שיותר מהר. אם זה קורה לכם, חשוב להילחם בכל הכוח באינסטינקט הזה. הוצאתו של החפץ מהגוף ללא סיוע רפואי תגרום לכם לדמם מהר יותר ותעמיד אתכם בסיכון גבוה להחמרת המצב. חשוב להזעיק עזרה רפואית בהקדם האפשרי ולתת לגורם מוסמך לטפל בפציעה.

והכי חשוב – זכרו את הספרה 3

גוף האדם יכול לשרוד עד שלושה שבועות ללא אוכל, כשלושה ימים ללא מים, כשלוש שעות ללא מחסה בתנאי מזג אוויר קיצוניים וכשלוש דקות ללא אוויר או בתוך מי קרח. כמובן שלכלל הזה יש הרבה חריגים וקיימים לא מעט סיפורים על אנשים שהצליחו לשרוד יותר, ולצערנו גם פחות, אבל כשיש לכם את ההערכה הכללית הזאת בתוך הראש, אתם יכולים להיערך כראוי עם האספקה שנותרה לכם.

ייעוץ רפואי: ד"ר עידן גורן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully